Gå til innhold
Arkivverket

[#31708] Finske/samiske innflyttere til Vestfold før 1600

Gjest Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Kan ikke stor genetisk spredning (genetic diversity) like gjerne bety at to eller flere greiner har vandret inn i det samme området relativt nylig?Man er selvfølgelig ikke nødt til å akseptere alt som står på trykk i renomerte magasiner. Metode og teori fornyer seg stadig. Det vi tror vi vet i dag, kan regnes som usant imorgen. Sunn skepsis bringer vitenskapen framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Heilt enig med (26). Gen-teknologien er et fenomenalt verktøy i mange sammenhenger, men for det første må den støtte seg til andre vitenskaper for å kunne si noe om genetisk distribusjon i fortida, og for det andre ser jeg en rekke eksempler på uheldig kobling mellom DNA-strukturer og etnisitet. Det siste er jo et kultur-fenomen, og ikke genetisk betinga (du kan bytte/endre kultur, men ikke gener!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Som Kristian sier får en en stor genetisk spredning når to eller flere grener av samme Haplogruppe vandrer inn i et område på forskjellige tidspunkt - det er jo det vi har i syd Norge i dag for eksempel med min Haplogruppe N3a. Det er en del spredde haplotyper, men ingen 'clustering'.Fra hva jeg forstår av de data analysing programmene som brukes for å rekne ut phylogenetic slektskapsforhold kan de 'se' forskjellen mellom etablerte befolkninger og nylige innflyttede, men det er utenfor min kompetens å beskrive dette i detalje.Som Johan sier er gen-teknologien bare ett vektøy i studien av fortidens folkevandringer, en må selvsagt også ha andre kilder i tillegg, men gen-teknologien kan nok peke fingeren om hvor en bør lete.Det at DNA-struktur og etnisitet er to forskjellige ting tror jeg er godt illustrert i Finnland hvor samene er 55% Haplogruppe N3a, og ikke-same finnene er 63%.PS Johan. Jeg har nettopp funnet ut om ditt hefte om samisk historie og har bestilt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.