Gå til innhold
Arkivverket

[#31453] Jonas Christoffersen (f ca 1756) Vassdal (nå i Leifrjord kommune)

Gjest Knut Riksen jr.
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sund

Jeg kan ikke huske om det ble noen enighet om hvem som var far til Anders Christophersen, Bjørnvika og hans søsken.Ja, det er en del feil i navn både på steder og folk både i skifter og bygdebøker. Men jeg tror nå mer på skiften. Det lønner seg altid å kontrolere det som man kan. Men i skiftene kan jo den personen ha vert på den plassen da skiftet ble gjort som står der.Men det er som du skriver Ane Abelsdatter var gift med Hans Holgersen på Hammeren (Tretthammeren) 2.p.trinit 1751 ble de trolovet i Mo kirke og viet St Michelsdag.Og Abelone Abelsdatter var gift på Altermark hun ble trolovet 21.p.trinit.1745 i Mo kirke med Christopher Johansen Altermark. Canut.m. Anders Christophersen Biørnvigen (han i innlegg 21, 24, 25) og Lars Jonsen Skamdal. Har ikke funnet giftemålet.Det lønner seg altid å kontrolere de opplyningene man finner.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Det jeg refererte til, vedr. farskapet til Anders Bjørviken & co., var den debatt som gikk i 28271.- I følge boken, skulle en Christopher på Hauknes formodentlig være g.m. datter av Elias Larsa på br. 3., bruker til 1689.- Christopher var bruker i 1690- årene. -- Hans etterfølger var Lars Nilsa som var bruker ca. 1700. Han hadde i 1701, stedsønner Elias (Eliasen ?), f.c. 1683, Christopher, f.c. 1686 og Anders, f.c. 1691. -(her er kun stedsønner nevnt.)-- Bror til Anders Bjørnviken, er bruker på Stor Alteren og er oppf. som f.c. 1686.- Anders er oppf. som f. oml. 1684.-- Christopher som var på Stor Altern hadde en sønn Elias, så det er kanskje en oppkalling etter en død (halv)bror ? - eller e. Christopher Alterens morfar ? (Christopher Hauknes kan jo også ha vært enkemann, slik at Christopher og Anders var fra et tidl. ektesk.)--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen til dere som leter her: - I Gardshist. og Gard og slekt, er en bror av Sofia Holgerdr., g.på Nerdal m. Lars Nilsen, - Jacob Holgersen som fl. til Holmen i Hemnes, oppf. m. en kone Ane Nilsdr., fra Lille Alteren, f.c. 1727. - Hva jeg kan skjønne, må dette være feil.-- Jeg fant en Ane Nilsdr., på Sjonstien i Nesna, som åpenbart blev g. på Holmen. - Hun er dr. av Nils Andersen, (sk. Sjonstien 1730), g.m. Lisbeth Andersdr.- Lisbet g.2.m. Ole Ingebigtsen. - Nils var fra Indre Dilkestad i Hemnes, s. av Anders Eriksen, f.c. 1656, g.m. Marit Gabrielsdr., f.c. 1652.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Ja jeg har funnet det samme som deg i innlegget over.Men jeg lurer på om du eller noen andre vet hvor det ble av Erich Lucasen fra Sjåneset, da han gifter seg 6p. trinit 1798 med Dorthea Christophersdatter Altermarken var han på Skonseg. Men jeg finner han ikke der i gårdshistoria, hvis jeg ikke har oversett han.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.