Gå til innhold
Arkivverket

[#31849] Siur Nielsen Leerum, skifte 15.7.1739


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg har fått tips om at Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane i sin base over avskrevne skifter kan ha oppgitt feil navn på noen av arvingene i dette skiftet.Kan noen være vennlig å sjekke dette skiftet og fortelle meg hvem som er oppført som arvinger?Siur Nielsen Leerum, skifte Norum skipreide, Protokoll 5a, side 162, datering 1735-1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg kan legge til at det gjelder spesielt om det er oppført en død søster Brita Nilsdtr. I fylkesarkivet står det '(13) Marita Nielsdatter Død Søster' i tillegg til en levende søster Marita, oppføring nr. 4.Oppføring for nr. 18 mangler. Er det mulig å tyde det som står her? Kan det være en søster, Synnøve Nielsen? Eller død søsterdatter Siri?Dette skiftet står helt sentralt for å bevise relasjonen mellom de oppførte søsterdatterbarna XX.Olssen/Olsdtr og faren til Sjur, Nils Gurvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 15. og 16. juli 1739. Skiftet nevner avdødes søsken: 1) Steen Loftesnæs, død, etterlatt seg barna Niels og Brite, 2) Anna Nielsdatter, enke, til stede, 3) Marita N., gift, til stede, 4) Durdej Nielsdatter, død, barn døtrene Synnøve Aamundsdatter (død), etterlatt seg fem barn, Sirie Aamundsdatter (død), etterlatt seg fire barn, Christi Aamundsdatter, gift med Anfind Hofland, 5) Marita Nielsdatter d.y., død, etterlatt seg datter Sirie Andersdatter, og barna til avdød datter Giertrue Andersdatter Gurvin.Jeg ser ikke nevnt Brite Nielsdatter i dette skiftet, og ingen Synnøve Nielsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Et lite tilleggsspørsmål, står det nevnt en Aamund Aarevold, gift med Marita? den døde søsterdatteren Synnåve Åmundsdatter må være datter av en av de døde søstrene. Og siden hun heter Åmundsdatter, lurer jeg på om hun kan være datter av Åmund Aarevoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.