Gå til innhold
Arkivverket

[#31856] Tolgens Sogn og prestegjeld


Gjest Oddrun Ronessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddrun Ronessen

Hei. Kan noen hjelpe meg med hva jeg skal søke under når jeg leter etter personer fra Tolgens Sogn og prestegjeld, og Rendalen prestegjeld? Vennlig hilsen Oddrun Ronessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik Njøsen

Jeg la inn Tolgens og Rendalen som søkeord i kvasir og da kom Østerdal og Hedmark opp som adresse flere ganger.Mvh Siv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

For Rendalen kan anbefales bøkene til Jacob B. Bull. Øvre Rendalen Gårdenes og slektenes historie, Rendalen Dens historie og bebyggelse.For Tolga: Tolga, Hodalen-Kasa-Holøydalen-Øversjødalen Gards- og slektshistorie Bind I av Eystein Eggen.For Vingelen: Sogeminner frå Heimbygda av Eystein Eggen. Nevnte bygder og slekter går ofte i hverandre også til Os kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Kan tilføye at det finnes ei bygdebok for Ytre Rendalen: Gard og ætt (forf. Odd Nytrøen). Ei nyere bygdebok for Øvre har Kari Lintoft ført i pennen og nye bygdebøker for Os kommune, Jon Ola Gjermundsen. Os, Vingelen og Dalsbygda (?) sogn lå tidligere under TOLGEN prestegjeld.Her finnes mer informasjon om tidligere sogne- og kommuneinndeling: LenkeHar de nevnte bøkene (+ oldeforeldre fra Tolga, Os og Rendalen), så kanhende er det noe jeg kan bidra med. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Ronessen

Hei Marie.Takk for flotte opplysninger, og at du kunne tenke deg å hjelp meg.Jeg leter etter forfedrene tilKirsti Olsdatter Vestgård, f. ca. 1809 Tolga. Hun giftet seg 10.juli 1829 i Tolga med Ole Olsen f. 1799 i Tolga. Leter videre etter forfedrene ekteparet Dordi Håkonsdatter, f. 1715 Dalsbygda, d. 1774 Tolga, og Esten Olsen, f.1714 Os, Hedmark, d. 1792 Tolga. Den siste jeg leter etter forfedre og eventuelle barn av er Jon Amundsen, f. ca 1789 Os, Hedmark. Han var gift med Gjertrud Larsdatter, f.ca 1793 Os, Hedmark.Håper at det finnes opplysninger om disse personene.Vennlig hilsen Oddrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei Oddrun!Med unntak av Esten Olsen, ser det ut til at jeg har noen aner til alle, men det er ganske omfattende, så om du kunne sende meg, mtollan@online.no ei mailadresse hadde det vært enklere.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Nei, Knut, ikke såvidt jeg har oversikt over. Det her dreier seg om Vestgård, Øversjødalen i Tolga. Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.