Gå til innhold
Arkivverket

[#31926] Hagbarth Julius Hagbarthsen Juell F: Aker - forfedre og videre skjebnè?

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Hei!Jeg har kommet bort i en familie jeg ikke finner igjen i FT 1900, og heller ikke etter å ha søkt i emigrantbasen, finner jeg dem igjen. Lurer derfor på om det er noen som vet noe om faren til gutten, og hvor denne familien kommer fra.Følgende er kjent:** I 1875 bor moren og gutten i Stupingade 1, Kristiania, moren er oppgitt som vaskekone. etter et kjapt søkt på nettet, har jeg skjønt at dette kanskje var et litt fattigere strøk av Kristiania: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70301&gardpostnr=2796&personpostnr=77030&merk=77030#ovre>LenkeDet står at sønnen er født i Kristiania, men det korrekte skal være Aker.(Ager)** I 1865 er de på Flisberget gate, som jeg antar er i nærheten av Stupingade. Der bor også Olavas mor, og Hagbarths mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel Olava Hedvig Gulbrandsdatters dåp i Tønsberg, og hennes foredres navn:LenkeSkal se om jeg finner noen flere opplysninger om dem i Vestfold.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune og Gunn!Først Rune: Det passer jo veldig bra! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke fikk han opp, har søkt i det vide og brede etter han og jeg regnet nesten med at han bodde i Kristiania..Til Gunn. Jo, det kan selvsagt være faren til Hagbart, men hvorfor finner jeg ikke han heller her på Digitalarkivet? hmm...Stemmer at det er Olavas fødsel i Tønsberg.Fint at du ville sjekke hennes foreldre, men de har jeg relativ grei oversikt over, det var mere hvor hun og sønnen ble av etter 1875 og hvem faren var, da jeg antok at Hagbart jr. ble født utenfor ekteskap.Men tusen takk for hjelpen hittil! Dere fant de jo raskt.Da kan jeg søke videre og finne ut av hvem Hagbart sr. er og hvor han kommer fra. Burde jo også finne han i 1865.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg omsider Hagbart med etternavn skrevet Jul , i 1875 tellingen Aker.LenkeHustru har et dobbeltnavn som ikke kom med i 1900 og da hun var enke.Ikke lett å finne ut av det der, men jeg mener det må være den 'forsvundne' far.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jammen tror jeg jeg fant han også i 1865, på Ormøen hos foreldre. Ikke merkelig at han var vanskelig å oppspore . Legg merke til fornavnene.Et av dem begynner med H.sikkert for Hagbart. Som du ser er han her også baker av yrke.Lenke Her er han ugift , og ser ut til å ha hatt flere barn før ekteskapet.Håper mysteriet er løst. Lykke til med leting vidre i kirkebøker. Som du ser passer fødselsår ganske bra med de andre funnene.Skal bli spennende å se om du finner alle fornavnene hans ved dåp.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her får du også faren, Jørgen K.Jul som er gårdbruker og født i Fredrichvern i 1798.LenkeSom du ser passer dette bra med alder og navn.Dette var nesten litt vel flaks , men noen ganger kommer opplysninger fram til tross for merkelig navnvarianter.Ha en god natt!Hilsen fra Gunn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her dukker det unektelig opp mere merkelig.Her finner jeg den samme baker, med de mange navn døpt og oppkalt etter sin bestefar, Hanibal . som mellomnavn.LenkeDette ser jo rimelig ut, men om du ser på gårdsnavnet der familien bor i 1900, og navn på ekteparet da er hans navn blitt til Hagbart, og hennes til Sofie.Han er f. i Kristiania, samme år og er baker. Dette må da være samme mann.Lurer på hva det dukker opp av flere merkverdigheter med denne Hagbart Jullius aner?mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det ble en nesten utrolig historie. Anton Hannibart Emil. Ikke lett når kirkebokinnføringer , eller avskrifter lager slike morsomheter.Flott at du fant dåpen i kirkeboka. Kjell H.Takk for følge i debatten.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi- oi- oi- her dukket det opp mange innlegg! Tusen takk til Gunn og Kjell.Jeg må nok få litt tid til å se igjenomm alle forslagene dere har kommet med, men det virker veldig fornuftig!.Takk for tipset til 'Ager'- nettstedet. Det var jeg ikke klar over eksisterte. Der fant jeg også, via en omvei en forklaring på stedet 'Ormsund' og hvor det lå.På den beskrivelsen sto det også at Jørgen Kristian Juul var Handelsborger og Høker. Jeg er usikker på om han var Høker i Christiania, eller om det var i Aker. Men antar Christiania?Men nå vet jeg litt om Hagbarth Juell jr. ( jeg kaller han det jeg, selvom han sikkert ikke ble kalt det, han som ble født i 1864) sine forfedre.Kanskje moren hans døde mellom 1875 og 1900.Men tusen hjertelig takk for alle opplysningene! Jeg skal som sagt, gå igjennom alle forslagene, og så videre sjekke originalkilder.TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.