Gå til innhold
Arkivverket

[#31496] Kirkebøker for Ål og Hol

Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Solberg

Eg har sjekka det som står under søre Rue i bind III, s. 282-282 av Holsbøkene. Asgrim Olson søre Rue (1693-skifte 1751) var gift med Ragnhild Olsdtr. f. Nedremyr. Ho vart 1755 gift med Jon Knutson Slåtta. Asgrim og Ragnhild hadde 10 barn frå ca. 1720 til 1744. Ragnhild og Jon hadde ikkje barn. Jon Knudson sin son Ingebret er ikkje omtala under søre Rue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noen aner på Asgrim Olsson Søre Rue som ble født ca 1693, og døde i 1751. Han er ikke min ane, men det jeg har lagt inn noen etterkommere av søsken på mine aner. Skriver Asgrim som nr.1, foreldrene som nr. 2 osv.1)Asgrim Olsson Søre Rue født ca 1693 og død 1751.Ved skiftet hadde han 1 kvige, 6 kyr og 8 geiter(opplysning fra bind 3 av 'Folk og fortid i Hol'. Foreldre:2)Ola Asgrimson Søre Rue født ca 1655. Han var innblandet i en sak om Stokkenstølen i 1692. En Knut Ruds arvinger hadde slått denne til seg i 1636. Ola og de andre fra Rud som var innblandet vant saken. Han hadde også Underberget i Ål som sønnen Mikkel overtok.3)Astrid Eiriksdatter Tune som døde i 1747. Barna av nr. 2 og 3: Asgrim, Mikkel som døde i 1773, Eirik som døde i ca 1772,Sjugurd, Knut som døde i ca 1751, Embrik som levde fra ca 1708 til ca 1788, Borghild som levde fra 1709 til 1753, Anders som levde fra 1717 til 1797.Besteforeldre:4)Asgrim Olsson Søre Rue født ca 1628, og død før 1692. Han overtok Søre Rue, og ved manntallet 1664 var ham oppgitt å være 36 år. Han var innblandet i en farsskapssak, men 27.06.1689 bla han frikjent.5)Ragndi Mikkelsdatter. Hun og ektemannen Asgrim fikk disse barna: Ola,Mari, Daniel,Sjugurd, Ivar, Hermunn,Guri, Jørand og Ågot. Oldeforeldre:8)Ola Asgrimson født ca 1595, og gift med ukjent hustru. Han har jeg ganske mye om, og jeg tar noe med her: I 1625 ble gården Rue delt mellom brødrene Ola og Ivar Asgrimssønner. Han var innblandet i noen saker, og i 1656 ser det ut til at han var kirkeverge.9)Ukjent kone. Barn: Ola født ca 1628(se anenr. 4 her).Tippoldeforeldre:16)Asgrim Person Søre Rue var født ca 1560, og ble avrettet på Seimsberget i Hol i 1625 for å ha drept sin bror. Det er antydet at drapet kanskje hadde noe med uoppgjort eiendomsrett å gjøre. Dette er dessverre også min ane. Barn med ukjent kone(nr. 17):a)Ola Asgrimson født ca 1595b)Per Asgrimson født ca 1590, og han var med på drapet av farbroren og ble avrettet sammen med sin far i 1625.c)Thomas Asgrimson Søre Rue født ca 1692, og han var gift med Barbro Persdatter. Han holdt til i Søre Rue, men eide også 3 løbbol i Løyte i Ustedalen og 1/2 lobbol i Grøt. Han eide også Holshagen og noe annet jordegods i 1664. Kunne ha skrevet mer her, og Thomas og Barbro er blant mine aner.d)Ivar Asgrimson Søre Rue født ca 1604. Tar med noe av det jeg har: I 1625 overtok han nordre Rue og i 1654 Seim. I 1638 og 1639 eide han halvparten av 'kronens jorder' som ble kalt Rud. I 1666 pantsatte han Seim til Svein Aslakson Brattåker for 240 riksdaler. Svein sønn Ola la ut halvparten av dette, og overtok halvpartene som 'brukeleg pant'. Ivar holdt da unna Oden hvor han så bodde.e)Unn Asgrimsdatter født ca 1605, var gift med Per Nilsson Kleppo som var født ca 1590-095, og død før 1642.32)Per eller Peder Seim som var født i ca 1525. Han var sannsynligvis eier av Seim i 1577-78 da denne gården ble oppført i jordebøkene, og han eide sannsynligvis også gården Rue i Hol, men jeg har merket meg at i bygdeboka er han ikke oppført som noen eier. Jeg har begge opplysningene fra 'Folk og Fortid i Hol', og det er vel sannsynlig at bygdebokforfatterne ikke har vært helt sikre på om han var eier av Rue? Han hadde sønnene:- Asgrim-Ola(den drepte) født ca 1570. Det het at han var rik, og han var ugift.-Knut som overtok farsgården Seim etter at brødrene hans var døde i 1625.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Andre kilder enn bygdeboka for Hol bind 3 er: 'Hallingslekter' av Botolf Baklien, og 'Folk og Fortid i Hol' bind 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er ikke Jon Knudsen g. 1755 m. Ragnhild Pålsdtr. den samme som Jon Knudsen Qvindegaarden. Dermed er det ingen vits i å undersøke mer om dette ekteparet. Jeg vet det finnes et skattemantall fra 1762 der vi kanskje kan finne J. K. Q. Jeg skal sjekke med det så fort jeg får anledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen Jensen

Takk alle sammen, ingen nevnt og ingen glemt. Fint å få oppklart dette før jeg rotet meg inn i bygdebøker.Snilt av deg å ville sjekke videre for meg Espen. Hadde vært spennende å funnet ut av dette. Jeg har slitt endel med denne grenen, da Ingebret etterhvert bosetter seg i Borre, Vestfold og jeg har konsentrert meg om å finne hans aner der før jeg fant ut han han var hallingdøl.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg burde jo ha sett at jeg svarte ut fra feil Ragnhild, og jeg var et skikkelig 'surrehue' i går som ikke så det. Nå har jeg 'sjemmet meg ut'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Anne Lise!Du er da tilgitt: Jeg tenker vi surrer noen og en hver her vi roter rundt i gamle aner og støvete kirkebøker. Men moro og spennende er detDu skal se det var det som skulle til for å komme på rett vei.Som en lien niese sa tilmeg: 'hvorfor gidder du dette a tante, alle er jo døde jo!' :0) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Fint at jeg er tilgitt. Ja det er både moro og spennende dette med slektsforskning, og jeg har vel fått høre noe lignende som du fikk høre av din niese av andre voksne(bl.a. fra en venninne fra gymnastiden som jeg har litt kontakt med på mail).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dersom du da er klar for nytt oppdrag, skulle jeg gjerne sett dåpsdato for disse:Åse Olsdtr. Nerol i 1801 (foreldre: Ola Eiriks. Nerol og Gro Knutsdtr. Nos)Anne Olsdtr. Nedremyr i 1845 (foreldre: Ola Påls. Nedremyr og Borghild Larsdtr. Seim)På forhånd tusen takk, Espen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HeidiAase, dpt. 1/2 1801 i Hol. Foreldre: Ole Erichsen og Guro Knudsdr Neraal.Jeg har ikke kirkeboken for 1845 hjemme, men jeg skal sjekke den dåpen på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk, Espen! Ser forresten at jeg skriver 1845, du finner nok en Anne da også, men jeg tror hun døde samme året. Rett skal være 1846 med samme foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Kommentar til innlegg 8 og 9:Ville bare si at Ole Aslagsen Hove gravlagt i 1804 ikke kan stå kirkeboken for Ål I-3, men derimot kirkeboken for Ål I-2. I-3 går fra 1807-1814 så de 3 siste skal derimot finnes i I-3.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

År: 1846, Nr. 72, f. 8 Octob., dpt. 2 Novb: Anne. Foreldre: Gdf. Ole Paulsen Nedremyr og h. Borghild Larsdatter. Faddere: ??, Knud Paulsen Nedremyr, Paul Eriksen, Gunild Bjørnsdatter Semb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.