Gå til innhold
Arkivverket

[#31824] Ætteboksøk for Hitra i Sør-Tr.lag


Gjest Håkon Aasheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

Etter å ha fått et godt råd tar jeg opp igjen det doble spørsmålet mitt, men nå hver for seg.Er det noen som har boka 'Hitra - øya og folket', utgitt 1962 av M. Fugelsøy? Eller mulige andre slektsbøk for området.I folketellingen 1801 er det på Strand gård i Filland sogn, Hitteren pr.gj., Trondheim amt, nevnt en: HENDRICH HENDRICHSEN, 11 år, og sønn til Karen Jensdtr., 41 år, gift 3 ggr., nå med gårdbr. Ole Nilsen, 34 år.Er det noen som kan fortelle meg mer om denne sønnen Hendrich Hendrichsen. Hvor det ble av ham, event. giftermål og barn. Og spesielt om etternavnet Rossing finnes nevnt i hans vei.Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Titter bare så vidt innom, men tar med litt om temaet:Det du trenger her er i første omgang Sandstadboka, dvs. 'Hitraboka -- Sandstad sokn' (1989) ved Sverre R. Utseth. Henrik Henriksen Vedøy, f.1790, nevnes der på s. 156 som sønn av Henrik Henriksen Vedøy (med far fra Tannvika i Snillfjord og mor fra Gjæsingen på Froøyene utenfor Frøya, det siste fra Hitra II s. 147) og Karen Jensd. Drågen fra Utset i Sandstad, i hennes 1. ekteskap.Henrik H. Vedøy d.y. bodde på Tøfta under Strand (s. 221) og var gift med Anne Lorentsd. fra Verdal. De hadde en sønn, nevnt med etterslekt, og en datter. (Henriks halvsøster, av morens 2. ekteskap, var gift med mitt opphav på Strand, og stemor til min tippoldemor.) Ole Nilssen Strand, 3. ektemann til Karen Jensd., var for øvrig grandnevø av den kjente Hitrabonden Nils Justensen Belsvik på Eidet i Fillan (omtalt i et dikt av Henrik Wergeland).Du får ringe hvis du trenger flere opplysninger! Jeg har også Fugelsøys bøker for Hitra og Frøya, som riktignok ikke er spesielt tydelige, for å si det dempet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.