Gå til innhold
Arkivverket

[#31917] Ruteig og Skaug i Våle, Vestfold


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei! Veldig fint dersom noen kunne slått opp i Våle bygdebok. Jeg leter etter forfedrene til disse personene: Anne Reiersdatter, Ruteig i Våle, f. ca. 1706, og hennes svigermor Bodil Olsdatter, Skaug i Våle, f. ca. 1659. Begge ble gift på Hellersrød i Hillestad.Mvh. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Til 31917 Ruteig,Skaug VåleAnne Reiersdtr f1706,er født på Grøum Undrumsdal,Våle Foreldre : Reier Andersen--Ragnhild Guttormsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Tusen takk, Jan! Jeg lurer likevel på om noen kunne slått opp i bygdeboka. Jeg lurer også på oppl. om hennes svigermor, Bodil Olsdatter. (se innlegg 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei Espen. Leste litt om spørsmålet ditt og svaret fra Jan Pedersen. Bodil Olsdatter Skaug i Våle er en dame som ikke er nevnt på Skaug. Det dreier seg kanskje om ei tjenestejente fra denne gården.Det samme må gjelde for Anne Reiersdatter Ruteig. Hun er overhodet ikke nevnt på Ruteig.Det ble døpt ei Anne i Våle 21. november 1705 som datter av Reier (Andersen)Grøum i Undrumsdal og Ragnhild (Guttormsdatter) Faddere: Anders Opsal, Amund Lunde i Vivestad sogn, Anne Grette, Anne Willumsrød i Vivestad sogn. Dette er den eneste Anne med far Reier som er døpt mellom 1700-1707, så sansynligheten er stor for at det er den rette, men i Våleboka står det ikke noe om at hun kom til Hillestad. Imidlertid er det store mangler i disse bygdebøkene som i de fleste andre i Vestfold. Har du noen faddere f.eks. som kan bevise at disse to er den samme??? Håper ikke jeg ødela for mye, men at det kan gi deg noen opplysninger å gå videre på. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Tusen takk for hjelpen. Det er sannsynlig at denne Anne er den rette, da det umulig kan være så mange Anne Reiersdatter å velge mellom. Takk igjen til dere som har svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Men når Anne Reiersdatter skulle være f. ca. 1706, og hun finnes døpt i Våle 1705, så må jo det være rett. Reier er jo ikke et veldig vanlig navn, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Joda, men sett at hun ikke var født i Våle i det hele tatt? Er det en bygdebokopplysning? Hun kan f.eks. ha vært tjenestejente på Ruteig ved vielsen, slik at hun har blitt kalt Ruteig i kirkeboka ved den anledningen, men det forhindrer henne ikke i å være født et helt annet sted. Det er typisk bygdebøker å trekke raske konklusjoner på spinkelt kildegrunnlag. Av det som er kommet fram her, er jo både opplysningene om både Ruteig og Skaug i beste fall upresise.Jeg mener ellers at Reier var et vanlig navn i (deler av) Vestfold på den tida, selv om det ikke var av de mest brukte.Jeg er enig at det virker *sannsynlig* at du har finnet den rette, men jeg ville lagt mer arbeid i å finne ytterligere belegg for at hun er den rette. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.