Gå til innhold
Arkivverket

[#31915] Koppskatt/skoskatt for Bergen 1711

Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Nei, jeg har ikke funnet noe lagt ut på nettet. Men 1711-skoskatten for Lenvik i Troms er i hvert fall dataregistrert og trykket i en kildesamling utgitt av Lenvik bygdemuseum. Lignende ting er kanskje gjort i andre områder av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Mitt svar er slik:'Mandtall og Bereigning over de allernaadigst paabudne Kop, Hæste og Ildsted, sampt Rentepenge og Huuslejeskatt som af Bergens Bye efter Kongelige allernaadigste forordning av dend 1ste Junj 1711 skulde tilsvaris' er i sin endelige utgave for Bergen datert 29. april 1715 (etter at tidligere leverte manntall var underkjent).Manntallet ligger i original i Riksarkivet, men Statsarkivet i Bergen har fotokopi, anskaffet med sikte på registrering. Det er en fantastisk innholdsrik kilde, og på grunn av den lange tilblivesesperioden og underkjenningen av de første forsøkene, har den opplysninger som går over flere år og registrerer inn- og utflytting i perioden.Registratorer som ønsker å arbeide med dette materialet kan melde seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk Yngve. Dette var ett svar jeg satte skikkelig pris på. Jeg har ikke anledning til å registrere den nu, men lurte på om det var mulig å 'titte litt' i kopien dere har på statsarkivet her i Bergen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Siden spørsmålet i tittelen både gjaldt koppskatt og skoskatt, kan jeg henvise til kilderegisteret mitt (lenke ovenfor). Parykk- og skoskatten 1711 for Bergen ligger i Byregnskapene pakke P6 (nå ompakket) mens kopp- heste- ildsteds- husleie- og pengerenteskatten 1711 ligger i pakke P7. Skoskatten og koppskatten 1711 er altså to vidt forskjellige skatter, utlignet adskilt og derfor spredd på to helt ulike manntall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tore H Vigerust

Jeg har riktognok ikke startet transkripsjonen av koppskatten eller skoskatten fra Bergen 1711. Derimot er jeg 1/3-del på vei med et større manntall fra Bergen 1714 (der alle hushold visstnok er med), som ligger i Rentekammerets realistisk ordnede avdeling, Skattevesen pk. 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.