Gå til innhold
Arkivverket

[#31909] Noen merkelige søkeresultater i FS. Hvorfor? Hva gjør jeg feil?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiNår jeg søker på 'Daniel Larsen' født exact 1774, så får jeg denne karen, og han er den riktige: LenkeMen når jeg skal sjekke om han har søsken, tar jeg et 'foreldre-søk', og da finne jeg ham ikke !!! Da dukker det opp en annen Daniel Larsen, med et helt annet årstall. (Jeg fyller ut far og mor korrekt, og ikke noe annet)Hvorfor skjer dette?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Hvordan du får det resultatet du har fått, vet jeg ikke. Men om du velger IGI og søker på Daniel Smedtorpet, Norway, og så klikker på en av foreldrene hans, og deretter klikker 'family' helt til høyre på siden, så vil du se at foreldrene bare står listet med ett barn, nemlig Daniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Trykk på Pedigree knappen øverst på IGI siden så ser du at faren er død i 1773 og moren i 1770 .. så noe er feil ført ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Foreldresøk medFars fornavn = LarsFars etternavn = FensjøenMors fornavn = Annegir ett treff, og det er det samme som i linken i innlegg 1. Jeg ville ikke stolt ett sekund på at noe som helst i dette treffet stemmer, jfr. dødsårene nevnt i foregående innlegg, og det at treffet er i IGI Africa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det søkeresultatet du får fram et et 'submitted by a member of the church'. Det betyr at det ikkje er avskrift av ei kirkebok, men er et innsendt bidrag fra ein slekstsforskers database. Da må du vere skeptisk. Det kan inneholde nyttige opplysningar, eller det kan inneholde gjetningar og feiltolkingar som fører deg på villspor.I dette tilfellet ser det ut som årstallet er fullstendig feil. Den samme kilda vil nemlig ha det til at han er født 4 år etter at mora er død - - [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/family_group_record.asp?familyid=338366358&indi_id=100366003274&lds=1&region=12&frompage=99>LenkeFor å gjøre et foreldresøk og komme inn i kirkebokavskrifter bør du bruke foreldrenes patronymer, ikkje gardsnavn. Du bør søke i både VRI eller IGI, ikkje 'All Resources'. Da kan du angi land og fylke, men trenger ikkje å avgrense tidsrom.Når du søker på IGI, med Lars Povelsen og Anne Larsen som foreldre, får du denne søskenflokken: POVEL LARSEN - Christening: About 27 NOV 1735 Brandvold, Hedmark - - LARS LARSEN - Christening: 08 SEP 1737 Brandvold, Hedmark - - MORTHEN LARSEN - Christening: 06 MAR 1740 Brandvold, Hedmark - - DANIEL LARSEN - Christening: 29 SEP 1741 Brandvold, Hedmark - - PEDER LARSEN - Christening: 09 FEB 1744 Brandvold, Hedmark - - POVEL LARSEN - Christening: About 09 JAN 1746 Brandvold, Hedmark - - JOHAN LARSEN - Christening: About 21 JUL 1748 Brandvold, Hedmark - - KARI LARSEN - Christening: 29 NOV 1750 Brandvold, HedmarkDaniel Larsen, f. 1741, ifølge LDS IGI som er kirkebokavskrift: LenkeGiftermålet var i til foreldrene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiTusen takk for mange gode, nye og nyttige tips !Ja her var det mye feil på en gang, og jeg står bom fast.Jeg har fått opplyst at Daniel Larsson (Likoinen)skulle være født i Norge i 1776. Han flyttet så til Sverige (Østmark) hvor han giftet seg i 1803 med Kjerstin Ersdotter, og de fikk mange barn.Et av disse barna het Anna (Anne) Danielsdotter, født 1806. (min samboers tippoldemor). Det som er det pussige er at hun i følge husforhøret flyttet til Smedtorpet i Brandval ganske ung, og da tenkte jeg som så at Daniel Larson Smedtorpet (innlegg 1) ikke var en utenkelig kandidat, men når hans mor dør før han ble født, er det jo allikevel utenekelig og komplett umulig.Noen som kan hjelpe?Mvh Lars Ove Jeg har bra oversikt over Annas morside, men står bom fast på Daniels side.Her er avskrift av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Å bli født fire år etter at moren dør er ikke mulig. Men om det er fødselsåret eller dødsåret som er feil (eller begge deler) er jo uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiNei dette synes jeg er merkelig.Jeg vet at Smedtorpet og Fensjøen er det samme, så det er logisk at Daniel er fra dette stedet, og at en Lars (evnt Fensjøen) er hans far. Men aldersmessig ser det jo ut som han kanskje er bestefar her: LenkeSå spørsmålet blir: Hvem er egentlig faren til Daniel?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiVille bare si at nå har jeg funnet løsningen på problemet, og det er som jeg skrev i siste innlegg riktig at Daniels 'foreldre' (som da døde før gutten var født), i virkeligheten er hans besteforeldre !Dette viser vel igjen at FS/IGI ikke er helt til å stole på. Er men litt for kjapp, så kan man fort hoppe over en generasjon. For øvrig er det første gangen jeg har opplevd dette.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.