Gå til innhold
Arkivverket

[#31585] USA kilder-betalingstjenester-hva er nyttig-hva anbefales ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har tre spørsmål ang. Ancestry.com.1. Hva menes med 'Soundex'?2. Kan Lars E. Øyane hjelpe meg og andre med å lage link (hvis det eksisterer) med å bestille kun US Records Collection og US Census...? Eller forklare hvordan det gjøres (med angivelse av abonnementsperioder)?3. Kunne Lars E. Øyane også vise hvordan man bestiller 3 måneder eller andre abonnementsperioder utenom 1 år og 14 dager gratis (med link eller forklaring)?Jeg har prøvd å se på 'Shop' med info der.Et spm. til:Er det riktig at US Records Collection (Birth, Marriage, Death, Military) ikke inngår i den gratis 14 dagers perioden?På forhånd takk for svar!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Et spm. til: Er det noen sperrefrist for opplysninger/poster i US Records Collection (Birth, Marriage....)(Ancestry.com), slik som vi har i Norge 60 års klausul for kirkebøker? Hvis ikke sperrefrist, da antar jeg at vi kan se fødsler, dødsfall og vielser fram til i dag?Imøteser svar fra brukere av forumet.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette er forskjellig fra Stat til Stat. Du har SSDI som går helt fram til nesten i går, Minnesota Death Index som går fram til våre dager..Det som er - det er dog ikke alt du finner på Ancestry - det kommer nye baser hver dag. Så - du får heller bare melde deg på og se selv hva du finner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Til Kristin,Når det gjeld Soundex, so er det eit kodesystem som gjer det mogeleg å gjennomføra søk i etternamn sjølv om stavemåten avviker. Søker du til dømes etter Johannessen som etternamn, vil søket også automatisk ta med alle som heiter Janson, Johnson, Jenson og andre tilsvarande namn.Eg er elles ikkje nokon ekspert på linkar, og veit ikkje korleis eg skal laga ein link til tinging av desse databasane. Kanskje andre kan få det til betre enn eg? Elles hadde det kanskje vore ein tanke å senda ein e-post direkte til ancestry.com og rett og slett skriva kva slag prøveabonnement (og eventuelt påfølgjande betalingsabonnement) du ønskjer? Dei er sjølvsagt mest interesserte i å selja totalabonnement, men dei må jo framleis kunne ''skreddarsy'' abonnement etter kva kundene har behov for slik dei har gjort før!?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Basene 'Ancestry World Tree' og 'Massage Boards' under 'Trees & Community' på Ancestry.com ser ut til å være åpne for alle, gratis !!!!; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei alle sammen. Etter mange fine råd, meninger og innspill her, så har jeg nå en 14 dagers prøveperiode på 3 dagen. Plundrer litt for å bli kjent med dette, så noe stor formening har jeg ikke enda. Så vil de neste dagene vise om jeg er så fornøyd med dette at jeg går inn på et abbonnement, eller om jeg lar det være. Forstår jo her at det er et viktig verktøy om man har noen av sine slektninger i USA, og hvem har ikke det ?Stor takk til alle som har kommet med sine råd og synspunkter her. Vi er heldige som har hverandre og ikke minst digitalarkivet. Det setter jeg like stor pris på hver eneste dag. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.