Gå til innhold
Arkivverket

[#31912] Ole Olsen Myre dpt 1781, Tjøme

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg leter fortsatt etter opphavet til min ene tippoldefar. Ole Voldsen ( Waaldsen) Vaaldsen. f. ca 1780, ukjent sted.død 1832 i Fredriksværn. Var oppført som matros, skipstømmermann i kirkebøker. Gift 1811 i Stavern med Gjertrud k. Pedersdatter, fra Brunlanes.Under søk på Vestfoldslekt har jeg funnet en familie som bor på Myre ( Myhre)Her døpes en sønn Ole Olsen , Myre i 1781.LenkeFinner samme mannen konfirmert 22 mai 1800 på Nøtterøy.Lurer på om noen vet hvor denne Ole Olsen ble av og hvem han giftet seg med? Den Ole jeg leter etter kalte seg Voldsen. I kirkebøker er han nevnt som matros, og som skipstømmermann, samt Coffardimatros.Barn: Marie Christine Olsdatter f. 1811, Anne Margrethe Olsdatter f. 1815,og min oldefar, Hans Peder Olsen, f. 1822 , alle født i Fredriksværn. Hans Peder Olsen hadde flere barn som alle ble født i Horten.Eldste sønn ; Harald Oscar Olsen, brukte Myhre som tilleggsnavn til Olsen.En datter het Sophie Mathilde Olsen, min farmor,Grunnen til at jeg nå spør etter denne familien, er navnet Myre og mulig oppkalling av min farmor etter en bestemor Sophie.Alle opplysninger om hvor det ble av Ole Olsen Myre er kjærkomment. Jeg har lett lenge og har flere etterlysninger etter Ole Voldsen under debatt.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til Ole Olsen Myhre og faren i 1801 ( Faren er enkemann på daværende tidspunkt) Ole er matros.LenkeHar ikke funnet denne Ole Olsen gift på Nøtterø i passende tid for ekteskap.Mulig han kan finnes i utflytterlister herfra?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det, Ketil.Jeg har sett gjennom disse , men min Ole burde nok ha flyttet ut før. ( Han har oppholdt seg i Fredriksværn fra 1810 til han døde i 1832, om det er rett mann jeg har funnet.)Fant også mor til Ole Olsen Myres dødsfall under vestfoldslekt: LenkeHar funnet barneflokken til Ole Torgersen ( Tørgersen ) og hustru Sophie M. Helgesdatter, også nevnt Hansdatter under dåpene på Nøtterø.Her er også mye navnlikhet med etterkommere av min oldefar, men dette var vanlige navn som Hans, Mari , Anne Maria.Derfor er jeg spent på om noen har flere opplysninger om denne Olsen-Myre( Myhre) familien.Har funnet dem under Tjømeslekter, men ikke funnet fler opplysninger om hvor det ble av Ole Olsen Myre.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er denne familien , bror til min farmor og hustru og barn som undertegner brev og hilsener med Olsen Myhre. rundt 1900.LenkeHarald Oskar Olsen var barnebarn av min etterlyste Oldefar, Ole Voldsen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til ekteskapet mellom Ole Torgersen og Sophie Helgesdatter, foreldre til Ole Olsen f. 1781 Tjøme.LenkeVet noen om eierforhod til Myhre/ Myre etter at Ole Torgersen døde?De av min slekt som kalte seg Olsen Myhre, kan ha hatt en tilknytning hit i slutten av 1800 og i første del av 1900.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Myre var en husmannsplass under Svelvik. Bygdeboka skriver at det ikke nevnes folk på Myre etter Ola Torgersen. Det er derfor lite trolig at familien bruker navnet hundre år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den opplysningen, Ketil.Da betyr det vel at det ikke har bodd folk på plassen Myre etter 1812, da Ola Torgersen dør.LenkeDet betyr at jeg må fortsette leting etter opphavet til en av mine tippoldefedre med det vanskelig etternavn , Voldsen/ Waaldsen/ Volds.Hvor hans barnebarn har fått Myhre/Myre-navnet fra forblir også et mysterium.Jeg vet at Olsen Myre familien bodde en tid i Stokke, og også der har jeg lett etter forbindelse til Myhre-gården. Har ikke greid å finne hjlelp der heller.( Både sønn og sønnesønn av Ole Voldsen var knyttet til marinen, først i Fredriksværn, senere i Horten. Eldste sønnesønn, Harald Oskar Olsen Myre, Bodde en tid i Melsomvik tilknyttet orlogsvirksomhet her ca 1900.)Ikke lett å finne hvor Ole Voldsen kommer fra.Har etterlyst han lenge på forskjellige kanter av landet, men hittil uten fakta.Takk for hjelpen din så langt.Har fått hjelp til kirkebokoppslag i Stavern/Fredriksværn, og i Stavangerområdet. Ingen ting å hente i militære ruller heller.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nok ikke fått med meg alle opplysningene i de trådene som omhandler Ole Vaaldsen, så jeg beklager dersom jeg her tygger gammel grøt - men er det funnet noen trolovelse mellom han og Gjertrud Pedersdatter? Forlovernes navn kan jo gi en viktig pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Oddbjørn!Takk for din interesse!Jeg har fått hjelp til leting i arkiv etter Ole Voldsens ekteskap og barn . Forlovelsen har jeg ikke fått, men forlovere ved vielsen og faddere ved barn dåp, viste seg å være Gjertrud Pedersdatters nære slektninger , og en del samtidig ansatte i Fredriksvæn.Har greid å lokalisere disse, men finner ingen opplysninger Ole Voldsens opphav.Har flere temaer med etterlysninger og legger en lenke til en av dem her.LenkeHåper den går riktig inn.Det er ganske sikkert at Ole Voldsen har vært knyttet til marinevirksomhet i perioder.Sønnen som bare var 10 år da faren døde ,fikk sin utdannelse i Fredriksværn. ( Faderløse barn av ansatte fikk fortrinnsrett til fri utdannelse ved skolen ved verftet)I arkivet i Kongsberg og Oslo og Stavnger er det forgjeves søkt i sjømilitære ruller etter han.Den teorien om Danmark, har jeg også vært innom.( Holmen, Kjøbenhavn og Fredriksværn hadde god forbindelse i den tiden)Har prøvd med å følge spor i både Norge og utlandet, men det er fortsatt et mysterium med etternavnet.Takk for at du hjelper meg med råd. Skulle du komme over brukbare kilder å søke i blir det mottatt med takk!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to grunner til at jeg tenkte på Danmark: 1. Det ser ut til at han har hatt sjømilitær tilknytning, og siden han ikke ser ut til å kunne finnes i norste ruller, kan han muligens være innrullert i den danske Søetaten. 2. Det eneste funnet jeg har gjort av navnet Voldsen (Woldsen), er nettopp i Danmark. I FS-IGI er det registrert en Ernst Friedrich Woldsen Storm som gifter seg i Tønder 1. august 1883. Det er ingen grunn til å tro at han har noen forbindelse med din Ole Voldsen, men det viser i det minste at andre også har brukt dette uvanlige navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var en spennende observasjon du har gjort i Danmark. Har ikke sett det navnet Friedrich Woldsen Storm, før.Skal se om jeg finner igjen den karen, for en av barnebarna til Ole Voldsen, Harald Oskar Olsen som jeg før har nevnt kaller seg Olsen Myhre, hadde også en sønn som var døpt HARALD STORM OLSEN. ( Heller ikke dette Storm navnet har jeg noen forklaring på)Skal se om jeg ikke finner noe ved søk her.Mulig dette kan være en ledetråd.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Ole Voldsens barnebarn Harald Oskar Olsen, med sønn døpt Harald Storm Olsen, ( min farmors eldste bror)Litt merkelig med det mellomnavnet som ingen i familien vet hvor skriver seg fra.Jeg har bevart flere postkort sendt fra Melsomvik,Stokke i Vestfold, ca 1910. Undertegnet min fars fatter, Harald Storm Olsen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i hvert fall lenken: Lenke.Når det gjelder Søetatens ruller, befinner de seg, så vidt jeg vet, på Rigsarkivet i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå svarte vi på likt igjen! Jeg fant også den ERnst Fridrik som du har lagt inn lenke til.Sjømannsrullene i Riksarkivet har vært undersøkt for meg av flere. Dessverre finner de ingen Voldsen/ Waaldsen eller navnvarianter der, men jeg har fått hans dødsdato og skifte etter han på Ødelund i Brunlanes.Han kalles ved skiftet Ole Volds., matros af Stafern.Oldefar Hans Peder Olsen har skrevet navnet hans VOLDSEN i gammel bibelopptegnelse. Her er ført dødsfallet hans samt en søsters fødsels og dødsår.Oldefars håndskrift er ganske tydelig, derfor tror jeg det var slik han skrev navnet sitt.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger like godt på en lenke til, så får du se om du får noe ut av det: Lenke.Er også rullene for Søetaten i Rigsarkivet i København undersøkt? Noe av dette er, jf. det norske Riksarkivets hjemmesider (Sjøetaten) overført til Oslo - men det ser ut til kun å være en liten del. Hvis Ole Voldsen opprinnelig var dansk (bare en løs hypotese, selvsagt), så vil han vel være innrullert i Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen! Jeg fant fler med etternavn Voldsen både i Holland og i Preussen.Her var en av dem jeg festet meg ved : LenkeSkal studere dine lenker og opplysninger på dagtid. God natt, og takk for hjelp igjen!Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke til et annet tema som handler om letingen etter Ole Voldsen.LenkeHar prøv med søk i Danske Riksarkiv på nettet, men har ikke greid å få noe ut av det, mulig jeg har søkt på feil sted.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også til min leting etter Ole Voldsen i Stavangerområdet.LenkeHar skrevet til arkivet i Stavanger og fått svar at de ikke finner opplysninger der.Lurer på om det finnes noen lister over sjøfolk fra andre land som slo seg ned i Norge?( ca 1790- 1810)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til ekteskapet mellom mine tippolderforedre: Ole Voldsen og Gjertrud Kristine Pedersdatter i 1811 i Stavern:LenkeDisse opplysningene her har jeg fått bekreftet fra kirkebøker. Det eneste som vel er unøyaktig eller feilskrevet er etternavnet, som her er blitt til Waaldsen og ikke Voldsen.Har dessverre ikke greid å finne flere opplysninger om Waldsen-Storm fra Danmark, ved søk på Danske digitale arkiv.Har ikke funnet noe søkbart om Dansk søetat. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er også en av døtrene til Ole Voldsen og Gjertrud Kristine Pedersdatter, døpt i Stavern i 1813. LenkeOgså denne dåpen er bekreftet i kirkebøker og i gammel bibelopptegnelse.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Oddbjørns innlegg nr. 16. Det var svært interessant å lese om Hans Theodor Voldsen-Storm i Husum.Dette området har jo også at dette har vært dansk område før.For meg ble det ekstra artig å lese den historien, for i dette området har jeg selv reist for noen år siden.Jeg har en fetter som er etterkommer etter samme Ole Voldsen. Han bor i området som er beskrevet i lenken. Vi hadde mange utflukter til plasser rett innenfor de Frisiske øer. ( Området hadde mange gamle møller og rikelig med kanaler) Riktig gammelsjøfarts område, og ikke umulig at Voldsen-navnet kan stamme herfra.Fortsatt lå seilskuter som museeumsbåter på kanalene, og fiskerlandsbyene tett i tett langs Nord-vest kysten.Kan hende det likevel blir mulighet til å finne ut om noen av denne Voldsen slekta har slått seg ned i Norge. Det er flere sjøfartsmuseer i området, og kan hende mulig å få hjelp der.Det ville vært ekstra artig om Tippoldefars aner kom fra dette området. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.