Gå til innhold
Arkivverket

[#31846] Jacob Kristoffersen og Gurine Larsdtr, Holter i Nes, Akershus


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Hej, Jeg har bra informasjon om Gurine Lenke , men vet ingeting om Jacob untatt at han i IGI finnes som far til Maren Jacobsdtr Holter, födt 1823. (Etternavnet som Xtoffersen). Skulle gjerne ville ha hjelp med å finne hvor og når han ble födt og eventeullt om noen vet om hans aner.Venlige hilsner Niels Hegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Gurine er 6 år i 1865, mens du sier Jacob er far til en Maren Jacobsdatter, f. 1823. Hva er sammenhengen mellom Gurine og Jacob? Hvis Jacob er far til en datter født i 1823, er han vel født rund 1800 +/- noen år? Kanskje dumme spørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det er ingen dumme spörsmål, så takk for spörsmålet. Jacob og Gurine er foreldre til Maren, min tippoldemor. Den eneste referansen jeg har til Jacob er i IGI og der bare som far till Maren. Han er sikkert födt runt 1800 tallet, men det er en del med samme navn som også er det, så jeg håper det er noen der ute som har samme interesse.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei NielsJeg har bygdebøkene for Nes. Slo opp på Holter nedre og fant Gurine. Det sto ikke noe mer om henne enn at hun var født 1795.Hvis du ikke har tilgang på bøkene kan jeg slå opp i dem for deg. Vet du hvilken gård Jacob og Gurine bodde på, var det Holter, eller ble de ikke gift? Om så blir det litt vanskeligere. Hvor bodde Maren, vet du det?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hej, Nå sitter jeg i Japan og har bare tilgang til Internet. Hjemme Sverige har jeg heller ikke Nes bökene så jeg er takknemelig om du kan finne noe.Gorine/Gurine var födt på Bråten, Holter nedre og jeg tror at hun ble gift med Jacob. Maren er oppgitt födt på Holter i Nes så de kanske bodde der (?) Maren giftet seg 1849 og flyttet til Ullensaker, Elstad, eksakt når de flyttet dit vet jeg ikke enda. Hun er ikke registrert om jeg har sökt riktig i FT 1865 i Nes eller Ullensaker.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner en Jacob Christophersen i ”passende” alder i f.t. 1801 for Nes, Akershus:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10236&gardpostnr=20&personpostnr=439&merk=439#ovre>LenkeDet finnes også én som er fire år yngre enn Gurine (som er 6 år i 1801 og ikke i 1865 som jeg skrev ved en feiltakelse):LenkeI matrikkelen for Nes tinglag 1838 ser jeg at det er en Jacob Christophersen som er oppsitter på gården Rønold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

PS Om du förste har bökene framme, står det noen detaljer om Gurine's foreldre? Marthe Pedersdtr og Lars Evensen? Kan du også si hvor gårdene ligger så jeg kan finne neste gang jeg har veien forbi?På forhåd takkNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiJeg skal studere Holter gårdene nøyere i kveld. Og skrive av det jeg finner.Men jeg fant da en veldig sterk kandidat til Maren i FT 1865 Lenkemvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

HeiDette står i Nes b.b bind 1 side 300:BRÅTEN UNDER N. HOLTERLars Evensen, død 1798 g.m. Marte Pedersdtr. Barn: EVEN f. 1785 g.m. Elen Marie Olsdtr. fra Eggum, 2. PEDER 1787 - 99, 3. ANDERS f. 1790 g.1. gang m. enka Berte Amundsdtr. Børgersrud, g. 2 m. Marte Embretsdtr., 4. ANNE MATEA f. 1792 g.m. Lars Pedersen Nordkverna (u. Børgen), til Kjærstad i Undrum, 5. GURINE f. 1795, 6. LARS f. 1797.Lars Evensen var temmelig godt økonomisk situert. I skiftet etter ham oppgis nettoformuen til 261 rd.Enken Marte giftet seg igjen med Lars Knutsen Hjellum 1748 - 1808. De fikk barna: PEDER f. 1800 g. 1. gang med Åse Hansdtr. Århus, g. 2 med Inger Syversdtr. Holter-eie, til Århus, KAREN DORTEA f. 1803, MARI f. 1806.Marte Pedersdatter giftet seg for tredje gang med Kristian Pedersen Kjensmo-eie d. 1821. I dette ekteskapet ble det visstnok ingen barn.Det var det som sto om dem. Dessverre ingen henvisning til hvor de kom fra.Jeg kikket også på de kandidatene til Jacob Kristoffersen som har kommet fram i debatten.Først til Jacob på Rønnål: 1782 - 1852 Han var gift med Gubjørg Olsdtr. Bårhaug. De fikk visst ingen barn. Side 275 i bind 3. Han kan vel ikke utelukkes helt før du vet om dine folk var gifte. Maren kan jo være født utenfor ekteskap.Jacob på Fenstad Store med foreldre Christopher Olsen og Berte Gulbrandsdatter. Denne familien klarte jeg ikke å finne i bygdebøkene under noen av Fenstadgårdene. Mulig de bare bodde der en liten stund og flyttet til en annen gård.Jeg fant familien til den Jacob som bodde på Greni Søndre i 1801. Foreldrene Christopher Gulbrandsen og Anne Larsdatter fikk flere barn. B.b nevner Lars f. 1791, Gulbrand f. 1794, Inger f. 1797, Hans f. 1802, Jacob f. 1809. Side 91 i bind 2. Her nevnes ikke den Jacob som er oppført i FT 1801, så man kan vel kanskje anta at han døde liten. Bygdeboken skriver videre om disse: Det var flere barn, men det ser ut som alle unntatt Lars og Hans døde i ung alder. De er tydeligvis ikke helt bombesikre på dette.Jeg er litt usikker på hvor gårdene ligger, men det er kanskje noen andre der ute som er bedre kjent i traktene. Finner Holter kirke i min NAF-bok, den ligger vest for Jessheim. Men vet ikke om gårdene ligger i nærheten der.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg finner Maren Jakobsdatter f Nes gift på Mellem Elstad bruk 2 Ullensaker gift med Andreas Eriksen f i Ullensaker 1826 kom til Elstad ca 1850. Barn Edvard, som senere tok over bruket, de hadde også sønnene Sigvart og Jakob. Dessuten var det flere døtre. Sangerinnen FannyElstad Elstad er datter av sønnen Sigvart. etter Andreas Eriksen ble det hans svigersønn Halvor K Vilberg som ble eier en tid. Deretter Edvard Elstaddalen, deretter hans sønn Hans Elstaddalen. Kilde Ullensaker bygdebok bind lll side 609 - 610 Holter kirke er i Nannestad. Elstad er i nærheten av Dalmvh. MONAJeg er født i Ullensaker og er godt kjent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hallo. Jeg fant denne familien på DIstreff Leif Mikalsen Ullensaker har dem lei-mi@online.no Lykke til videre. mvh MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk alle for hjelpen, jeg er selv födt på Dal, men det er noen år siden nå. Holter i Nes finner jeg sikkert med hjelp av familien i Norge.Familien i Elstad har jeg veldig bra beskrivelse på og bilder fra. Bestemor etterlot seg mye informasjon, men ikke så langt tilbake som jeg forsöker på nå. Jeg har også fått kontakt med en del av famlien fra USA som er 'so thrilled' når de får bilder og kasett med Fanny Elsta ;-)Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.