Gå til innhold
Arkivverket

[#31634] Anbrytarforum - erfaringer

Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

• 2 uker senere...
Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei, Når vi snakker om Sverige, så er språkene ganske like, men det er mange ord i genealogi som er vanskelig å forstå for oss nordmenn. F.eks. hva betyr: Äldre svenska frälsesläkter? Kan du Olle vennligst forklare dette. Og hva er en 'livdrabant'?Jeg er veldig takknemlig for at det er så mange hyggelige mennesker der ute som vil svare oss vanlige på alle våre dumme og ignorante spørsmål. Tusen takk til dere alle!Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEn forklaring:Äldre svenska frälsesläkter, förkortas vanligen ÄSF. Det moderna standardverket för svensk medeltidsfrälsegenealogi. Utges sedan 1957 av Riddarhusdirektionen. Hittills har fyra volymer utkommit, den senaste 2001. Redaktörer har varit Folke Wernstedt, Pontus Möller och Hans Gillingstam. Närmare 100 medeltida svenska ätter har utretts grundligt i verket.Livdrabant er (tror jeg) en ryttermester. (i det militæret)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det svenske ordet frelse er lik det norske. (Ja, det finnes også på norsk.) Bokverket inneholder eldre svenske slekter som nøt frelse, her i betydningen skattefrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei Lars Ove og ToreTusen takk for dette. Nå har jeg litt mere forståelse for hva jeg leser.Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.