Gå til innhold
Arkivverket

[#31885] Kristian Martinsen fra Sagene, født 28.08 1869

Gjest Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Havik

Jeg forsøker å spore opp foreldrene til Kristian Martinsen, som ble født den 28.08 1869. Han vokste opp på Sagene i Christiania og etter all sannsynlighet ble han også født der. Jeg vet ingenting om hans foreldre, bortsett fra at faren vissnok var kaptein på dampbåten som gikk på Randsfjorden.Kristian Martinsen giftet seg en gang rundt år 1893 med Julie Andreasdatter fra Hurdal, og flyttet så til Hurdal der han var gårdbruker og postmann. Han døde i 1847.Jeg finner ingen Kristian Martinsen i folketellingen fra 1875 i Christiania som passer, men her er han i hvert fall i år 1900 i Hurdal: LenkeKan noen hjelpe meg med å finne hans foreldre eller gi meg svar på hvilke kirker som barn født på Sagene i 1869 ble døpt i / hvilke kirkebøker jeg bør sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiTror ikke lenken til 1900-tellingen din virket, så her er han: LenkeHvis du ser på fødested, står det en T. Det betyr sannsynligvis at han ble født i Hurdal. Det er derfor vanskelig å finne ham i 1875-tellingen da Hurdal ikke var med der.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Se her:LenkeDet er vel også lurt å ta rede på giftermålet deres, foregikk det i Sagene eller Hurdal? Der vil fedrenes navn være oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Jeg vet det står T ved 1900-tellingen for Hurdal, men er nesten helt sikker på at han ble født i Oslo. Både familiekilder og Bygdebok for Hurdal opplyser om dette.Hvorvidt giftemålet foregikk i Oslo eller Hurdal vet jeg ikke noe om. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og den eneste Martinsen jeg finner født 1869 på Sagene er Hagebert Martinsen, og det er et stykke fra Kristian til Hagebert. Men han kan ha skiftet navn?LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Angående innlegg nr. 5: Ja, den første lenken er foreldrene til Julie, og hennes slekt har jeg god oversikt over.Angående innlegg nr. 6: Ja, det er jo en mulighet for at dette kan være Kristian - at han f.eks. het Hagebert til fornavn og Kristian til mellomnavn - men dette blir jo veldig usikkert.Jeg mener å ha sjekket kirkebøkene for Hurdal uten å ha funnet giftemålet mellom Kristian og Julie der, så kanskje de ble viet i Oslo.Uansett tror jeg den beste måten å finne ut av Kristian Martinsens foreldre er å oppspore dåpsoppføringen hans.Jeg lurer derfor på om noen kan fortelle meg hvilke kirkebøker jeg bør lete i for å finne døpte bosatt i Sagene-området i 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du sett lenken i mitt innlegg 3? Der finner du oversikt over områder som ble til Sagene menighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.