Gå til innhold
Arkivverket

[#31840] Falchenberg og Sougestad, hvor kommer navnene fra?


Gjest Wenche Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Kristoffersen

Min tt-oldefar Morten Berentson Hansen Falchenberg død i Kongsberg april 1791 40 år gml..Hvor kom han fra?------Hans søster var Aaste Margrete Berntsdtr. Falchenberg g. m. Morten Olsen-Lyng Kongsberg.(Olsen-Lyng gifter seg i allefall 2ganger etter Aastes død)-------Min tt-oldemor Elen Margrete Pedersdtr. Sougestad f.ca1763. gift med Morten Falchenberg 15/11/1782 i Kongsb. Det står ikke foreldres navn eller fødested., Hvor kom hun fra? hun gifter seg med en skomaker Truels Johanessen Reus? 13/5/1801(han 24 år i følge f.tellingen)Hennes sønn Peder ser ut til å være ansatt hos han.-----Kjenner noen til denne familien?? Kanskje vet du hvor navnene kommer fra??Svoger'ne Morten og Morten hadde barn stort sett med samme fornavn--bare med Falchenberg og Lyng etter. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Dette var flott!!!. Hadde ikke foreldre til Morten og Aaste. Har barna Peder;Berent, Anders,Helene (dør ca 1 år gml.) og Elen Christine(f1791)på Morten Falchenberg og Elen Margrethe (I lenken står hun som Lougestad ikke Sougestad)Hvor finner dere dette?? Jeg søker også på familysearch,men får ikke samme opplysningene som der andre. Kommer Falchenberg fra Sverige?? Finner ingen gård eller sted i Norge med det navnet.Oppl. om Morten Lyng stemmer,for de har jeg funnet i kirkeb. for Kongsb., men hadde ikke alle deres barn.--------Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her en slektsbok om Falchenberg / Falkenberg:Falchenberg, Bjørn: Slekten Falchenberg eller Falkenberg. (Oslo 1960; 87 s.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Er dette en sleksbok jeg skulle kunne skaffe meg.?? Vet du hvor.??Sier ikke navnet Sougestad/Lougestad/Saugestad deg noe?? Er det et stedsnavn tro????Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Larviks Historie: FALKENBERG Slekten kan føres tilbake til Truls Olsen, som fra 1630-årene var schichtmester og bregproberer på Kongsberg og døde der i 1670-årene. Han var gift to ganger, og flere av hans barn førte navnet Falchenberg. Den som forplantet slekten i Larvik var sønnen Oven Trulsen, skredderlaugets oldermann på Bragernes (Drammen), gift med Cathrine Jørgensdatter Geffuert osv, bind 1 side 649... (det var egentlig deres sønnesønn som kom til Larvik)Du finner ellers flere gårder Saugestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Falchenberg ser ut til å være grei. Verre er det med Sougestad/Lougestad etc…Dersom dette er et gårdsnavn er det vanskelig å se at det kan plasseres i Kongsbergs nærhet.1801-tellingen har ingen gårder i Buskerud med endestavelsen …-gestad i seg. Det nærmeste man kommer er Schougstad (uten e !!) i Norderhov.Ellen Margretes Pedersdatters annet ekteskap (i 1801) ble inngått med en Kongsberg-borger, og man bør derfor holde det for overveiende sannsynlig at hun har oppholdt seg i Kongsberg (eller Kongsbergs nærhet, som for eksempel Eiker) i hele sitt voksne liv.Hvorvidt hun kan ha hatt sitt opphav på Hedemarken (Sougstad/Sougestad) eller Toten/Vardal (Sogstad etc..) kan selvsagt være mulig, men det var neppe vanlig at innvandrer-familier til Kongsberg på denne tiden, kom fra Mjøs-traktene, som ikke hadde noen bergveks-virksomhet av betydning.Trøndelag, derimot hadde bergverksdrift, og det er mange eksempler på forflytninger fra Røros til Kongsberg.Om man ser bort fra dette med Sougestad/Lougestad så er det fristende å legge fram denne lokale kandidaten (kan antakelig sjekkes i kirkebok) sin dåp:Vital Records Index Elen Margrethe Christening: 01 Jan 1760 Place: Kongsberg, Buskerud, Norway Father: Peder ANDERSEN Source Dates: 1756 – 1782 Kongsberg; Den Norske KirkeEt oppslag kan eventuelt bekrefte/avkrefte om dette har noe for seg, og det kan selvsagt tenkes at skrivemåten på Sougestaf/Lougestad skaper mer forvirring enn nødvendig, og at Elen Margretes opphav er et sted i Kongsberg/Eiker-området.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Når det gjelder Falkenberg-navnet, så vil jeg nevne at jeg har vært borti dette navnet.En oldemor av meg (Marie Fredrikke Karlsen døpt 6/3-81 i Slagen krk., Sem, Vestfold) hadde en pige Olga Mathilde Falkenberg (bosatt på Lasken- en gård i Slagen i Sem) som en av sine faddere.Mange innflyttede til Vestfold (Sem kommune området og i omegnet rundt) kom fra Sverige.Ang. Sougestad-navnet, så kunne ou (i gamle tider f.eks. 1800-tallet) bli til a i nyere tider.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.