Gå til innhold
Arkivverket

[#31922] Ole Iverson g. 1862 m. Anna Nilsdotter - gardbrukarar på Bjørge i Fana - opphav?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Ole Iverson gifte seg i Fana 22.4.1862 med Anna Nilsdotter. Desse vart gardbrukarar på garden Bjørge i det som den gongen var Fana, men som sidan vart ein del av Laksevåg(?) og no er innlemma i Stor-Bergen.Eg veit ikkje om denne huslyden er handsama i noki bygdebok, men eg er i alle høve interessert i å få greie på kva gardar, eventuelt plassar, Ole og Anna kom ifrå?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Bygdebok for Fana, bind 4, side 184: 'Ola Ivarson Dolvik, f. 1829 kjøpte bruket (som er bruk 1, Bjørge, min anm.)i 1863 for 700 Spdl. G. 1863 m. Anna Nilsdtr., f. 1835 i Birkeland sokn. Barn: Marta Olina, Eli, Kristi, Mons, Nils, Olina, Lars s.n., Ivar s.n.; Lisbet og Andreas d. unge'.Foreløpig vet jeg dessverre ikke hvor Dolvik er, men der skrives han altså fra i bygdeboken, så det er kanskje en ledetråd til hans opphav/herkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Hans for interessant innlegg. Dolvik er eit gardsnamn i Fana, so den saki er grei, men det er jo underleg at ikkje bygdebokforfattaren har teke med noko gardsnamn på Anna Nilsdotter. Birkeland sokn er jo òg innanfor Fana!!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ser nå at Dolvik er en gård i Birkeland sogn i Fana. Og i bygdeboken (side 219) finner jeg en Nils Henriksen Bjørøy, f. 1813, d. 1873, g. 1844 med Anna Jacobsdtr., f. 1823 på bruk 4 under Dolvik. Blant deres barn finnes en Anna, som bygdeboken sier var bosatt i Laksevåg. Kan det være hun som ble gift med Ola Ivarson Dolvik? Han synes imidlertid ikke å være opprinnelig fra Dolvik, i det jeg ikke finner noen passende Ivar der. Men Ola Ivarson kan jo f.eks. ha vært i tjeneste der og slik blitt kjent med dattera på gården?En motforestilling mot min egen hypotese vil jeg gjerne ha nevnt: Anna Nilsdtr. nevnes som nr. 4 av Nils Henriksens og Anna Jacobsdatters 6 barn. Om dette reflekterer den rekkefølge barna ble født i, kan datteren Anna ha vært rent for ung til å gifte seg i 1863, med mindre hennes foreldre fikk barn, kanskje flere, før de giftet seg i 1844.Men så var det dette med Laksevåg, da - - - - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Glem Anna Nilsdatter på Dolvik! Hun er for ung. Ola Ivarsons kone er jo født omkring 1835, som det fremgår av FT 1865 for gården Bjørgen i Birkeland sogn i Fana. Så da er du vel omtrent like langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Hans for nye innlegg! Dette vert meir og meir forvirrande... Søking på FamilySearch fortel oss at Ole Iverson var fødd i Fana 25.6.1828 av foreldri Iver Jensson og Kari Monsdotter. Databasen for vigde i Fana syner at Iver Jensson DOLVIG og Kari Monsdotter Yttre Hope gifte seg i Fana 19.6.1825. So Ole var nok frå Dolvik, men er han ikkje nemnd i bygdeboki under Dolvik?Når det gjeld Anna Nilsdotter, so finn eg ei Anna Nilsdotter fødd i Fana 2.11.1834 av foreldri Nils Larsson og Kari Nilsdotter. Då dette paret gifte seg i Fana 22.1.1826, heitte Nils STORE MITTUN, medan Kari heitte NEDRE DYNGELAND. Er dette til hjelp for å finna opphavet til dotteri Anna?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg ble interessert i dette, og nå har jeg lett frem alle som het Nils i FT 1865 i Birkeland sogn i Fana av passende alder til å ha en gift datter, født omkring 1835. Jeg fant 13 stykker (men noen slike kan naturligvis være døde før 1865). Så slo jeg opp i bygdeboka etter disse 13 for å se om noen av dem hadde en datter som het Anna/Anne/Ane. Jeg fant 3 stk., nemlig: Nils Olsen på nedre Bratland, 68 år i 1865, Nils Olsen på Grimen, 74 år i 1865, og Nils Larsen på Store Midttun, 68 år i 1865.Nå angir dessverre ikke bygdeboka disse døtrenes fødeår, så man må nok gå til kirkeboka for å se om noen av disse 3 kan være født omkring 1835 og således være interessante 'kandidater'.La forøvrig merke til at Nils Olsen Grimens eldste (?) datter het Olina. Vi så jo (innlegg 2) at Ola Ivarson og Anna Nilsdatter to ganger døpte en datter for Olina. Kan jo være oppkalling etter Ola sjøl, men det var slett ikke så vanlig. Eldre slektninger ble som regel oppkalt før en av foreldrene. Jeg setter iallfall rent foreløpig en knapp på at det er til Grimen du skal. I så fall er 'din' Anna Nilsdatters Olina-er oppkalt etter Annas eldre søster. Hun kan jo ha vært en passende gudmor (for å spekulere litt).Lykke til! MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg skrev nok mitt innlegg før ditt (nr. 6). Som du ser (av innlegg 7) var Store Midttun nettopp en av de 3 gårdene der jeg fant en Nils med en datter Anna. Om henne står det i bygdeboka at hun bor (d.v.s. bodde) i Bergen. (Men om Laksevåg allerede var en del av Bergen da bygdeboka ble skrevet, så var vel ikke dette så rent galt? Boka er datert 1984.)Så til Dolvik: Jeg har faktisk oversett at Ivar Jensen Dolvik, f. ca 1788, d. 1862, omtales der, under bruk nr. 2. Og blant hans barn finnes ganske riktig en Ola, og om ham står det endog at han bor på Bjørge! Så her har jeg nok gjort det unødig tungvint for meg selv - løsningen lå jo rett for øynene mine. Men ingen skade skjedd, det er gøy å lete, særlig når man til sist finner hva man leter etter.Ivar Jensen Dolviks kone angis å hete Kari Monsdatter Hope, f. ca 1794, d. 1874. De giftet seg i 1825. Ellers opplyses det at Ivar Jensen kjøpte bruket på Dolvik i 1833 for 350 Spdl.Ivar var fra Dolvik, br. 2, sønn av Jens Monsen (1734-1792) og Marta Olsdatter Ulsmåg (1727-1773), gift 1755. Og mer kan letes opp bakover i tid om så ønskes. Om det er mer du gjerne vil jeg skal referere for deg fra bygdeboka, så bare si fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Hans for nye innlegg! Då ser det ut til at spørsmåli mine er løyste, og det er ikkje behov for fleire opplysningar om forfedrene til denne huslyden.Nok ein gong ein stor takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til Hans Mathisen:Dei tidlegare kommunane Arna, Fana, Laksevåg og Åsane er frå 1972 bydelar i Bergen kommune, eller i Stor-Bergen om du vil. Bergen er frå samme året kommune i Hordaland fylke, og ikkje eit eige fylke som byen var heilt fram til 1972.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.