Gå til innhold
Arkivverket

[#31888] Hjelp! Hvor ble det av Cordt Anderssen og og Abigael Walls g.1752 i Bergen ?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Abigael Walls og Matros Cordt Anderssen ble viet 19.januar 1752 i Nykirken i Bergen. De fikk 2 barn i Bergen: Maria f.1752 og Andreas f.1754. Etter dette slutter alle spor.Kan noen hjelpe meg? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld:Giftermålet [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=14322&merk=14322#ovre>LenkeMaria, 1752 Lenke og m/faddere LenkeAndreas, 1754 Lenke og m/faddere LenkeFinner denne blant matroser i Bergen: Cordt Walls, f. 1761 i Nykirken Lenke. En Abigael Wallis er nevnt blant fadderne i 1761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Alltid hyggelig å få tilbakemeldinger på oppslag! Men så er det litt artig å lete når det er flere typer baser å lete i. Litt til: Har funnet Andreas Cordtsen i basen over matroser i Bergen Lenke. Du bør jo ellers sjekke om mine oppslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel helt på siden, men kan dette være Cordt Andersens dåp i Domkirken 1727? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=22060&merk=22060#ovre>Lenke. Ser at denne Cordt har en yngre bror Andreas, døpt 1729 Lenke.Og dette kan være Abigael Lenke og fadderne LenkeHer skrives navnet Wahls, noe som får meg til å tenke på et annet tema hvor du nevner Else Vahl – hun er kanskje en yngre søster av Abigael? Lenke. og m/faddere LenkeHer muligens flere søsken: Karen, f. 1743 Lenke,Engel, 1730 Lenke, m/faddere: LenkeMargaretha, 1732 Lenke, m/faddere LenkeMaria, f. 1740 Lenke og LenkeLaurentze, f. 1746 Lenke. Slektskapet bekreftes vel her, ved at Abigael Walles er nevnt blant fadderne ved Laurentze Walles dåp i Nykirken i 1746 Lenke.Finner også sønnen Robert, døpt 1738 i DK LenkeFaren, Lorentz Walles ser ut til å dø i 1770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk igjen! Det interessanne med denne Walls familien er alle skrivemåtene: Walls,Wahls,Wallas,Wallis,Wahl, Valles,Wheals osv.Lurer jamen på hvor Urtegårdsmann Lorentz Walles kom ifra. (Gamle Lorentz Walles) til orientering! mvh Jan Froder Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her finner du i allefall nevnt enken til Georg Wallace/Walles og James Walles [url="http://www.vigerust.net/by/bergen_rode01.html>http://www.vigerust.net/by/bergen_rode01.html. Disse to herremennene ser ut til å være fra Skottland Lenke og LenkeHvis du ser på hvordan navnet til Lorentz Walles staves, så er en variant av fornavnet Laurence Lenke og Lenke. Men Wallace er vel ingen variant av navnet hans så vidt jeg kan se…I 1718 er det en Anne Margrethe Wallis, Joris Wallis lille datter, som dør i Nykirken Lenke og året etter dør Jores Wallis selv, borger…af den reformerte religion Lenke. I 1713 har Jores en sønn, James, til dåpen i Nykirken og da skrives etternavnet Wallace (!) Lenke, mens navnet skrives Walles i 1711 ved sønnen Alexanders dåp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Så vidt jeg kan se av den ene lenken du har lagt inn i siste innlegg, bekreftes det at Joris er d.s.s. George - jf. Yngve Nedrebø. Men jeg har ennå ikke klart å finne noen forbindelse mellom urtegårdsmannen og George og James Wallace.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Forsøkte meg på et søk på varianten Waels (exact spelling) i da dukket denne damen opp, døpt 1648 i England:ABIGAIL WAELS Christening: 27 FEB 1648 Dutch Church, Colchester, Essex, EnglandFather: ABRAHAM WAELSMother: ABIGAIL--------------------------------------------------Mest sannsynlig en ren tilfeldighet, men litt ”besnærende”, - ikke sant? Så er det også en Maria Waels som døpes i den samme kirken i 1671:MARIA WAELS Christening: 20 DEC 1671 Dutch Church, Colchester, Essex, EnglandParents:Father: ABRAHAM WAELSMother: ANNA Men navnet Waels finnes også i Preussen iflg. FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Du står jamem på for meg. Tusen takk for god hjelp og hyggelig 'nettkontakt' ! Du har vært til enorm hjelp! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.