Gå til innhold
Arkivverket

[#31847] Utstein kloster

Gjest arne kvitrud
 Del

Recommended Posts

Gjest arne kvitrud

For noen år siden ble det varslet en ny bok om Utstein kloster - skrevet av blant annet Eldbjørg Haug. Er det noen vet hvordan det går med boka, når den blir utgitt og hva den vil inneholde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
Gjest arne kvitrud

I Lenke får vi også vite navnet på hvem som bidrar. Med bidrag fra kjente historikere og slektshistorikere er nok dette et godt forslag til ønskelista til jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Jeg har da fått meg boka om Utstein kloster og Klosterøya. Det er en murstein på 429 sider. Det vil nok komme anmeldelser i avisene etter hvert, men jeg kan jo gi mitt første inntrykk!Det er en stor og grundig bok, den inneholder en god del nytt (i hvert fall for meg). Målgruppa for boka har nok ikke vært godt definert, da innholdet spenner fra artikler som godt kunne stått i et tidsskrift, til populærvitenskaplige oppsummeringer av dagens forskningsstatus. Den er rimelig godt utstyrt med kildehenvisninger. En av forfatterne er også usedvanlig glad i lite brukte fremmedord, men utstyrt med fremmedordboka går det bra likevel.For en amatør er det også greit å se at profesjonelle historikere av og til gjør noen småfeil (!), men det er ikke noe som skjemmer.Jeg vil anbefale boka, både til de som er spesielt interessert i historien til Utstein eller Vestlandet, men også i generell Norges-historie. Kapittelet om Harald Hårfagres samling av Vestlandet til et rike, er en god status på forskningen om rikssamlingen.MvhArne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ï alle europeiske land, unntatt Norge, Island og Grønland, er det tredisjon for å utgi store monografier over enkeltklostre. Det er slik sett helt naturlig at 'mursteinen' nå er utgitt. Takk og pris. Fremmedord hører med. Det vanlige i utenlandske tilsvarende bøker, er et fremmedordregister bakerst i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

På side 291 får vite at Kristoffer Rustung i 1537 dro til Stavanger og angrep bispegården. Den klarte de ikke å innta, men den brant ned.Teksten i DN XIII nr 651 (Lenke) lyder:Strax ther effter droge the tiill Staffanger oc anffaldt Biscops gaardenn och vor gaardenn thenom fforholllenn tiill the stunge eldt ther paa, Doch bleff gaardenn vbrendtt, oc toge the ther aff nogenn kaast, fittalge, oc annen hues deell thennom befelde ....De dro altså til Stavanger og angrep Bispegården og vår gård (kongens gård) og det ble satt ild på gården. Dog forble gården (ikke spesifisert hvilken av de to) ubrent.Slik jeg leser dokumentet så sier vel ikke dokumentet spesifikt at Bispegården brant ned? Eller er det underforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.