Gå til innhold
Arkivverket

[#31918] Julius Nesvold, Oslo (1888-1958) -var bror hans sirkusdirektør for Sirkus Berny?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Julius Nesvold, fødd 28.4.1888, uvisst kvar, døydde i Oslo 25.2.1958. Det vert fortalt at han hadde ein bror som var direktør for Sirkus Berny.Eg er på leiting etter opphavet (fødestaden og foreldri) til Julius Nesvold og vonar at broren (sirkusdirektøren) kan leia meg til svaret?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Iver og Hanne for interessante innlegg. Eg må tilstå eg kan ikkje sjå noko samband med nokon Nesvold i det stoffet som de har sendt inn. Kanskje mannen berre arbeidde for sirkusdirektøren? Me veit jo korleis sardinar stundom vert til ''storfisk''...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Spekulasjonen kan jse ut til å gå i en noe mer pikant retning ! – Men dette med tjenestepigen fra Trondhjem kan jo harmonere med sitat:…..Julius Barthel giftet seg med en trønderjente og i 1881 fikk de sønnen Rudolf. Han fikk mellomnavnet Berny…..Denne trønderjenta ser ut til å ha vært Marie Næsvold !Men hva med Hilda da ??? Hun var jo gift med Julius senior i 1900.Kan noen finne Marie Næsvold på 1900-tellinga ?? Jeg klare ikke !!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en annen Marie Nesvold f.på Røros, I 1900-tellingen. Etternavnet skrevet med e og ikke æ. LenkeVet ikke om kan være et spor?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Riktignok bør opplysningene her taes med en klype salt, men ved søk på Julius Barthel finner jeg han gift i 1894 med en Birgitte?LenkeHvem hun nå er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ruth Hilda Barthel i Oslo kjenner jeg som ei aldeles grepa dame. Hun er barnebarn av Julius Barthel og niese av Liv Berny Løken.Ruth står i telefonkatalogen...og vet sikkert beskjed. Min arbeidskollega gjorde forresten nylig et portrettintervju med Ruth Barthel her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Artikkelen/Intervjuet i siste lenke var meget velskrevet og god ! Fint å få den med.Et forsøk på en samling av tråder:Fredrik Anton Barthel (f.1818) kom til Norge første gang i 1834. (Han var da altså kun 16 år). En eller annen gang i 1850-årene inngår han ekteskap med Susanna (f.1831). Susanna er også tysk (Stohmer ? -adelig bakgrunn ??).De får barna: Julius (f.1855 i Tyskland), Henriette (f.1858 el.-57 i Tyskland), Anna (f.1864 i Sverige), Fredrik (f.186? i Norge) og Wilhelm (f.1868 i Norge).Ved folketellingen i 1875 holder denne omreisende familien til i Bodø. Her har de også ei tjenestejente fra Trondheim boende hos seg, Marie Næsvold (f.1856). [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f71601&gardpostnr=756&personpostnr=10223&merk=10223#ovre>Lenke (De to eldste sønnene, Julius og Fredrik, er ikke sammen med familien i Bodø på folketellingstidspunktet i 1875)Marie har ei 7 år yngre søster i Trondheim, Birgitte Næsvold. Her ved FT. 1865: Lenke Når Marie er i Bodø 10 år senere, er 11 år gamle Birgitte fortsatt hos foreldrene i Trondheim i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.