Gå til innhold
Arkivverket

[#31882] Emigranter fra Halden til USA ca 1890, via Sverige ? Noen som kan slå opp ?

Gjest Morten Ringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Ringdal

Denne familien reiste til Sioux Falls i S.Dakota, og det antas at dette skjedde i tidsrommet 1888-1890: Carl Anderson, f 19/8-1852 Halden og Anna Schrøder, f 1/1-1857 Kongsvinger, bostatt i Tistedal, Halden. De hadde følgende barn: Christian 14/11-1970, Martin 24/6-1881, Paul 14/4-1884, Guttorm 19/11-1886, (Carl jr 13/5-1894), (Martha 7/10-1899), (Agnes 11/7-1905). Jeg finner ikke disse i de norske emigrantregisterene (Oslo og Fredrikstad), og jeg lurer derfor på om de reiste via Sverige. Dette bl.a. pga at Anna's far, Per Schröder kom fra Eda i Sverige. Er det noen som har de svenske emigrantregisterene og som kan sjekke ut dette, inkl tidspunkt og båt de reiste med ? Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei!Gjorde et søk på Guttorm Andersen i emigranter over Kristiania og fant der en familie med mor Anna Andersen som reiser til Sioux Falls i 1890 med barna Martin, Paulus, Kristian og Guttorm – kan dette være dine folk?? LenkeMvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Ringdal

Jeg har vurdert denne [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&gardpostnr=111248&merk=111248#ovre>Lenke tidligere, men er usikker siden alle aldere er 1-4 år for unge (Christian er født i 1878 og ikke 1970 som jeg skrev). Var det vanlig å angi lavre alder på barna (for å oppnå lavre pris) ?Hvis den angitte lenken er riktig for mor og barn, så kan dette være lenken til faren i 1888:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

I Census 1900 så står det at hele familien kom til USA i 1890.Jeg er 100% sikker på at dette er rett familie. og Ja, ofte ble det gitt lavere alder for å få lavere priser. Tror faktisk at unger under 2 eller 3 år (eller noe) gikk gratis, og at barn over 12 gikk som voksen. Så dette ser helt tilforlatelig ut. De reiste ikke via Sverige (Gøteborg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.