Gå til innhold
Arkivverket

[#31828] gårdsnavn Avlund og Kleve i Gausdal?


Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

En Peder Knudsen Avlund fikk et barn i Grytten M&R i 1803. I FT 1801 finner jeg en Peder - sønn til Knud Trondsen og Marit Gulbrandsen. Et par ved samme navn finner jeg også på FS med 6 barn oppført hvor Peder er nest yngst. Mitt spørsmål er derfor: Ligger gårdene Avlund og Kleve i samme område og kan de ha flyttet til Avlund i perioden 1780-1801? Hvis dette er riktig så oppgir FS at faren til Knud Trondsen er Trond Blistil. Er dette et navn noen drar kjensel på og er det noen som vet mer om denne familien? Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiSå vidt jeg vet ligger både Kleve og Avlund i Gausdal. Det vil si ikke så langt fra hverandre.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

hei Lars Ove! Takk for ditt engasjement! På FamilySearch finner jeg Peder og foreldrene. Alle barna bærer navnet Knudsen Klieve - og jeg tolket det som Kleve. Jeg tror det må være den familien som jeg ved FT 1801 finner på Avlund og jeg skulle så gjerne visst om anene lenger bakover. Finnes det noen bygdebok fra dette området? Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes bare generell bygdehistorie for Gausdal, ingen gårds- eller slektshistorie. Pensjonert skipskaptein Hans Kraabøl skrev et ganske unikt manuskript omkring 1822 om enkelte gårder og slekter i hjembygda si, men det er slett ikke alle som er tatt med der. Manuskriptet er utgitt som bok og går ofte under navnet 'Kraabølboka'. Jeg kan ikke se Knut Trondsen eller Marit Gulbrandsdatter nevnt der under Avlund eller Kleva, men det kan være at de er nevnt i en annen forbindelse. Det beste ville jo være å slå opp giftermålet deres i kirkeboka. Tips: I Gausdal kirkebok står det på 1700-tallet ofte bare oppført ett bosted ved giftermålet, og det har ofte vist seg å være brudens hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei igjen Svein Arnolf! Våre innlegg krysset hverandre. Tusen takk for informasjonen om bygdebøker og kirkebøker. Bare synd at Oppland har lagt ut så lite på nettet.... Det var snilt av deg å ta en Sjekk i boken så igjen tusen takk! Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Edvardsen

Avlund ligger i Follebu Annekssogn, langt sør i Gausdal, nesten på grensa til Lillehammer.Kleva/Kleve ligger i hovedsognet - i Lishøgda ovenfor garden Li - omlag 12 km nordover fra Avlund.Personen du har funnet er trolig den riktige: Peder Knutsen Avlundeie (1779-1807). Han døde på Avlund og ble begravet ved Follebu kirke 23.juli 1807. Han var sønn av Knut Trondsen Avlundeie og Marit Gulbrandsdtr. Kobling til Blistil kjenner jeg ikke til, men det kan jeg prøve å sjekke.Da je gholder på med noe som kanskje blir en gards- og slektshistorie for Follebu, er jeg takknemlige for alle opplysninger du måtte ha om barnet født i Grytten.mvh JEd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Jan! Tusen takk skal du ha for opplysningene. Jeg vedlegger min mailadr. så hvis du sender meg en mail kan vi lettere kommunisere. Adr. er irenewe krøllalfa online dott no Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Irene Westen

Hei Kåre. Dette var kjempeflott! TUSEN, tusen takk skal du ha!!!!! P:S. Finner at min oldemor og din bestefar var tremenninger, dog bare halvt siden det her er snakk om barn utenfor ekteskap. Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.