Gå til innhold
Arkivverket

[#31902] Halvor Halvorsen (ca.1714-1794) på Mellom Stensholt i Lardal, Vestfold

Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg har Halvor Halvorsen, f. ca. 1714, d. 1794 på Mellom Stensholt i Lardal (Styrvoll). Han var gift med Mari (Maren) Nilsdatter, ifølge FS/IGI 15. november 1747, i Lardal (Styrvoll?). Så vidt jeg husker har Lardal bygdebok ikke opplysninger om hans foreldre, og dem er jeg på jakt etter.En privat slektsside (www.lillebye.no) har en Kari (Karen) Halvorsdatter, født på Mellom Stensholt i 1721. Det er fristende å tenke seg at hun kan være søster av Halvor. Hennes foreldre er oppgitt til Halvor Mogensen, f. omkr. 1680, d. 1744, gift ca. 1714 med Eli Pedersdatter, f. 1673 på Mellom Stensholt. (Karis slekt på Stensholt, men ikke Mogens, føres videre bakover på denne slektssiden.)Kan noen bekrefte/avkrefte eller utfylle opplysninger om Halvor Halvorsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Det stemmer at bygdebok for Lardal ikke har opplysninger om Halvor Halvorsens herkomst. Det sies bare at 'vi kan ikke finne fødselen hans i Lardal' (bindIII, side 831). Om Halvor Mogensen og Eli Pedersdatter opplyses at de fikk barna Oluf i 1715, Karen i 1721 og datteren Sidsel, den siste uten angivelse av fødselsår (samme bind, side 841). Noen sønn Halvor nevnes ikke i bygdeboken, så det er i det minste mindre sannsynlig at han har eksistert, selv om det ikke kan utelukkes. Hvor sannsynlig det er, kan man bare spekulere over.Imidlertid kan det kanskje være verdt å merke seg at Halvor Mogensen var husmann under Mellom Steinsholt, mens Maren Nilsdatter var gårdbrukerdatter og dessuten enke etter sin fars etterfølger som bruker på Mellom Steinsholt, Bernt Olsen (1709-1747). Det hendte vel, men var neppe vanlig, for en slik kvinne å ekte en sønn av en av gårdens egne husmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
Gjest Ketil Harbek

Hans: Her oppdager jeg at jeg ikke har takket for opplysningene du kom med. Det gjøres herved! Bedre sent enn aldri?Nå har jeg funnet sønnen Bernt Halvorsens første ekteskap i kirkeboken: Lenke - øverst til venstre (2. august). Det ser ut til å stå et gårdsnavn etter navnet hans - kanskje det kan hjelpe til å finne ut hvor Halvor Halvorsen kom fra. Kan noen tyde:'Trolovet ungkarl Soldat Bernt Halvorsen Nord... med Pigen' - videre er det greit.Jeg har sjekket gårdsnavn på Nord... både i Lardal, Hedrum, Sandsvær og Siljan, uten å finne noe som minner om dette håndskrevne. Kanskje noen andre øyne tyder dette bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det står 'Nordre Eje', som jeg antar viser til gården Nordre Eide. Denne gården ligger en drøy kilometer nord for Styrvoll kirke.Hans Mathisen gikk dessverre bort i desember 2008, 76 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det har du! Selv kjente jeg ikke Hans personlig, men vi utvekslet en del e-post i forbindelse med noen artikler han skrev til tidsskriftet Gjallarhorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Hoel

Hei!Fant ekteskapet til Halvor Halvorsen og Mari (Maren) Nilsdatter.Vitner ved forlovelsen var Jacob Larsen og Peder Nielsen, Steinsholt. Peder var kanskje en bror av Maren?Permanent sidelenke:  Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk for innspillet, Erling. Jeg har en viss oversikt over anene til Maren Nilsdatter, i hvert fall det bygdebøkene for Lardal og Sandeherred kan fortelle. Har ikke sjekket det selv, riktignok. Én linje skal gå til Nils Nes i Sandeherred, som visstnok var født på 1480-tallet.Men det er Halvor Halvorsen og hans opphav jeg prøver å plassere. Jeg har ham som farfars farfars farfar far, og da vil jeg jo gjerne videre.Jeg har funnet ham som fadder ved en dåp i Lardal 11. februar 1748 Lenke der barnets far er en Ole Halvorsen. En annen av fadderne er en Kari Halvorsdatter. Vet ikke om hun er den samme Kari som omtalt i innlegg (1) og (2) ovenfor. Fristende å tenke seg dem som søsken, men da må jeg nok finlese kirkeboken og se om jeg støter på dem i andre sammenhenger. Andre kilder finnes det vel også ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når det linje tilbake til Sandeherred, antar jeg den går via Gullik Bergan i Lardal og til Brønnum i Sandeherred. I de siste årgangene av Gjallarhorn (tidsskriftet til slektshistorielagene i Vestfold og Buskerud) er vi flere som har drøftet Brønnum og justert litt på oppfatningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.