Gå til innhold
Arkivverket

[#31894] Kan noen finne Kristian Andersen, f. 21/10-46 Sandsvær i kirkebok?


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Iflg. kirkebok i Skedsmo krk., Akershus (dåp 18/12-1881 - Ragnhild Kristina. Ved søk i Vital Records (FS) har jeg søkt på Ragnhild Kristiansdatter, Akershus, Skedsmo)er han oppgitt som barnefar.Har søkt på ham i FS, folketelling osv.Finner ikke ham.Så jeg lurer på om en del av Sandsvær (der K. Andersen ble døpt)er blitt innlemmet i en annen kommune?. Jeg vet ikke.Kan noen hjelpe meg å finne ham i kirkeboka for Sandsvær?Imøteser svar.På forhånd takk!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Dette er nok en skikkelig nøtt.Så langt jeg kan se er det bare døpt en Kristian Andersen i Sandsvær i 1846. Nemlig Christian Severin Andersen Otterbæk, senere Hagen u. Hvam, som vel er identisk med tjenestekarlen på Tofstad som Jon nevner som mulig kandidat. Han er imidlertid født 10/3 1846 og døpt i Efterløt 28/6 1846.Sandsvær var frem til 1908 en kommune. Da ble sognene Tuft, Komnes og Efterløt til Ytre Sandsvær og Hedenstad sogn til Øvre Sandsvær. Fra 1964 er Sandsværkommunene en del av Kongsberg kommune.På 1800-tallet var endel av det senere Øvre Sandsvær kallet Kongsberg landdistrikt, slik at mange sandsværinger er døpt i Kongsberg kirke.Jeg kan imidlertid ikke finne noen Kristian Andersen der i 1846.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til J. Torp for lenke til RHD folketelling.Og takk til Arnt Hole for fin info om kommuneinndeling og innførsel i kirkebok.Jeg var redd for at det kunne bli vanskelig. Synes det var fint å få bekreftelse på om det var rett mann eller ikke.Jeg har selv undersøkt mye på Familysearch og folketellinger. Jeg har søkt slik for hele landet årene 1865 og 1900: (fornavn inneholder stian og etternavn begynner på Ander og fødselsår lik 1846 +/- 1 år). Resultatene ble: ca. 60 i år 1865 og ca. 30 i år 1900.Og et navn som dukket opp etter søk og var interessant, var en person bosatt eller født Modum kommune i Buskerud(kommune nær Kongsberg?). En som drev med tømmer.Jeg har også sett om det kunne være andre Sand(s)vær kommuner. Og har oppdaget to Sandvær steder i Sømna i Nordland og på Smøla i Møre og Romsdal.Kan det være aktuelt å se på de to stedene og Modum? Er det noen som kan hjelpe meg med å se på de to stedene og Modum?Det for å få nye bekreftelser på om det er rett mann eller ikke i den antagelige skikkelige nøtten.Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kristin - Følg penga!Høyst sannsynlig ble det gjort forsøk på å få barnebidrag i fra barnefaren. Om du har flaks finner du Kristian Andersen nevnt i farskapsprotokollene for Skedsmo, og da med litt mer kjøtt på beinet. Det er mulig du også vil finne ev. korrespondanse rundt forsøkene på å finne han. Eksempelvis kopiboka til presten eller lensmannen i Skedsmo. Statsarkivet har muligens disse opplysningene. Har sjøl indentifisert noen 'gåtefulle' barnefedre på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Jon T.!Takk for tipset om å følge penga!(kopibok/farskapsprokoller)Ha en fortsatt fin kveld!Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.