Gå til innhold
Arkivverket

[#31910] Synneva Fusedatter - Hordaland

Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om moren/morsslekten til Synneva Fusedatter-født 1809 i Sjursæt-Lindås. Foreldre til Synneva var Fuse Bessesen-født 1788 i Sjursæt-Lindås, og Brita Hansdatter. På Brita har jeg dessverre ingen opplysninger. Når det gjelder Fuse har jeg hannes foreldre,Besse Fusesen og Gertru Martinesdatter,men ikke mere. Alle opplysninger mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Brita sine foreldre: Hans Knutsen Myksvoll 1744-1830 gift 1768 med Synneva Monsdatter Smørdal 1743-1783.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i alle fall giftermålet til Fuse og Brita i Lindås, 1807 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=LINDVIGD&gardpostnr=2034&merk=2034#ovre>Lenke.Brud gard = Nedre Møchisvold, og i 1801 bor det en Hans Knutsen, gift for tredje gang, på Møxvold Nedre i Lindås Lenke. Det er ikke registrert noen Brita blant barna i huslyden, men Hans Knutsen er iflg. tellingen ”udtient sergeant”. Det ser m.a.o. ut til at han har hatt noe med militæret å gjøre, og blant døpte i Lindås i 1774 finner jeg en Brita, datter av Hans Mychisvolds Lenke og i 1780 en Brita, datter av korporal Hans Møchisvold Lenke. Det er det nærmeste jeg har kommet mht Britas opphav. Da gjelder det å finne ut om korporalen i 1780 er identisk med sersjanten fra 1801.I 1801 står det for øvrig at Hans Knutsen er gift for tredje gang. Han er 57 år gammel, f.ca. 1745, og i Lindås finner jeg to ekteskapsinnførsler som kan gjelde Hans: Lenke og Lenke Og her er vel det tredje ekteskapet med Marie (Maria) Olsdatter Lenke. Det siste ekteskapet ble inngått i 1783, og kanskje er det kone nr 2, Synneva Monsdatter, som er mor til Brita. Hvis du ser på f.t. 1801, heter den eldste datteren til Hans Knutsen og Maria Olsdatter Synneva – her er dåpen i 1785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

HeiSynneva Monsdatter har i følge Lindås Bygdebok slekt tilbake til 1606. Dette er min tantes 3. tippoldemor.Men av en eller annen grun har jeg fornavnet til Britas mann som Tusse og ikke Fuse. Er det noen som kan si meg hva navnet skal være?Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei John. Takk for dine opplysninger vedrørende Synneva Monsdatter. Hvis du har hennes slekt tilgjengelig,så er jeg takknemlig for alt av opplysninger. Når det gjelder Fuse så har også jeg sett navnet skrevet som Tuse / Tusse. Når det gjelder Fuse's besteforeldre så har jeg bare at de het Fuse og Ingebor/Ingeborg, har ikke etternavn eller andre opplysninger.Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Hei Kjell Du kan nå meg på: johnstrom50atyahoo.no. Bytt ut at med @Når det gjelder Fuse kontra Tuse så er jeg alt for lite bevandret i Vestlandske fornavn til å vite hva som er korrekt.Det er kun der jeg har sett Tus(s)e som det finnes 9 av i Norge i 1801 og bare i Hordaland. Det er derimot ingen som heter Fuse. Så jeg tror den som har lest kirkeboken har transkibert feil.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Han het antagelig Fuse, navnet var ikke helt uvanlig i Lindås. Jeg har ikke sett dette navnet noen andre steder.I kirkebøkene lagt ut for Lindås kan det jo se ut som Besse Fusesen Sjurset er gift med Giertru Martinesdatter Rongevær, og da kan jo Gietrud vær den Giertrud Witt Martinesdtr. Rongevær som føde 1749, med foreldre Martines Henrichsen Rongevær og Anna Erichsdatter Børilden (dette er vel på Fedje, og der er det bygdebøker).Besse Fusesen Sjurset er vel sønn til Fuse Monsen og Ingeborg Gudmundsdatter. Han er vel den samme Fuse Monsen som er på Kolås i 1701 (neppe mange med samme navn). Den eneste Ingeborg G. som jeg kan finne døpt i Lindås er fra Strømme, født 1701. Ingeborg døde 1776 i en alder av 73 år på Sjurset.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for innlegget ditt. Alle bidrag er til hjelp. Jeg er nå blitt klar over at det finnes en del bygdebøker som kan være av interesse.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.