Gå til innhold
Arkivverket

[#31836] Møre/Kr.sund: Jon Bentsen (f. 1767): Hvem var han? Flere løse tråder.


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I folketellingen 1801 bodde Jon Bentsen på Kvernes på gård nr. 57 på Nordlandet - 34 år gammel. Gift med Mildri Nilsdtr. (f. ca. 1756) med 3 barn. Han oppgis å være 'Nordlands styrmann'.Så er det disse løse trådene: I 1794 ble en Jon Bentsen far til Zignild Maria (mor: Margrethe Hansdtr.) i Lenvik i Troms. Jon hadde hatt tjeneste på gården Wang en kort tid, men var bortreist da rettssaken startet. Vitner kunne bekrefte at han hadde gitt Margrethe ekteskapsløfte. Men Jon kom aldri tilbake.Muntlig overlevering i slekta forteller om en Jon 'Vallør' (fra Trondheim) som forliste med et skip utenfor Senja. Den 'skibbrudne' fikk barn (Signild) med 'Vakker-Margret'.Mine spørsmål: 1) Hvem var Jon Bentsen ('Nordland styrmann') på Kvernes? 2) Hvem var hans foreldre? 3) Var denne Jon utsatt for et forlis i Nord-Norge? 4) Har noen hørt navnet Jon Vallør nevnt omkring denne personen?Er det noen sammenhenger i disse trådene? Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det burde jo være mulig å få verifisert om Jon Bentsen i Kvernes også var der rundt 1793, han skulle jo ha et barn født rundt de tider. Barna kalles 'Johannsen', forresten - selv om de er oppgitt som 'deres barn'. Dersom Jon Bentsen var gift og i Kvernes i 1794, får man anta at han ikke er identisk med mannen som ble barnefar i Lenvik i 1794, ellers var det vel nevnt at han var gift, eller var blitt gift før barnet der ble født. (Han kunne evt. ha dratt til Kvernes og giftet seg med Mildrid Nilsdtr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for svaret, Svein Arnolf. Det jeg vet, i følge folketellingen 1801, er at det eldste av de 3 barna de hadde i 1801, var 8 år, altså født ca. 1793. Så han var nok etter dette gift med Mildri i 1794, og så var han ute på båten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Javel, men dersom han var gift mann og på reise nordover, hadde han kanskje ikke tatt tjeneste på en gård der oppe? Ble rettssaken holdt umiddelbart etter at barnet ble født, eller var det gått en del tid? Jeg tror tidsfaktoren er litt viktig å ta rede på. Hvis det er samme mann, kunne man tenke seg at han kanskje var nordlending, satte barn på en jente der oppe, og stakk av til Kvernes, hvor han giftet seg med en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Etter det jeg vet var han stevnet i rettssak allerede i 1794, altså samme år som Zignild Maria ble født (hun var døpt 25. mars d.å.) Men da var han dratt sin kos. Saken ble imidlertid stadig utsatt av forskjellige årsaker.Disse løse trådene: Muntlig tradisjon forteller at han kom fra Trondheim - så i følge den muntlige overleveringen kom fra disse kanter, samt at han var 'Nordlands styrmann'. Men jeg prøver jo å finne noen sammenheng i disse elementene.Vi finner vel heller ikke så veldig mange Jon Bentsen i landet på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Da er det vel ikke så dumt å sjekke det som står ved Jon Bentsens giftermål med Mildrid Nilsdatter, samt når dette fant sted. Forlovererklæringene for Kvernes inneholder ofte opplysninger om hvor folk kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Ikke så veldig mange, men den John Bendsen som i 1801 er 32 år og bor i Trondheim er en annen (og kanskje mer sannsynlig?) mulighet.Joen Bendtsen, 40 år gammel i Weedøe, kan heller ikke utelukkes.Jon Bendtsen, 27 år gammel i Wiig likeså.Åpner vi opp for navnevarianter som Johan og Berntsen så blir kandidatene mange.Om det ikke går å finne Zignild i skiftene til en av de aktuelle 'gubbene', så blir det nok vanskelig å finne rett person.Når det gjelder den muntlige tradisjonen, så virker det på meg som den med årene forandrer seg for å passe andre 'beviser' så godt som mulig. For noen år siden sa denne tradisjonen at han var sjøkaptein, mens han nå har blitt 'Nordlands styrmann'. Er ikke dette en glidning for at han skal passe best mulig til Jon Bentsen på Kvernes?Det første som burde sjekkes, mener jeg, er skiftet til John Bendsen i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis Jon Bentsen og Zignilds mor ikke giftet seg på et senere tidspunkt, er det lite sannsynlig at Zignild er nevnt i skiftet etter Jon Bentsen, med mindre hun ble lyst i kull og kjønn, men dette ble så vidt jeg vet bare gjort dersom faren ikke hadde ektefødte barn etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, det er løse tråder som jeg ønsker meg hjelp til å finne ut av. Takk til deg, Per Inge; det er klart det er en mulighet med denne John Bendsen i Trondheim - ut fra den muntlige tradisjonen. Det er også riktig som du skriver at han i muntlig overlevering ble nevnt som sjøkaptein, men tradisjonen er bare tradisjon, men til for å undersøkes. 'Nordlands styrmann' er også en av de løse tråder, men hentet fra Jon Bentsen på Kvernes der han i folketellingen 1801 står nevnt som det. Altså ingen glidning, men løse tråder som jeg prøver å finne sammenhenger i - hvis de skulle finnes.Til Svein Arnolf: Margrethe Hansdtr. ble aldri gift med barnefaren til Zignild, men med Lars Larsen, sannsynligvis omkring 1798/99 da deres første barn Berit ble født i 1799.Vi bør nok undersøke skiftet etter John Bendsen i Trondheim. Er det noen som har tilgang til dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Først: FINNES det noe skifte etter Jon Bentsen i Trondheim? Per Inge nevner vel ikke konkret noe om det.Hva er det man tenker seg skal stå i dette skiftet, dersom det eksisterer? Barn født utenfor ekteskap der foreldre ikke senere giftet seg hadde ikke rett til arv etter faren og heller ikke hans slektsnavn, dersom han hadde noe, før ved de Castbergske barnelovene i 1915. Unntaket er det jeg anførte i innlegg 8, at barnet ble lyst i kull og kjønn, og da selvsagt FØR faren døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Svein Arnolf. Ja, jeg spør også: Finnes det noe skifte etter John Bendsen i Trondheim? Nevnes Zignild Maria i dette skiftet? Gjør det ikke det (som jeg ikke tror det gjør), er det iallfall undersøkt. Jeg tror i så fall at dette som event. skjedde i nord (etter et event. forlis), ikke var kjent for andre enn John selv.Er det noen som har oversikt over skifter i Trondheim, som leser dette og som kan gi oss et svar?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det kan se ut til at dette med skifter ikke er så kjent.Om vi fortsatt har litt fokus på denne John Bendsen i Trondheim. Som Per Inge nevnte er jo denne John mest sannsynlig å 'se på'. I rettssaken i Lenvik 9. okt 1794 ble det hevdet at John var reist til Trondheim.I den ovennevnte folketellingen fra 1801 heter det at han av yrke er gevolder. 1) Hva er en gevolder? 2) Når ble John Bendsen og Karen Erichsdtr. (f. ca. 1760) gift? De hadde ved tellingen en datter Anna, f. ca. 1795. 3) Hva het event. denne Johns foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Larsen

Jeg veit ikke om dette er til noe hjelp. Jeg har notert om Jon Bentsen - av ETC skrevet Johan Berntsen - at han trolig ikke var far til de tre barna som er nemnt som 'deres'. Dette ut fra etternamnet 'Johannesen' og jeg tror da at Mildri må ha vært gift tidligere med en 'Johannes' og at barna ikke var Jon sine. Jeg har i alle fall notert dette og konkludert med at Mildri og Jon var relativt nygifte i 1801! Men - jeg har ikke noe belegg for dette! Synes imidlertid at dette ikke avkrefter at Jon kunne vært far til overnemnte Zignild. Skal på tur i dag og er ikke tilbake før fredag. Er det mulig for meg skal jeg kikke i oversikt over gifte for Kvernes. Kanskje ser min kollega Tore dette - og kan sjekke før meg. Nordlandet er forøvrig en bydel i Kr.sund. Du må helse Solveig fra meg! Helsing Tor Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk til Tor og Rune. Beklager det meget sene svar. Skal hilse tilbake fra Solveig til Tor!Ja, begge kandidatene er sterke, selv om jeg heller til Trondheimskaren, siden det heter i rettsdokumentene at han var reist til Trondheim.* Jeg skulle så gjerne ha funnet ut hva yrket gevolder står for - folketellingen 1801. * Hva het Jon Bendsens foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Gevolder: Kan det menes gevaldiger: historisk bet. militær polititjenestemann, ofte skarpretter (Tanums rettskr.ordbok)Følger spent med i debatten. Jeg har avskrevet Jon Bentsen, 'nordlands styrmann' som barnefar i Lenvik. Jon Bentsen, som var tjenestekar på Gibostad i 1792/93, kom muligens nordover med ei Trondhjems- eller Bergensjekt. Noe skipsforlis i området i årene like før, er ikke nevnt i tingbøkene for området.På Gibostad var det gjestgiveri og handel. Gjestgiveren på den tiden var forøvrig Jacob Friis/Jacob Bastian Friis, opprinnelig fra Molde, om det skulle ha noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Om Jon Bentsen var på Gibostad i 1792/93, så må det jo være utelukket at han gifter seg og får barn i Trondheim under samme tidsperiode.Om det ikke kommer frem nye opplysninger, så blir det nok vanskelig å påvise både hvor Jon Bentsen kom fra, og hvor han havnet etter at han var i Lenvik :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Åse og Per Inge.Forstår av Per Inge at han har litt lyst å gi opp hele saken fordi det er for lite bevis i saken. Det kan selvfølgelig også bli resultatet. Men jeg har lyst til å bygge opp en 'indisierekke' omkring denne John Bendsen fra Trondheim. Om noen kjenner til denne personen, kan det være greit å høre om han f.eks har vært ute på jektefart til Nord-Norge. I følge den muntlige tradisjonen kan det jo være slik, som Åse sier, at han har kommet med ei jekt nordover, som svært mange gjorde på akkurat denne tida. Det kan også være greit å finne ut hva hans foreldre gjorde, og hva de het.Til Åse: Var gården Wang på Gibostad i Lenvik? Eller har jeg misforstått?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Ærlig talt vet jeg faktisk ikke hvor gården Wang i Lenvik befinner seg. Nabogårdene er Skarsvog, Navaren og Giske - tror jeg - etter å ha sett i Prestemanntallene 1763 og 1769. Og Navaren ble overført til Malangen på 1800-tallet. Da skulle vel alle disse gårdene ligge på Malangssida, mens Gibostad befinner seg på nordenden av Senja.Jeg har sett i Tingbøkene for Lenvik, men det står faktisk ikke vilken gård Jon Bentsen var på da han besvangret Margrethe Hansdtr. Det står bare at han var reist derfra før 10.oct.1794, og at han muligens var reist til Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Vang/Vangshamn ligger på Senjasiden, lengst nord i Gisundet. 19 kilometer nord for Gibostad. Skarsvåg er nabogård til Vang. Navaren ligger en bit unna på fastlandet, rett innenfor Målsnes. Giske virker som det har gått ut av bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk til Åse og Per Inge, for gode opplysninger.Men vet noen noe om John Bendsen fra Trondheim - før han event. kom til gården Wang i Lenvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.