Gå til innhold
Arkivverket

[#31860] Er/var det et sted eller gård i Stokke som het Sörbye?


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Jeg har en forfader(Johan Anderssön) som i 1728 bodde på et sted eller gård i Stokke som het Sörbye. Er det noen som vet noe om stedet eller gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under Vestfoldslekt, kirkebøker på nettet vil du finne mange med bosted Sørbye under vielser i Stokke.Legger en lenke til deg til at par som begge kommer fra Sørbye. LenkeMvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og hvis du går inn i FT 1801, trykk på 'finn gårder' - skriver i feltet gårdsnavn børjar på: 'SØRB', så får du flere gårder i Vestfold.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om gårdsnavnet Sørbye kan ha blitt forandret til Sundby(e) . Det navnet finnes i Stokke-boka.Skal se hva ellers jeg kan finne.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag ser det ut til at det er et område i Stokke som heter Sørby.Legger en lenke dit. LenkeMulig det var fra dette området ekteparet fra Sørby kom? Håper du får hjelp av helt lokalkjente i Stokke.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Sørby er et underbruk under Gjennestad. Det ligger like ved Skjee kirke, ved den gamle Kongeveien gjennom Vestfold. Rett ved E18.Det var skyssstasjon og gjestgiveri på Sørby fra ca 1788.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Stor takk til dere alle tre. Jo,det var forfaderen du fant,Gunn. Forstår at det kan dreie seg om flere steder/bruk. Siden Johan Andersen var lärer og klokker,så er det närliggende å tenke på prester og kapellaner. Finner dere mer,er jeg takknemlig for hjelp.Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.