Gå til innhold
Arkivverket

[#31821] Ole Johan Hermannsen og Ingeborg Jonsdatter, Skålvær, Tjøtta


Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Rita Kolberg

Mine tippoldeforeldre bodde på Skålvær i Tjøtta. Skulle gjerne ha viss når de døde. Ole Johan er med i 1875 tellingen og Ingeborg er med i 1900 tellingen. Er det noen som kan hjelpe.Ole er fra Vega og Ingeborg er fra Levanger.Er også ute etter hvor Ingeborgs mor er fra, hun het Karen Kristensdatter f. 1784, i 1865 bor hun på Omnø i Tjøtta hos datteren Jonette. Fødested står da Stange Prestegjeld, mens andre plasser står det Levanger eller Skogn. Finner ingen som passer i 1801 tellingen på noen av disse plassene.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg kan ikke gi deg noe svar på ditt spørsmål, men syns oppgitte steder og tidsrom har påfallende likhet med min manns tipptippoldeforeldre. Ole Johansen Roll var født ca 1790 i Inderøy. I 1814 giftet han seg i Stange, Hedemark med Berte Olsdatter Sørum fra Hedemark ( han var da militær). De dro nordover og slo seg ned i Skogn, Levanger hvor de fikk tre barn i 1815( Johan Olaus, døde 3 uker gammel), 1816 ( Karen Olina) og 1818( Gustava). De flyttet så til Skålvær hvor de fikk en ny Johan Olaus i 1821.Ole døde tidlig på fiske og Berte giftet seg på nytt med Nils Ørum Nilsen i 1834. Kan de ha vært slektninger eller kjente? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Ja, det var jo mye likt, men faren til Ingeborg var Jon Haldorsen fra gården Nygård i Skogn/Levanger.Han og Karen hadde 5 barn som jeg vet om, Ingeborg f. 1818, Haldor f. 1820, Jonette f. 1823, Karen f. 1826 og Olaus f. 1828. Jeg har fått oppgitt av slekt at familien flyttet til Bodø i 1833, mer vet jeg ikke.Ole som var gift med Ingeborg kom fra gården Viksås på Vega, hans foreldre var Hermann Hansen Viksaas f. 1771 og d. 1816 og Pernille Johansdatter f. 1782 på Vega. (Muligens gården Søla)Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Dette er vist samme slekta, det er aner til en av min mans tremenning. Alle datoene som er her har hun funnet.Haldor Arentsen f.ca 1754 Sektnan? I Nord Trøndelag d. 1833 Nygård, Levanger g.m Ingeborg Jonsdatter f. ca 1754Sønnen John Haldorsen f.ca 1783 Nygård, Levanger g.31.juli 1817 i Levanger med Karen Christensdatter f. ca 1783 i Stange. På sine eldre dager på Omnø? De skal ha tatt utflytting fra Levanger 1833 til Rødøy, men de skal vist ha ombestemt seg på veien?Barn: 1. Haldorf Johnsen f. 10.april 1817 Nygård, d. 18172. Ingeborg Johnsdatter f. 19.april 1818 Seljelid N T3. Haldor Johnsen f. 7.april 1820 Seljelid d. ca 1748 Rosøy i Tjøtta g. 10.nov. 1846 i Alstahaug kirke med Christine Pedersdatter Viding f.9.mai 1822 på Rosøy (datter av Peder Christian Arentsen f. 1797 og Johanna Christophersdatter Viding ca 1801) d. 21.feb. 1854 Kvalnes Sundøy i Tjøtta (Nå Alstahaug. De fikk sønnen Johan Peder Angel Haldorsen f. 21.feb.1854 på Rosøy d. Kvalnes, Sundøy4. Jonette Johnsdatter f. 4.mars 1823 Nygård, Levanger5. Karen Johnsdatter f. 29.okt.1825 Nygård6. Olaus Johnsen f. 7.april 1828 NygårdsvalenHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Tusen takk, SolveigDe har nok 'bare' dratt til Tjøtta. Jonette er på Omnø både i 1865, 1875 og 1900. Gift med Hans Anderassen f. 1819. Mora Karen bor der i 1865. Finner ingen skifter etter disse, men har ikke tilgang på bøker før 1846, Tjøtta. Ganske sikker på at det er rett Jonette.Mine tippoldeforeldre Ingeborg og Ole Johan giftet seg i nov. 1842 og fikk 5 barn som jeg kjenner til. Karen Olsdatter f. 1842 g.m. Mathias Olsen, De bor på Skogsholmen i 1865. Hans Hermand Olsen f. 1844. Bor i 1900 sammen med sin mor i Skålvær. Henrik Olsen f. 1842, omkom under lofotfiske 15.2.1874 (Minnebok Tjøtta) Jonette Kristine Olsdatter f. 14.6.1852, min oldemor som dro til Meløy og til slutt Petrine Olsdatter f. 1856 g.m. Kristian Angel Eriksen på Skjeljeviken under g. nr. 90, Det er vel på Skålvær?Du skriver at Haldor dør ca. 1748, det må vel være 1874 ettersom han fikk et barn i 1854.Tusen takk igjen og venter spent på om noen vet mer.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Hallo Solveig I skifter fra Tjøtta under Kvalnes 1856 står det at Christine Weding Pedersdatter dør i 1854, hennes mann står oppgitt som Ole Zahl Eliassen, det må da være mann nr. 2. Sønnen Peder Johan Angel Haldorsen står der og er 10 år. Når døde da Haldor Johnsen.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Ja, det skal selfølgelig være 1848. Jeg har jobbet så mye med 1700-tallet at det sitter vel i fingrene.Ole Zahl Eliassen er Christine Weding Pedersdatter 2. mann.Inderst Haldor Johnsen 28 år, gift Rosøen. d. 19.juli 1848, gravlagt 30.juli Tjøtta kirke. Klokkerbok for Tjøtta 1841-1869, 817 c01, s. 279. (Mikrokort)Vet du noe mer om John Haldorsens aner eller hvor han landet på Helgeland? Har ikke funnet dem i noen skifter.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Som du ser i innlegg nr. 5 mener jeg at John landet på Tjøtta ( er ikke sikker, finner dem heller ikke i noen skifter, må vel lete i kirkebøkene) utfra at jeg finner to døtre og nå hans sønn der, i tillegg hans kone i 1865.Jeg vet ikke noe mer enn det som er beskrevet og i tillegg etterkommerne etter hans datter Ingeborg.Hvor ble det av Johan Peder Angel Haldorsen, jeg finner han ikke i noe telling, bare i skifte etter mora i 1856 (1854) og da er han 10 år.Tusen takk, det var mye nytt for meg. Håper fremdeles at noen vet noe mer om disse familiene.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Han heter Peder Johan Angel jeg var vist trett da jeg skrev det første innlegget.Peder Johan Angel Haldorsen f.14.aug 1846 på Rosøy d. på Kvalnes, Sundøy.Har ikke døds dato. (Han skal ha bodd noen år på Kvalnes etter morens død, men flyttet tilbakt til Rosøya). 1865 er Peder 20 år og tjenestegutt på Skålvær. I 1875 heter han Peter Haldorsen fisker og gårdbruker, selveier av Mat.nr. 31.ba. på Kvalnes (her Qvalnes) gift og har 2.barn. I 1900 finner du han på g.nr. 66 på Kvalnes. gift 7.nov.1870 med Anne Birgit Tanche Nilsdatter f.22.okt. 1849 på Kvalnes (datter av Nils Tanche Nilsen Kvalnes og Elen Serine Jacobsdatter. Dette er av samme slekta som jeg mener du etterlyste en gang? Hvis jeg ikke tar feil)Barn: 1. Haldor Konrad Pedersen f. 29.09.1870 på Kvalnes d. 06.06.1907 Kvalnes2. Eline Martine f. 9.mai 18743. Petra Adeleide Charlotte Kvalnes f. 18.04.18784. Nils Tanche Kvalnes f. 1880 Her har jeg glemt å føre inn data i slektsprogrammet. Skal se om jeg finner det.5. Johan Klauman f. 1882 (samme her)6. Agny Juliette Zahl f. 28.sept.1886 d. 06.mars 18907. Fritjov f. 25.03.1889. d. 23.juni 1908 på Søvik sykehus, Alstahaug8. Agny Juliette Zahl f. 17.08.1891Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk skal du ha, Solveig. Da har jeg fått vite noe mer om mine aner i Tjøtta. Håper på flere innlegg om mine tippoldeforeldre og videre bakover om noen har noe. Finner ingenting i skiftene for Tjøtta.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Har nå funnet ut ved hjelp av mikrofilm og et dårlig apparat når min tippoldeforeldre på Tjøtta døde,Hallo Solveig, vet du om det er noen etterkommere av Haldor (Peder) som i dag bor på Sundøya eller i Leirfjord.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Ja det bor vel noen på Sundøy, uten at jeg har oversikt over de. Ellers bor de i over hele landet. Jeg har noen etterkommere etter Peder Haldorsen, men det er ikke så mang. Og det er ikke alle som er kontrolert mot kirkebøker, der det går an.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen, fant noen dødsdatoer.Ungkar Olaus Johnsen 20 år, dreng Rosøen, d. 6.juli 1848, gravl. 30.juli (gravlagt samme dag som broren Halvor) Tjøtta kirkegård, s. 279.Strandsitter? John Haldorsen, 75 år Rosøen, d. 3.nov.1855, grav. 25.nov. Tjøtta kirkegård. s. 289. Begge disse hendelser Klokkerbok for Tjøtta 1841-1869, 817 C01, mikrokort.Enke Karen Christensdatter 88 år Omnø, d. 1.juni 1872, gravl. 11.juni. Tjøtta kirkegård. Kirkebok for Tjøtta 1862-1877, 817 A03, s. 263Mye kan jo tyde på at det var på Rosøy John Halvorsen og Karen Christensdatter og barna havnet da de kom nordover.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Tusen takk Solveig, jeg fant også Karen i mikrofilmer som jeg har lånt, men her har vi bare et sånt gammelt apparat så det var vanskelig å lese. Filmene fra tidsrommet 1842 til 1862 var utlånt slik at de har jeg ikke fått sett. Nå slipper jeg å lete ettter de du har funnet. Tusen takk.Ja de dro nok bare til Rosøy. Nå mangler jeg bare datteren Karen, hun kan jo være død før de kom til Tjøtta. Jonette er nok gift med Hans Andreasen på Omnøy, finner henne i 1865 og 1900 tellingen. Sikkert også i 1875 tellingen. En av døtrene til min oldemors søster Karen, Hermine er kokkepike hos henne i 1900, så jeg tror nå koblingen er rett. Igjen tusen takk.Min søster bor i Leirfjord, derfor interessert i om det var noen fra slekta som bor der. Min mail adresse er annekol så krøll med online.no om du har noen navn.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.