Gå til innhold
Arkivverket

[#31874] Aamund på Barissness, skifte 15.11.1719


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Sogndal skipreide, protokoll 3, side 379. Det blir påstått at det er registrert feil navn på arvingene i dette skiftet. Kan noen være vennlig å verifisere hvem som var arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 15. november 1719 og nevner døtrene Sønneve Amundsdatter, gift med Ole Barrisnes, Siri A., gift med Christian Ølnes, og Kristj A., gift med Andfind Hofland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Takk skal du ha. Dette stemmer med den informasjonen jeg har mottatt om feil navn i dette skiftet. Da er nok dette skiftet publisert hos Fylkesarkivet S&F med feil navn på døtrene hans. Dette burde kanskje noen rapportere videre, så ikke flere blir forvirret av feilinformasjonen i dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Er dette den Aamund Johannesson som budde på Barsnes i 1701 og som då var 55 år gamal??Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Eg meinar at dette må vera Aamund Johannesson på Barsnes, født ca. 1646 og døde 1719, og som er nevnt i skifte etter Niels Gurvin 16.04.1694, som formynder for Gøri. Aamund var gift med ei Synneva Nilsdtr. Veit du noko om hennar forfedre?Med vennleg helsing Per.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg kjenner ikkje til opphavet til Synneva Nilsdotter, men eg ser at Aamund Johannesson i 1701 har to søner buande heime, Lars (14) og Bernt (11):* Lars Aamundson Barsnæs vart utskriven som soldat til Store Nordiske Krig 28.10.1709, men plassen hans var ''vacant'' i august 1718. Det står ikkje noko om kva lagnad han fekk.* Bernt Aamundson Barsnæs vart òg utskriven som soldat til Store Nordiske Krig 28.10.1709, og han var med ved kampane i Borge sokn (Austfold) 5.9.1712, utan at det står noko meir om lagnaden hans heller.Kjelda for desse siste opplysningane er det framifrå verket skrive av tidlegare statsarkivar i Bergen, Egil Øvrebø: I Kongens Teneste (1996).Eg har ein teori om at Ber(e)nt Aamundson vart gardbrukar i Vedviki i Hafslo, men det kan jo ikkje vera rett, dersom han var avliden då skiftet etter faren vart halde i 1719..., dersom det VAR far hans??Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg ser at de lærde strides om familieforholdene i Sogndal på 1600- og 1700-tallet. Det skal bli spennende å lese ættesoge for Sogndal når (hvis) den kommer. Jeg er først og fremst interessert i å få vite hvem som var Synnøve Åmundsdatters foreldre, hun som er nevnt med seks barn (Olsen/Olsdatter) i skiftet etter Sjur Nilsen på Leerum i 1739. Jeg har forståelse for at både skriver av skiftet i 1739 og Fylkesarkivet S&F kan ha gått i surr med enkelte navn, men at det har rotet seg inn en uvedkommende død søsterdatter, Synnøve Åmundsdatter, og alle de seks barna hennes, som også nevnes i skifte etter henne i 1721, regner jeg som totalt usannsynlig. Ut fra min forståelse av arvelovene på den tiden, må hun da være datter av en av de døde søstrene, Durdey eller Marita. Jeg bare lurer på om det er enighet om at det var Sjur Nilsens døde søster Durdey som etterlot seg Synnøve, Siri og Kristi Åmundsdatter, og at vi nå leter etter Åmund som hun hadde barn med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fulgt med på disse debattene og kan prøve meg på en liten oppsummering.I debatt nr.31849 vises det til skifte etter Sjur Nielsen Leerum 15-16/07-1739.I skiftet etter ham er nevnt følgende søsken og til dels deres barn)1. Steen Nielsen Loftesnes, død barna Niels og Brite.2. Anna Nielsdtr. enke, til stede3. Marita Nielsdtr. gift, til stede4. DURDEJ NIELSDTR. død, barna SYNNØVE AAMUNDSDTR.død (5 barn), SIRIE AAMUNDSDTR.død (4 barn), CHRISTI AAMUNDSDTR. g. m/ Anfind Hofland5. Marita Nielsdtr. død, (barna Sirie Andersdtr. og Giertud Andersdtr. Gurvin (død- hennes barn)Som jeg da ser det, må det være denne Durdej Nielsdtr. (som her er nevnt i skiftet etter Sjur Nielsen Leerum) som var gift med Aamund på Barissness.De tre barna som her er nevnt etter henne i skiftet er de samme tre som er nevnt som døtre av Aamund i hans skifte i 1719. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Ja, jeg føler meg nå ganske trygg på at moren til Synnøve Åmundsdatter er Durdei Nilsdatter, som er registrert død på Barsnes 7. november 1706, født 1646. Når det gjelder hvilken Åmund hun hadde barn med, så er nok det Åmund Johannessen, som Lars E. Øyane nevner.Mvh, Alf Inge Fagerheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.