Gå til innhold
Arkivverket

[#31901] Ellev Olsens første familie nærmest utryddet. Hvorfor?

Gjest Gry Vibeke Ertvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Forventer ikke svar på dette og har planer om å undersøke kirkebøkene selv. Spør likevel i tilfelle noen sitter med informasjon for hånden og har lyst å svare.Min tippoldefar Ellev Olsen ble født 10.februar 1821 i ASKER.Han var gift to ganger. Han giftet seg med min tippoldemor i 1865 i EIKER og da var han enkemann. Hans datter Annette Olava bodde da hos ham. Annette var født i 1858 og er så vidt jeg vet det sistfødte barnet i hans første ekteskap.Han giftet seg første gang i 1845 i LIER med Berte Karine Johannesdatter. De fikk barn i LIER.De fikk Ole Ellefsen i 1845. Maren Sofie Ellefsdatter i 1848. Olava Ellefsdatter i 1850. Carl og Peder Ellefsen i 1852. Karoline og Petra Ellefsdatter i 1854. Carl Martinius i 1856. Annette Olava i 1858.I andre ekteskap fikk han fire barn i EIKER, bl.a. Carl i 1865. Det ser ut for meg som at barna i første ekteskap har dødd p.g.a. oppkalling og fordi jeg bare finner Annette Olava senere.Jeg lurer på hva som skjedde med hans første familie.Som sagt, jeg har tenkt å gjøre jobben med å finne ut selv. Men dersom noen vet noe, er jeg SÅ glad for svar!Hilsen Gry:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner i alt ni barn regisrert på Ellev og Berte i årene 1845-1858: Ole, døpt 2.1..1845, Maren Sofie, døpt 16.7.1848, Olava, døpt 9.6.1850, Carl, døpt 13.6.1852, Peder, døpt 13.6.1852 Petra, døpt 28.5.1854, Karoline, døpt 28.5.1854, Carl Martinus, døpt 31.8.1856 Janette (må vel være feil for Anette) Sofie, døpt 12.9.1858.Det ser det ut som det er to tvillingpar som døpes i hhv. 1852 og 1854, i allefall har FS/IGI samme dåpsdato på Carl og Peder og på Petra og Karoline. Det bekrefter hva du skriver ovenfor.Det nærmeste er vel å sjekke dødsfall i kirkebøkene. Vet du hvorfor Berte døde? I barselseng, men datteren overlevde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Hei Gry.....I 1865 er de her:LenkeOg her er de på Eiker i folketellingen 1875 - på Lysakereie:Ellef Olsen husfader g bager, lejlending 1821 AskerBerthe Olsdatter kone g 1833 EkerKarl Ellefsen søn ug 1865 EkerJohan Ellefsen søn ug 1870 Eker, NedreLaura Ellefsdatter datter ug 1868 Eker, NedreJeg finner ikke spor etter dem på Eiker etter 1875 - Hvor flyttet de hen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei her var det mange svar til meg, tusen takk:). Og hei igjen, Jon...Jeg formulerte meg litt dårlig i sted, hadde tidspress. Det jeg lurer på, er hva som skjedde med den første familien. Hva de døde av.Om det var en epidemi eller andre årsaker.Jeg har en drøm om å få sjekket dødsfall i kirkebøkene for Lier, men har måttet legge dette på is siste året - har satt meg på skolebenken igjen - familie og utdanning kommer over hobby på prioriteringslisten...Når det gjelder hvor det ble av dem etter 1875, vet jeg litt.Ellev døde på Bragerøen 20.oktober 1898, men gravlagt Strømsø 26.oktober. Død av epilepsi (- kan barna ha hatt det?)Dødsfallprotokoll sier han etterlot seg enke og fire myndige barn(ingen navn oppgitt). Intet å skifte. Kone nr.2 (min tippoldemor) døde 25.januar 1906(Bragernes) og etterlot seg tre levende barn. Carl Olsen, Johan Olsen, Othilie gift Larsen. Datteren Laura var død. (Da er vi inne på mine gamle tema i DA...) Annette Olava var mannens datter og er ikke nevnt her.Jeg har mange uløste tråder i denne familien, og alle svar er derfor av interesse! Akkurat i denne omgang var det dødsårsak/tidspunkt jeg tenkte på.Greit å få dåpsdatoer. Hadde fødselsdatoer (fra Jon Torp en gang tror jeg:) ), men nå ser jeg at de iallefall ikke har dødd umiddelbart etter fødsel.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Tusen takk! Mailer deg så snart jeg kan, Jon - har bursdag i dag, he-he... Takk for lenken, Kristina! Supert. Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.