Gå til innhold
Arkivverket

[#31897] Hans Christensen/Kirsten Jacobsdtr. Dass f 17? Lurøy


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg holder på med slektsforskning for en tremenning, og kommer ikke videre på Kirsten Jacobsdatter Dass og Hans Christensen i Lurøy.Det jeg vet om Kirsten Jacobsdatter er at det var skifte på henne i Lurøen i 1767, og at hun da var gift med Hans Christensen. De hadde disse barna:-Maria Hansdatter som var gift med Jens Jacobsen Alderen(i Lurøy).-Karen Hansdatter som var 18 år. Karen er den jeg skal videre på.Jeg finner ikke Kirsten og Hans som gift i Lurøy i kirkebøkene på internett, og heller ingen Karen født ca 1749 der. Hun kan være født i perioden 1750-58 hvor det mangler kirkebøker, men jeg finner heller ingen Maria Hansdatter døpt der.Jeg har jo også en teori om at Kirsten Jacobsdatter kan være datter av Jacob Benjaminsen Dass som var handelsmann i Herøy, og han skal ha 8 barn ifølge Wilhelmine Brandt i 'Slekten Benkestok'. Det er skrevet om 2 barn født 1706 og 1707, og jeg har funnet 4 andre fra 1715 og utover som døpt, men ingen Kirsten. Så hvis hun skal være datter her må hun være født mellom 1707 og 1714. Tenkte kanskje at Kirsten og Hans Christensen kan ha blitt gift i Herøy på bakgrunn av dette, men finner dem ikke gift der 1729-1751. Der ble heller ingen Karen Hansdatter født til og med 1751.Det er jo en Hans Christensen i Lurøen i 1730-årene som Wilhelmine Brandt skriver om, og som kan være bror av Eva Christensdatter Mikkelborg. Var det han Kirsten Jacobsdatter var gift med? Er det forbindelse mellom Hans Christensen som er nevnt i skiftet etter sin kone Kirsten Jacobsdatter i 1767 og Hans Christensen født ca 1683 og som var bror av Eva Christensdatter?Hvem var Hans Christensen født ca 1683 gift med med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å si at hvis noen har forlovelsen og/eller giftermålet til Kirsten Jacobsdatter og Hans Christensen ett eller annet sted på Helgeland så er jeg interessert i å vite hvem forloverne var hvis det står noe om dette. Forloverne kan jo ofte fortelle om slektskap videre. Kirsten og Hans kan jo også ha blitt gift i Lurøy før kirkebøkene starter i 1739, og da er det jo ikke noe håp om å finne noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.