Gå til innhold
Arkivverket

[#31875] Skifte etter Hans Hansen Bjordal

Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 15. juli 1763 og er etter ungkarene, brødrene Hans og Tollef Hansen. Deres arvinger var moren Ingebor Tollefsdatter, gift med Anders Iversen, og søsken:1) helbror Lasse H. Søreide, 2) helbror Hans H. Trædal, 3) helbror Tosten H. Førde, 4) helsøster Ragnilde H. var død, men hadde etter seg datteren Aagaate Østensdatter, 20, 5) halvbror Ole Hansen var død, men hadde etterlatt seg Ragnilde Olsdatter, 30, Siri O., g.m. Elling Olsen Aachre, Kari O., g.m. Peder Joensen, 6) halvbror Niels Hansen, 7) halvsøster Anna Hansdatter, g.m. Einar Ellingsen Fæsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Nok en gang takk til deg. Hva skulle man egentlig gjort uten skifteinformasjon når så mange samtidige på denne gården hette Hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo Alf IngeSom en kommentar til dette skifte, siden dette også er mi slekt, da etterkommer etter Lasse Hansen Bjordal. Eg har ikkje hatt tid å studere denne slekta noe nærmere enda, da det har vært så mykje annen slekt å forske på.Eg noterte meg for lenge siden fra bygdeboka at det også skulle være ei (halv)søster Klara Hansdatter Bjordal gift i 1741 med Johannes Bårdsen Dyrdal. Utifra Fylkesarkivet i Sogn, så fikk dei ei datter Anna Johannesdatter i 1742, som døde samme året. Klara døde i 1749 og siden det ikkje er arvinger, så er vel dette grunnen til at denne søstera ikkje er nevnt i skiftet.Ett annet avvik i skifte i forhold til bygdeboka er, som me også finn i Fylkesarkivet i Sogn, ei Baarni Hansdatter Bjordal blir i 1731 gift med Einer Ellingsen Søreide, i boka oppført som buende på Fesund, me finner ein Einar Ellingsen død i 1778 på Fesund (1699-1778). For øvrig samme gard som trulig søster til Einar vart gift til. I 1733 døde ei Barbra på Fesund (1704-1733), dette er trulig Barbra Hansdatter, som igjen er søster til Anna.I skifte er Anna Hansdatter nevnt som gift med ein Einar Ellingsen Fesund. I 1729 finner me i Fylkesarkivet, ei Anna Hansdatter Bjordal gift Joen Jensen Teigen (1702-1733). I 1736 vert trulig samme Anna gift med Anders Andersen Ylvisåker, det står ivertfall hennes 2 ekteskap. Eg finner ikkje Anna 3.g. med Einar Ellingsen, dette må i så fall være ett ekteskap inngått etter at Anders er død eller kan det simpelthen være at navnet til ektemann er ført feil inn i kyrkjeboka og skulle i dette tilfelle vært Einar Ellingsen. Anna og Anders gifter seg i 1736 og da er jo Borni på dette tidspunkt allerede død.Mvh Oddvar Søreide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.