Gå til innhold
Arkivverket

[#31834] Etterkommere etter t-oldef. Lars Mikkelsen Himberg/Hems 2 ekt. i Larvik ?

Gjest Wenche Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant dem i kirkebøker, Kjell.Litt artig at du har gått på skole i dette området.Nå ser det ut til at Lars Mikkelsen mysteriet er løst, Selv om ikke alle etterkommere er funnet. Da må det nok letes i andre kilder etter emigrant-etterkommere.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Himbergeie er ikke nevnt med navn i L. Berg eller Møllers Sandarbok. Men i 1865 var det 11 familier på 11 bruk på Himberg. Det ville forundre meg mye om ikke ett av dem var nevnt Himbergeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei igjen !I Brunlanes Bygdebok bind 3 del 2, side 1113 – 1114, finner vi på plassen Solummyr under Kroken, Jakob Jakobsen, f. 1803, d. 1867. g. 1827 med Ingeborg Olsd. f. ca. 1804, fra Fron i Oppland.Av deres 8 barn, var Berte Pernille f. 1837, nr. 5, g. m. Lars Mikkelsen fra Himberg, Sandar.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du også fant Berte Pernilles opphav i bygdebøkene for Brunlanes, Kjell. Har dem ikke for hånden selv for tiden.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en lenke til 1865 telling med de 11 Himberggårdene som Osvald nevnte i sitt innlegg.LenkeHar også funnet svært få opplysninger i bygdebøker om Himbergslekt.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til innlegg 23: Hvorfor ikke prøve å få Østlandsposten interessert i å ta inn en etterlysning etter eventuelle nålevende etterkommere? Eller kanskje bladet 'Langs Lågen'? Der fikk jeg selv inn en kort artikkel med anmodning om hjelp til å finne 3- og 4-menninger, og det ble fullklaff! Noe helt tilsvarende fikk jeg til for noen år siden ved hjelp av en avis i Sarpsborg, en annen gang i Eiker-området. Klaff begge steder.Det blir selvfølgelig viktig å skrive klart og greit, få frem alle relevante opplysninger, og dessuten helst skrive kort. Kanskje ikke så enkelt bestandig, men det kan helt klart være verdt et forsøk.Lykke til! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at det likevel er en del opplysninger som jeg har oversett da jeg slo opp i Vilhelm Møllers Sandarbøker.Her er et sitat om Himberg gårdene:Først på 1800 tallet var det på Himberg to gårder, begge selveiergods fra gammel tid.Den ene tilhørte Ole Hansen , og den ble stykket opp i større og mindre parter.Rundt 1840 er det blitt tre bruk.Den andre Himberggården tilhørte Ditman Åkesen fra 1814- 1869.Også denne går i oppløsning, og omkring 1850 stykket opp i to bruk, samt tre større parter som er gått til andre bruk.I 1865 finner vi 11 familier på elleve bruk, hvorav 6 er på mer enn 50 mål.Ved århundreskiftet har eiendomsforholdene stort sett stabilisert seg i de bruk vi finner i dag.Bare tre bruk driver nå sin egen jord.( 1978)Himberg 141/2,6 : Siste eier Hans Kristian Himberg. ( Hans familie er omtalt)Himberg 141/4,12 : Eier Thormod Haugen ( Også her er omtalt slekt)Himberg 141/5: Eier Harald Johannesen. ( Kort slektshistorie.9 Dette var det Møller skriver om Himberggårdene.Fant ingen ting om Lars Mikkelsen og hans aner herfra.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Alt dette er godt kjent Gunn!Det jeg lurer på er om det er gjort noen registrering av husmannsplasser i Sandar. Når det kommer til alt, er det jo slik at de fleste av oss har sitt opphav fra en Husmannsplass eller et Torp i Sverige.Lorens Berg har svært lite om dette i sine bygdebøker og de er derfor meget mangelfulle.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest terje Mittag

Jeg arbeider med min kones(Liv Berit Nordgard Kittilsen) familie, dvs etterkommer av Lars Mikkelsen og kone nr.1 Johanne Marie Johannesdtr. Hun er tremening til Wenke Kristoffersen, og ønsker kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.