Gå til innhold
Arkivverket

[#31827] Oppslagshjelp i b.b. Tysvær 4 - Skjoldastraumen, Rogaland, gården Hesthammer

Gjest Laila Semming Hynne
 Del

Recommended Posts

HeiJeg har nettopp fjernlånt bygdeboken for Vats. I den finner jeg på gården Øvretveit familien Ingemund Evensen, Ingeborg Rasmusdatter og deres datter Ane f. 1800.Her er de i FT 1801 LenkeOm Ingemund står det i b.b. at han og familien flyttet til gården Hesthammer i Skjold. Da jeg også hadde lånt Skjold 1 og 2, slo jeg optimistisk opp i bøkene. Men det viser seg at jeg ikke hadde de riktige bøkene. Gården Hesthammer er skrevet om i boken Tysvær 4.Er det noen som har anledning til å hjelpe meg med oppslag?Det jeg lurer mest på er datteren Ane. Om det er hun som senere blir gift med Tjærand Johannesen.På forhånd takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Hesthammer i Tysvær, s. 443. 10. Ingemund Eivindson fra Kvamen u. Stokka i Vats (H12b), f. 1775 på Høyland i Etne (2c1), g. 1800 m. Ingeborg Rasmusdtr. f. 1769 på Gjerde i Vats (13j), d. 1848. Barn: 1. Anna, f. 1800 på Kvamen u. Stokka, budde Hesthammer (12) og Svinali øvra (23) 2.Gjøri, f. 1802 på Finshus, d. 1803 (1/4år), 3. Kari, f. 1804 på Finshus, d. 1833 ug. 4. Rasmus, f. 1807, Hesthammer (11) og Hogstad i Håland (bruk 1.14). 5. Eivind, f. 1810, flytta i 1834 til Tungenes 'under Stavanger', Se Viste i Randaberg (bruk 4.9.4., gm. Anna Kristine Kristensdtr.Nr. 12 på Hesthammer: Tjerand Johannesson fra Ve i Etne (155a), f. 1801 på Årvikjo u. Ve i Etne (121), g. 1822 m. Anna Ingemundsdtr. Anna g. 2 m. Lars Person Svinali øvra (23) Tjerand hadde datteren Berta, f. 1833, m. Joren (Jorunn) Holgersdtr fra Øygarden u. Bakkevik i Nedstrand. Barn. 1. Johannes, f. 1822, flytta i 1847 til Vikedal. 2. Ingeborg, f. 1824 på Vestbø i Sandeid. 3. Brita, f. 1827 på Vestbø i Sandeid. 4. Kari, f. 1832 på Amdal ytre i Nedstrand 5. Ingemund, f. 1833 Amdal, d. 1834. (71/2måned). 6. Marta Karina, f. 1835. 7. Anna Marta, f. 1837. 8. Eli, f. 1839.Anna flytta i 1823 til Sandeid som leiglendingskone. Året før hadde ho gifta seg med Tjerand, som ved det høvet blei kalla Ikdal. De budde i Sandeid under garden Vestbø. Tjerand og Anna kom i 1837 flyttande til Hesthammar fra Skiljarvik u Amdal ytre i Nedstrand (49)........... Alt 1843 utvandra Anna til Amerika saman med den nye ektemannen sin Lars Person SvinaliFår håpe jeg har skrevet rett av nå. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei RuthTusen takk skal du ha. Dette var interessant lesning.Jeg har en teori om at dette kan være deres sønn Johannes i FT 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61126&gardpostnr=140&personpostnr=889&merk=889#ovre>LenkeDenne Johannes flyttet senere til Stavern i Vestfold og så videre til Sandefjord. Mine opplysninger om Johannes fødsel og hans foreldre har jeg foreløpig bare fra FS.Før jeg lånte b.b. og fikk se det du skrev av for meg , trodde jeg dette var Johannes sine foreldre i FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Hei Laila.Johannes, f. 1822. Vet ikke sikkert om det er sønnen. Men alderen passer jo.Det står litt mer om familien her enn jeg skrev. Fortsetter: Dei hadde kome dit i 1830 frå Vestbø i Sandeid. Alt i 1840 flytta familien til 'Øspe under Stavanger'. I 1843 utvandra Anna til Amerika saman med den nye ektemaneen sin Lars Person Svinali. (Det står ikke når Tjerand døde). Nedstrands-presten gav Tjerand og Anna attest på å ha ført 'en ulasteleg Vandel'. Foreldra til Tjerand, Johannes Torkjellson og Brita Haldorsdtr, budde og i Skjold. Brita flytta tilbake til Etne som enkje for i 1846 å gifta seg der, under garden Sæbø (67). Håper det var til hjelp. Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen RuthDette var kjempeflott. Takk skal du ha.Jeg skal ta vare på dette og bestille kirkebøker fra Hetland for å begynne der å nøste opp. Se om eventuelle faddere har forbindelse til familien fra Tysvær-boken.Har søkt på nettet etter bygdebøker fra Hetland og Vikedal uten å finne noe. Så det er nok ikke slike bøker fra disse områdene.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.