Gå til innhold
Arkivverket

[#31883] Militærsykehus Oslo/Akershus


Gjest Geir Asheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Asheim

Min tippoldefar,Joel,skal ha dødt på Østby militærsykehus,Oslo i 1927. Ettersom at eg har gode erfaringer med dette forumet, vil eg da spør om noen kjenner til dette sykehuset. Forsvarsmuseumet kjenner ikke til det. Joel,bodde på Norderhov.På førehand takk.mvh geir asheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei1 Du skal muligens til Oslo Militære sykehus som eksisterte fra 1800-tallet og opp mot vår tid. Journaler etc befinner seg nok i statsarkivet. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Takk for svar. Ja det er godt muligt at det er rette sted. Men eg lurer jo og på hvorfor han måtte til Oslo. Det ser ut, ut i fra dødsanmeldelsen, at han døde av blodpropp, ville det ikke vært naturlig å bruke ett sykehus i nærheten som f.eks Hønefoss. Og hvorfor ett militærsykehus? Kan han ha hatt en tilknytting til det militære? Vi kjenner ikke livshistorien til Joelmvh geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men Østby kan neppe ha ligget i Oslo i 1927. Søker du etter Østby, må du utenfor byen. F eks på Romerike, Follo, Østfold mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Hei. Hvordan legger man inn bilde her? Har bilde av dødsanmeldelsen og da kan andre, som er bedre til dette enn eg,tolke hva som står der. mv geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei ! Til innlegg (3):Hvorfor Joel måtte til Oslo, var fordi dette var nærmest. I 1927 hadde ikke Hønefoss sykehus. Regner med det virkelig hastet i hans tilfelle. Ellers ble pasienter oftest fraktet til jernbanestasjonen i Hønefoss, så ombord i toget til Drammen. Og fra Drammen jernbanestasjon videre til Drammen Sykehus.Det første sykehuset i Hønefoss var et katolsk som ble innviet i 1935. Dette ble drevet av en nonneorden. Sykebil kom i 1940. Først i 1964 (eller 1965) var Ringerike Sykehus på plass.Til innlegg (5): Kan det være behandlede læge som het Østby? Navnet til legen står som regel i rubrikken ytterst til høyre.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei! Se tema nr. 31885. Der ligger bildet.(Måtte lage nytt innlegg, for jeg vet ikke hur man legger bilde i et svar). Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei!Riktig som antydet i innlegg (2). Joel døde på Oslo Militære sykehus. (Øsby var navnet på legen).Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.