Gå til innhold
Arkivverket

[#31912] Ole Olsen Myre dpt 1781, Tjøme

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder det nokså spesielle navnet Voldsen/Woldsen/Vaaldsen/Waaldsen, må en vel gå ut fra at han faktisk hette det, siden kildene ser ut til å være relativt samstemte. Hvilken av stavemåtene som er 'korrekt', er det ikke lett å ta stilling til. Rent strukturelt ser det ut som et patronym, og kan vel også ha vært det i utgangspunktet. Jeg dumpet borti mannsnavnet Wolt en gang i går kveld (kan nå ikke finne den aktuelle nettsiden igjen, men jeg tror at det også var i Schleswig) som fikk et barn som ble kalt Woldsen.Apropos mulige kirkebokvarianter av litt uvanlige navn, så er noe av det mest spektakulære jeg har vært borti, en av mine aner som i 'normalisert' utgave hette Gustav Lucassen. Ved en nattverdsinnføring i Holt i 1720-årene kalles han 'Juustad Lochiassøn'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for bettraktningene , Oddbjørn!Når det gjelder merkelige navnforvanskninger hadde vi et bra eksempel i dette tema i debatt.LenkeIkke lett å spore opp aner her. Det artigste er vel at Hagbart ble til Hannibart.Riktig navn skulle sikkert vært Hannibal, oppkalling etter en forfader i Fredriksværn.Man skal ha god fantasi og stor flaks for å finne noen med slike feilskrivinger.En del av folketellingene har også artige tolkninger og feilskrivinger.Jeg får fortsette søket etter oldefar Voldsen. Jeg bruker det navnet som sønnen skrev i bibelopptegnelsen. Hans Peder Olsen var meget skrivefør.( Det er han som skrev den gamle Annotasjonsboken som jeg fortalte deg om fra 1849-1853, fra tokter med marinen i Middelhavet)Mye morsom lesing å finne gjennom debatten her.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg et navn av interesse fra Husum:Ekteparet Hans Theodor Woldsen-Storm og hustru Constanze Esnack har flere barn døpt i Husum .Her går Storm navnet igjen og mange av fornavnene passer svært godt med oppkallingstradisjoner i den norske Voldsen slekt.LenkeHer er en lenke til en av sønnene.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg en lenke til eneste sønn til Ole Voldsen og hans husru og barn i 1865 -tellingen i Horten:LenkeSønnene har fornavn som vel var vanlige i Norge i den tiden, men Carl Godtfred og Hermand Conrad navn kunne like godt vært av Tysk eller Dansk opprinnelse.P. i mellomnavnet til oldefar står for Peder.Hans mor het Gjertrud Kristine Pedersdatter, men Hans Peder kan ha blitt oppkalt etter en Hans på farsiden.( Muligens en farfar?)Jeg har ikke greid å finne noen i Danske kilder som passer i alder , men ser at det er mulig å legge etterlysninger både i Danske og Tyske nettsteder. Får se om jeg får det til senere.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Før jeg søker flere opplysninger i utenlandske kilder, tar jeg opp igjen en Ole Vroldsen ( Vraalsen) som er født i Søndeled, Aust-Agder.LenkeDet kan jo være en mulighet for at Vroldsen kan ha blitt til Voldsen. Jeg har ikke fått svar ved søking før, om noen kjenner denne karens skjebne?Det jeg har funnet ved hjelp av IGI F.S. er, at han er døpt 15 sep 1782 i Søndeled. Foreldre: Vrol Olsson og Inger Olsdatter.Det ser ut til at Inger Olsdatter er enke i 1801, og at hun merkelig nok har to sønner døpt Ole Vrolsen. ( Om det ikke da er feil i folketellingen) Den ene på 19 år er inroullert.Han er oppført med alder som kan passe til min matros,Ole Voldsen.f. ca 1780. Har prøvd å kontakte slektsforskere i Risør/Søndeled -området for oppslag i bygdebøker, men dette har vært negativt til nå.Prøver på ny om det finnes noen med tilgang til kirkebøker, eller bygdebøker fra dette området? Eller som kan gi meg tips om hvor jeg finner opplysninger om folkene på denne gården, Aaquaae, i Søndeled.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Gunn. Jeg har ikke noen konkrete svar her og nå, men jeg kan sjekke bygdeboka i løpet av et par dager - hvis ingen kommer meg i forkjøpet. Gårdens navn i normalisert form er Åkvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig ikke hatt anledning til oppslag i det aktuelle bygdebok-bindet for Søndeled. I mellomtiden kan jeg jo referere det jag har funnet i Dypvåg gårds- og slektshistorie (Danielsen/Jenssen, 1965), bind III - et bind som også tar for seg enkelte slekter på noen gårder i nabosognene. Gnr. 3 Aakvaag er omtalt på sidene 2207-2216. Det jeg refererer er nok ikke særlig opplysende i forhold til ditt slektsproblem, men du får se om du får noe ut av det. Her er i alle fall den aktuelle slektsrekka:1. Ellev (Aakvog), nevnt blant krone- og leilendingsbøndene 1610-1622, g.m. Helje Ingebretsdatter.2. Ingebret Ellufsen Aakvog, nevnt som oppsitter i Åkvåg 1626-1657, g.m. Kirsten.3. Ellev Ingebretsen Aakvaag, f. ca 1741, g. 1) m. Anne Gundersdtr. - g. 2) m. Torborg Danielsdtr. Sistnevnte var mor til4. Lars Ellevsen Aakvaag, f. ca. 1781, g. 1718 m. Ingeborg Jensdtr. Sandnes.5. Ole Larsen Aakvaag, f. ca 1719, g.m. Magnhild Vroldsdtr. Nipe, f. 1721.6. Vrold Olsen Aakvaag, f. ca 1754, g.m. Inger Olsdtr., 49 år i 1801. Vrold Olsen død 43 år gml. i 1797, skifte 28/8 1797.7a. Marie Vroldsdtr., f. 1780, g. 1813 i Risør m. Jacob Gundersen. 7b. Ole d.e. Vroldsen, f. ca. 1782, g. 1805 m. Anne Marie Christensdtr. Barn: bl.a. Inger Olsdtr., f. 1814 i Akvåg. 7c. Ole d.y. Vroldsen, f. ca. 1785, g. 1813 m. Else Paalsdtr. Sandnes. 7d. Jens Vroldsen, f. ca. 1790; død 22 år gml. 1812.Ingebret Ellevsen Aakvaag (2. ledd) hadde også bl.a. datteren Aaste Ingebretsdtr., g.m. Ole Eriksen Vollen (sønn til en Erich Wolden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Oddbjørn!Dessverre ser det ut til at denne eller disse Ole Vroldsner er nok et blindspor.Min tippoldefar Ole Voldsen giftet seg i 1811 med tippoldemor ,Gjertrud Kristine Pedersdatter i Stavern. ( Detter er bekreftet av kirkbøker. Begge i 1. ekteskap.)Da skal jeg prøve å låne på fjernlån fra Danmark Boka om Woldsen-slekten som jeg fant nevnt her før.Får se om jeg etterpå legger ut en etterlysning på DIS Danmark.Kan også prøve med en henvendelse til Søetaten . Det kunne vært interessant om de har ruller fra 'Holmens stok' i det aktuelle tidsrom.Ellers er navnkombinasjonen Woldsen-Storm av interesse. Jeg har et par gamle brev fra 1874 skrevet av min farmors kusine. Der nevner hun at hun og min farmor her en tante og onkel Storm i Drammen.I 1865-tellingen finner jeg et ektepar med barn i Drammen. Nils Berggrav Storm , f. Kongsberg, og Gunhilda Maria Storm, f. FREDRIKSVÆRN.I 1801 i Fredriksværn, finner jeg også Fredrik Albreth Storm.Jeg har ikke greid å finne slektsammenhenen her, men Storm-navnet kan være en forbindelse.Takk for all hjelp.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å legge en lenke til Fridrich Albreth Storm i 1801-telling i Fredriksværn. LenkeDet er mulig han kan ha noe å gjøre med Gunhilds Maria Storm f. i Fredriksværn?Får se om jeg kan finne en sammenheng til Storm-navnet her.Mch. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag har jeg fått bekreftet at boken om Woldsenslekt kunne fjernlånes fra Kjøbenhavn.Da er det bare å vente på beskjed når boken kan hentes her på det lokale bibliotet. Flott ordning med fjernån!Tror jeg har fått oppklart mysteriet omkring min farmors tante og onkel med etternavn Storm.Min farmor vokste opp hos en søster av moren, Inger Pernille Hansdatter , fra Brunlanes og hennes ektemann Jacob Isaksen fra Fredriksværn.Denne Jacob Isaksen hadde en søster , Gunhild Marie som var f. i Fredriksværn i 1822, Dette kan passe med det ekteparet som bor i Drammen i 1865: Nils Beggrav Storm f. Kongsberg og Gunhilde Marie Storm f. Fredriksværn.( disse opplysningene passer med nokel og tante Storm som det er henvist til i det gamle brevet)Jeg holder forsatt på å studere fadderlister fra barndåpene i Fredriksværn over barna til Ole Voldsen.Har funnet mange av hustrus familie som faddere, men så langt ingen av hans slekt. ( Det bestyrker misstanken om at han kan være av utenlandsk opprinnelse)Jeg får være tålmodig til jeg har fått studert boka om Woldsenslekt.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg fått lånt boken om Slægten Woldsen , skrevet av Johan Fredrik Woldsen, trykket i København 1932.Her var mye av interesse. Det kulturhistoiske stoffet og anetavlene var skrevet på tysk, så da var det å friske opp gamle tysk-kunnskaper.Har festet meg ved stamfedrene i Woldsenslekten. ( Stamtavler utarbeidet av Stadtsekretær J. Henningsen)Han nevner I. Wold Nommensen (Nummesen) bosted Padelench ( Padelack) in der Altfriesischen Lundenburg harde ved HUSUM.Han er nevnt med tre barn: 1. WOLD WOLdsen , borger av Husum g.m. MARI PETERS i Husum i 1655. Wolt d. 1673 i Husum.2. Ingwer ( Inguer) Woldsen , nevnt 1665-1685. i det røde hus ved Arlewat, Olderup.3. Lucia Woldsen g. 1667 m. Heinrich Albertsen , på heden ved Olderup.Den eldste Wold Woldsen finner jeg ikke ettekommer -tavler til. Kun litt om hans liv.Han er av interesse som en mulig forfader til min Ole Voldsen.Ellers finner jeg mange sammenfallende fornavn med etterkommere til min tippoldefar. Dessverre er disse fornavnene også vanlig i Norge på samme tid.Boken har mye stoff om forfatteren HANS TEODOR WOLDSEN STORM. f. HUSUM 14 sep. 1817, d. Hademarschen 4 juli 1888.Storm-navnet går igjen i etterslekten til Ole V.I 1801 finner jeg også en person i Fredriksværn med Storm som etternavn. LenkeSamme fornavn med Woldsen som etternavn dukker opp i flere anetavler i boken. ( Synd det ikke står hvor mannen i Fredriksværn kommer fra)Navnet Ole har jeg ikke støtt på i anetavlene, dessverre.Nå tror jeg at jeg vil henvende meg til Riksarkivet i Danmark med en forespørsel om hjelp til å søke i søetatens ruller.Om dette ikke fører frem, vil jeg sende en ettelysning gjennom DIS Danmark.Takk for all hjelp i denne debatten og i de andre temaer jeg har hatt om OLE VOLDSEN.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg tar fram denne gamle ettersøkingen min igjen. Dessverre er det fortsatt et mysterium hvem min tippoldefar Ole Voldsen var sønn av.Nå ligger kirkebøker for Stavern digitalisert og jeg tar med vielsen til min oldefar Hans Peder Olsen, eneste sønn av Ole Voldsen her. Stavern 1850. Her ser vi tydelig farens navn skrevet:LenkeHar prøvd å følge utrolig mange spor og fått gode råd underveis i letingen, men saken er ikke løst dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Bjørn Holt Jacobsen

Olsen på Myre, Tjøme. Strandstedet 'Myre' lå under gården Gjervåg, Tjøme. Her bodde Anders Tommessøn var gift 1817 med Kirsti Tollefsdatter. (Anders satt i prisonen i England under krigen 1807-1814.) Da han døde giftet enken seg 1837 med Jens Olssøn f. 1791 på 'Nygaard', Eidene, Tjøme. Vet ikke noe mere om Jens Olssøn, men muligens han har familietilknytting med ham du søker. Tjøme, 24.07.2008 Bjørn Holt Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for svaret ditt. Om du ser den første lenken innlegg 1. døpte Ole Olsen Myre f. 1781, så passer han bra aldersmessig, men finner ikke ut hvor Voldsen navnet skriver seg fra, dessverre.Hvor det ble av Ole Olsen Myre etter konfirmasjonen er vel ikke lett å finne ut . Om det finnes utflytter-lister fra Tjøme på den tiden vet jeg heller ikke. Om den Ole Olsen f. 1781,var matros, er han fortsatt av interessant. Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.