Gå til innhold
Arkivverket

[#31907] Knud Zachariass. f. Helgheim Jølster 1799, foreldre?


Gjest Nina Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

Knud Zachariass. 1799- Erichstad, Jølster får datteren Malene Lovise med Anne Nicolaia Samuelsd. 1795- Indre Ordahl, Jølster i 1826. Har ikke funnet vigsel på disse to. Var de kanskje ikke gift?Jeg mener dette pleiebarnet må være Knut i 1801: Nordre Bergenhuus Julster Helghiem Erichstad Joen Knudsen Huusbonde 65 Enkemand efter 1ste ægteskab Bonde og grdbeb. M Maar Joensen Hans børn 37 G. 1ste gg. M Malene Joensd Hans børn 34 Ug. K Brita Joensd Hans børn 24 Ug. K Gunilde Zachariasd Pleie børn og huusbondens børnebørn 7 K Knud Zacharias Pleie børn og huusbondens børnebørn 1 Mog her er vel dåpen på Family Search: KNUD SAKARIASEN Dåp: 23 nov. 1799 Helgheim Far: Zacharias Johanness. Mor: Malene Joensdtr.Den ugifte datteren til Joen på Ericstad er vel etter alt å dømme moren.Det jeg lurer på er om far til Knut kan være Zacharias Johanness. som gifter seg med Johanne Jacobsdtr. 1. jan 1799 i Helgheim?Ekteparet ser ut til å være her, med kone og svigerfamilie, i 1801: 1801 Julster Helghiem Møchlebust Zaharias Johannesen Tienestefolk 30 G. 1ste gg. M Jacob Jonsen Huusbonde 75 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeboer M Søgnilde Erichsdtr Hans kone 57 Begge i 1ste ægteskab K Johannes Jacobsen Deres børn 25 Ugivt M Erich Jacobsen Deres børn 18 Ugivt M Ludvig Jacobsen Deres børn 15 Ugivt M Johanne Jacobsdtr Deres børn 28 Givt 1ste gg. K Jacob Zachariasen Pleieb. og huusb. datter søn 1 Ug. Mmen er dette samme Zacharias? 1801 Ordahl Indre Johannes Zachariasen Huusbonde 63 Begge i 1ste ægteskab Bonde og grdbeboer M Brita Crispinusd Hans kone 64 Begge i 1ste ægteskab K Zacharias Johannesen Deres børn 32 G 1ste gg, MFinner ikke svar i Joleik heller, men håpet er at kanskje noen i dette forumet har vært borti familien og kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld - her er Knut i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11431.wc2&gardpostnr=80&personpostnr=1781&merk=1781#ovre>LenkeSer at Knut er pleiebarn og barnebarn av Jon Knutsen, enkemann, etter første ekteskap, og at det også er en Gunilde Zachariasdatter, 7 år, pleiebarn og barnebarn i huslyden. Gunilde må vel da være en eldre søster av Knut, f.ca. 1794. Spørsmålet er da om Jon Knutsen er barnas farfar eller morfar.I FS/IGI finner jeg Gunilde Anne Sakariasdatter, døpt 2.7.1793, Helgheim, datter av Sakarias Johannesen og Malene Jonsdatter. Jeg finner også Knut, døpt 23.11.1799, og paret har iflg. FS/IGI ytterligere tre barn: Anne Maria, døpt 4.9.1796, Johannes, døpt 22.11.1803 og Brita, døpt 19.6.1808. Altså to barn etter 1801. Jeg finner imidlertid ikke Sakarias og Malene gift i Jølster. Malenes farsnavn er Jonsdatter, kan hun være datter av Jon Knutsen??I f.t. 1825 for Jølster finner jeg igjen Sakarias og Malene på gården Sægrov; sønnen Knut Sakariassen, 26 år, hører til huslyden, han er gift med Anne Samuelsdatter, og de har sønnen Nils, 2 år. Lenke Dette er vel den samme Knut i f.t. 1835 for Jølster LenkeI 1801 er Jon Knutsen 65 år, f.ca. 1736. Hans sønn, Mår Jonsen, står oppført som gift i 1801 og her er giftermålet Lenke Mår bor på Erikstad i 1825 Lenke og her er han i 1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Opplysningene om barna til Sakarias og Malene etter 1801 må selvsagt sjekkes! FS er som kjent ikke helt til å stole på! Eller for å si det slik: alle disse opplysningene må sjekkes for at en skal være sikker på at de er korrekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Takk, Grete for konstruktive innspill. Familien på Sægrov er nok dem jeg leter etter. Og ja, Malene har jo en 3 år eldre bror som heter Maar i 1801. I Klakegg finner jeg Zakarias Johanness. f. 1772 d. 1842 og kona Malena Johannesd. f. 1772-, så vi får tro de ble gift omsider. Men når? -og når giftet sønnen Knut seg med Anna Samuelsd.? Jeg tror Knuts kone Anne er her (6 år i 1801): Lenke, og at denne Zakarias Johannesen må være identisk med hennes kommende svigerfar. Problemet er nå å få dette bekreftet i pålitelige kilder.Jeg ville da tro at Johannes Zachariasen 1737- Indre Ordahl og kona Brita Crispinusd c1735- g. 1759 var farsforeldre til Knut f. 1799, eller tar jeg for mye for gitt, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Hei, Nina. Jeg ser at du her også spør etter navn som jeg kjenner igjen i min anerekke. Jeg har notert at Knud og Anne ble gift i Jølster 28.12.1823. Jeg har forsøkt å finne tilbake til kilden, men disse opplysningene har jeg nok funnet før jeg begynte å legge mye energi i å notere kilder. Jeg kommer tilbake med kildehenvisninger når/ hvis jeg finner dem.Når det gjelder bryllupet mellom Zacharias Johannesen og Johanne Jacobsdatter sto det 04.04.1799, Lenke. Jeg har også lurt på om dette er samme Zacharias som er far til Knud. I tilfelle var sannsynligvis Malene Joensdatter gravid med hans barn når han giftet seg med Johanne. Ellers kan jeg bekrefte den gode oversikten du og Grethe har kommet fra til om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I folketellingen 1825 for Jølster ser jeg det er to familier, hvor far i huset heter Sakarias Johannesen. Den ene er den Sakarias som bor på Årdal og er gift med Johanne Jacobsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=jolst25&gardpostnr=2438&merk=2438#ovre>Lenke og den andre er den Sakarias som bor på Sægrov og er gift med Malene Jonsdatter LenkeI FS/VRI finner jeg sønnen Jacob, døpt i september 1799 Lenkeog i FS/IGI finner jeg to barn til:Johannes, døpt 1803 LenkeBrita, døpt 1807 LenkeSakarias og Johanne er registrert på Yttre Ordal i f.t.1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Tusen takk for en nyttig oppklaring, Grethe. Jeg har nok blandet sammen de to Sakarias Johannesen-ene. Det er nok han på Sægrov som er min ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

På Husmannsplassen nr. 6 Særgrov finner jeg følgende personer nevnt: Zakarias Johannesson Særgrov, f. 1772, død 1842; Kona Malenea Johannesdatter, f. 1772. Ho døde etter mannen sin, uvisst årstal og kvar ho døde. Barna: Knut Zakariasson, f. 1800, g.m. Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Takk igjen for god hjelp! Føler meg litt slurvete som ikke fant vielsen i FS. For ordens skyld, lenke til Zakarias f. Ordal og Malene f. Erichstad i 1835: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exeDet ser ut til at dette paret hadde barna Gunilde 1793-, Anne Marie 1796- (d. før 1801?) og Knut 1799-. Fortsatt mangler dato for vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

For at den siste linken til FT 1835 skal bli riktig legger jeg til denne, Lenke.Jeg registrerer at Knud og Anne har flyttet og blitt husmannsfolk på Ordal Indre mellom 1825 og 1835. Malene og storebroren Nils ble tydeligvis boende på Sægrov sammen med sine besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.