Gå til innhold
Arkivverket

[#31919] Peder Pedersen Hallen f.1756 Røros.


Gjest Øyvind Holan
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Holan

Peder Pedersen Hallen f. 1756, sønn av Peder Jensen Hallen og Anne Kristine Christensdtr. på Røros, var skomakerlærling i Tr.hjem før 1780. I 1801 tellinga for Qværnes (Kristiansund) finner vi han som skomaker gift med Ingebor Olsdtr. Noen som kjenner til hvor og når han ble gift ? Hvem og hvor fra var Ingebor Olsd. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Peders dåp i 1756 [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=48897>Lenke og foreldrenes vielse ti år tidligere LenkeOg dette er vel Peder og Ingeborg i f.t. 1801 for Kvernes (Kristiansund) LenkeDen yngste datteren heter Øllegård Cathrine og dette er vel oppkalling, for i 1772 blir Peder Andersen Dalen trolovet og viet til Øllegård Cathrine Halden i Røros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Det ser ut til at Peder er konfirmert på Røros. Jeg tror det er han som har nr.10'1771 Første Søndag i AdventNr. Navn 1 Berge Christophersen 2 Caspar Johansen Brechen 3 Jens Christensen Harsøen 4 Moens Jensen Scot 5 Ole Hermandsen 6 Ole Pedersen Femmund 7 Henning Henningsen Qvax 8 Anders Reinholtsen Surland 9 Clement Olsen Vigen 10 Peder Pedersen Halden'Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Øivind!Jeg er direkte etterkommer etter skomakerens eldste søster Øllegård Cathrine, som var oppkalt etter farens første kone Øllegård Nilsdatter.Peder Pedersen Hallen ble sannsynligvis ikke gift i Røros - jeg går ut fra at du har kommet til den samme konklusjon. Dermed ble han kanskje gift i Trondheim eller Kristiansund?Det hadde vært lurt om du hadde skrevet Kristiansund i temaoverskriften, for da hadde du kanskje fått respons fra to Kristiansundseksperter som opptrer her i forumet (Tor Larsen og Tore Kristiansen).Jeg har tenkt den tanken at skomakeren i Kr. sund 1801 vel var stamfar for Hallen-slekten der??Mvh hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei Astrid ! Ja, Kristiansund burde vært med i temaoverskriften !!! Jeg har prøvd å finne Peder og Ingebor i K-bøkerne for T.heim uten hell, så litt hjelp i fra Kr.sund hadde ikke vært så dumt. Det var ei Ingebor døpt 08.04.53 på Røros; men det er vel for enkelt å tro at hun er den riktige ? Konfirmasjon i 1768 med ei Ingebor Olsdtr. Vigen (samme år som Peders bror Christen), samt Ingebor Olsdtr. i 1771 , kanskje Alf (3) kan vet noe om deltagerne her ? !Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I Rørosboka b. IV (hus 132) er delvis referert skiftet etter Peder Jensen Hallens søster Karen. Det sies der at Peder Pedersen Hallen var 27 år og drev som skomaker i T.heim. Året må dermed være 1783 - da bodde han i T.heim. Det sies ingenting om han var gift eller ugift.Ingeborg Olsdatter KUNNE naturligvis være fra Røros - men, som du sier, litt for enkelt å tro. Jeg sjekket forresten opp den Ingeborg (i Rørosboka) som du nevnte (født 1853), men hun er ikke omtalt der jeg forventet å finne henne. Men slik er det nok dessverre ofte i Rørosboka!Det er heller ingen av barna til skomakeren i 1801 som levde i 1865. Tør jeg spørre hvilket av dem du stammer fra?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Holan

Hei Astrid !Jeg kan heller ikke finne noen av dem i 1865- tellinga.Mine tip tip oldeforeldre var Steen Iversen (f. 1779 på Røros) og Maritte Pedersdtr.(f.1779 i flg nedtegnelser min morfar har gjort).Deres dtr. Gjertrud Cathrine Neergaard (f. 1813 T.heim død 1894 T.heim) var min tipoldemor. Eldste sønn til Steen og Maritte hette Jens Peter (f. 1810 T.heim) ; han var gift med Kristine Ræmmen (f. 1817 i Kristiansund død der i 1886). Steen og Maritte hadde ytterliger 2 barn, Iver og Marentine, som døde tidlig.Iflg. 'sagnet' skulle Maritte Pedersd. være kommet fra Dalen gård på Røros, samme gård som du nedstammer fra!!. Steen døde i 1827 og enken Maritte døde i 1854. Hennes dtr. Gjertine Kathrine (min tipoldemor) døde i 1894 og min oldefar døde i 1906. Prøver derfor å finne ut om Peder og Ingebor hadde et eldre barn Maritte (f. 1779)som isåfall bodde hos sin onkel Peder Andersen på Dalen gård i Røros. Din Øllegaard Kathrine døde som kjent i 1790. For meg virker det ihvertfall som om det var søskenkjærlighet mellom Peder og Øllegaard !!! (oppkalling med navn !!)Har sjekket etterkommerne på Dalen gård forøvrig. Hvilken gren er din ?Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.