Gå til innhold
Arkivverket

[#31822] Peder Olaus Olsen Ekren f.1845, Ekren, Bolsøy, Møre og Romsdal

Gjest Marit Herland
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Herland

Ole Lassesen som var far til min tipoldefar Peder Olaus Olsen Ekren var gift 2 ganger: 1) Anna Maria Pedersdatter, 12 feb 1846, Bolsøy 2) Marit Toresdatter, 29 nov 1861, Bolsøy. Jeg har ingen opplysninger om den første konen Anna Maria, hverken fødselsdato eller foreldrenes navn.Er det noen som kan hjelpe meg med dette? De hadde, så vidt jeg vet, 4 barn: Peder Olaus, Andreas, Ole og Petrine. Takknemlig for alle svar! Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg følgende barn med foreldre Ole Lassesen og Anne Maria Pedersdatter: Peder Olaus, 1845 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220932692&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9MoRo&juris2=MoRo&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=More+Og+Romsdal&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeIngeborg Maria, 1847 LenkeLars, 1852 Lenke og Andreas, 1852 LenkeOle, 1854 Lenke Kan være identisk med denne Ole, 1855 LenkePetrine, 1858 LenkeOle Andreas, 1860 LenkeKan dette være en kandidat til Anne Maria? Lenke. Moren til denne Anne Maria heter Ingeborg og det het den ene datteren til Ole Lassesen og Anne Maria også. Men sikker er jeg ikke.I 1825 finner jeg denne Anne Maria i Molde (Molde ble skilt ut som eget prestegjeld fra Bolsøy først i 1858, men det kan tenkes at Bolsøy og Molde går litt om hverandre i FS…Nå kan det tenkes at noen arresterer meg og mine geografiske kunnskaper) LenkeHer er i allefall Ole og hans kone nr. 2 på Ekren i Bolsøy i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Uten at jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte at noen av disse foreslåtte personer ved navn Anne Maria er den riktige, kan jeg i hvert fall opplyse om at det hendte at folk i Bolsøy døpte barn i Molde: F.eks. er min egen formor Synnøve Lassesdatter, som var nevnte Ole Lassesens søster, døpt 1829 i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Herland

Takk for lenkene. Jeg lurer litt på hvordan du finner alle disse barna på FS/IGI? Hvilke kriterier søker du under? Jeg har søkt endel på disse siden og jeg er alltid mottagelig for tips på hvordan man kan finne mer. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er noe som heter Parents search (foreldresøk). Da skriver du navnet på far og mor i feltene øverst til høyre på siden. Fars navn må være utfylt med for- og etternavn/farsnavn, for mor skal det holde med fornavn dersom du ikke har hennes farsnavn/etternavn. For å finne barna nevnt ovenfor skrev jeg Ole Lassesen og Anne Pedersdatter (alternativt Pedersen). Her kan det dukke opp andre ektepar som har tilnærmet like navn, og hvis du får flest tilslag i f.eks. IGI, kan du gå inn på den siden og gjøre samme type søk, men da må du - så vidt jeg husker - også oppgi 'Region' = navnet på landet.Noen får heller arrestere meg hvis dette er helt på jordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.