Gå til innhold
Arkivverket

[#31893] Stadfestelse av dåp


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg har i lang tid lett etter min morfars dåp. Endelig i dag fant jeg den under Arkivverkets hjemmeside for scannede/digitaliserte kirkebøker.http://www.arkivverket.no/URN:kb_readGrunnen til at jeg ikke fant dåpen først, var at infoen om (hjemme)dåp ble regr. da dåpen skulle stadfestes.Morfar ble døpt (født 25/1-1909) 4/4-1909 i Bindal, mens dåpen ble stadfestet 31/12-1909.Jeg trodde at det holdt med å være døpt. Ihvertfall i de fleste tilfeller.Hva er årsaken(e) til å stadfeste dåp? Er det fordi fadderne har lang vei (fra Sørlandet) slik at de ikke rekker hjemmedåpen? Eller er det fordi hans far (dåpsbarnets far)var prest der min morfar ble døpt? Eller fordi det var hjemmedåp og ikke kirkelig dåp?Er det noen av brukerne/leserne som kan svare på dette?På forhånd takk for svar!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Jeg er rimelig sikker på at hjemmedøpte nesten alltid fikk stadfestet dåpen i kirken. Det hadde vel noe med at hjemmedåp ikke ble regnet som en 'skikkelig' dåp, men en nødløsning i tilfelle barnet døde før det ble døpt (hjemmedåp ble ofte benyttet når barnet var tidligfødt/skrøpelig/sykt/svakt). Eftersom vi alle er født syndige ifølge kristendommen, var det om å gjøre å få frelset de små, sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Faddere var det ikke snakk om ved hjemmedåp (nød-dåp). Men det trengtes vitner. Ser iallfall at det alltid oppgis hvem som var tilstede, i tillegg til navn på den som foretok hjemmedåpen. Og så ble altså dåpen senere stadfestet, som Kenneth allerede har skrevet. Jeg har også sett eksempel på at et barn som ble født og døpt mens moren oppholdt seg utenfor eget prestegjeld, senere fikk sin dåp bekreftet i eget prestegjeld, men jeg vet ikke om dette var obligatorisk i slike tilfeller. Andre som kanskje vet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.