Gå til innhold
Arkivverket

[#31928] Hans Christian Hansen dpt. 25 sep 1842, Domkirken Oslo


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

En av min oldefars brødre skulle være dpt. 25 des 1842 i Oslo Domkirke i følge F.S.Foreldre skreddermester Hans Jørgensen og Karen Olsdatter.LenkeHåper at noen har enkel tilgang til kirkebøker for Oslo Domkirke i denne perioden, så jeg kan få bekreftet at dato og foreldrepar stemmer.Har oversikt over de fleste av barna i søskenflokken fra før, men mangler bekreftelse på denne brorens dåp , samt Emil Hansen dpt. 19 jul 1840 i følge samme kilde.Alle barna brukte senere Jørgensen og ikke Hansen som etternavn. ( I folketellinger 1865/1875 og 1900)Blir svært glad for hjelp til oppslag i de aktuelle kirkebøker.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette er mine tippoldeforeldre, Hans Jørgensen, skreddermester og hustru Karen Olsdatter med i Kristiania i 1875-tellingen. Her bor kun to av barna deres hjemme, Otto Jørgensen og Andrine Hansine Jørgensen. ( Begge kalles Hansen ved dåp) LenkeDe andre barn i familien er enten utflyttet eller døde på dette tidspunkt.Hans Jørgensen bodde i Grubbegaden 5 i over 30 år. ( Opplysninger gjennom private brev) De flyttet fra adressen i 1880 og over på et aldershjem i Scharndorfsgade.Har bra oversokt over søskenflokken og etterkommere, bortsett fra Emil og Hans Christian. Det er vel trolig at disse døde unge?Andrine Hansine er oppkalt etter en eldre søster. ( sikkert død før den neste ble født)1. Andrine Hansine ble dpt. 4 jul 1847. 2. Andrine Hansine dpt. 14 aug 1849. Begge med Hansen ( Hansdatter)som etternavn.Håper fortsatt at noen har mulighet for å slå opp dåpen til Hans Christian Hansen dpt. 1842.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Glem etternavn i Family Search, de har ikke rot i virkeligheten, men er ren gjetning (ikke engang 'kvalifisert gjetning' når det er tale om 1840-tallet i Christiania). Generelt er det sjelden at dåpsbarn står med fullt navn i kirkebøkene.Oppslag etter så nye opplysninger, kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med herfra. Men vor Frelsers Kirke er lettlest, så jeg skulle tro du får hjelp til et så enkelt oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det om etternavn. Er klar over at det er mye rot i opptegnelser på F.S.I folketellinger står barna til Hans Jørgensen oppført med Jørgensen som etternavn.Den eldste i barneflokken, min oldefar, ble kalt Jørgen Jørgensen.f. 31 mai 1835 ( Har også sett Gjørg Gjørgsen,på en original koppeattest fra 1859, da sønnen ble Koppevaksinert.)Vet at flere av sønnene brukte Jørgensen som etternavn rundt 1880. Har originale brev hvor de undertegner seg med Jørgensen.Håper på oppslag i kirkebøkene for å få bekreftet at det er det rette foreldreparet:Hans Jørgensen,f. 1808 i Odalen og Karen Olsdatter f. 1809 i Aker som er nevnt ved dåpshandlingen til Hans Christian f. ca 1842 , dpt i Vor Frelsers Kirke ( Oslo Domkirke)Takk så langt.Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en av Hans Jørgensen og Karen Olsdatters sønner i 1875, Kristiania, Olaf Jørgensen. Han var teatermaler og emigrerte med sin familie i 1890 til New York med sin familie.LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Det er nok litt feil i dåpsdatoen fra F.S. Her har du det som står i kirkeboka for Vor Frelsers Menighet, Kristiania: Hans Christian f. 9/6 1842 og døpt 25/9 1842. Foreldre: Hans Jørgensen, Skredder og hustru Karen Olsdtr. paa Hammersborg. Faddere: Madm. Hansen, Pigen Oline Svendsen og Lina Pedersen. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mange takk til deg , Terje Bjørndahl.Flott å få dette bekreftet fra kirkebøker. Faddere var også av interesse. Særlig pigen Oline Svendsen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da lurer jeg på om dette kan være Hans Christian Jørgensen ( f. Hansen) i 1865 som seminarist i Asker? Lenke Lurer på om denne sønnen til Hans Jørgensen og Karen Olsdatter døde ung?Han er ikke nevnt i min farfars Haakon Alexander Jørgensens, Barne og ungdomsminner fra Kristiania og Hedemarken i 1860-1880-årene.De av Hansen/ Jørgensenbrødrene som er nevnt i denne boka er: Eldste sønn Jørgen Jørgensen, teatermaler. Thorvald Jørgensen, Typograf, Olaf Jørgensen, teatermaler og den yngste av sønnene Otto Jørgensen ( skuespiller og maler). Disse hadde alle barn som brukte Jørgensen-etternavnet. Den av døtrene Andrine Hansine som vokste opp var syerske.( Hun skulle være ugift)Om noen har flere opplysninger om denne familien er alt kjærkomment.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om noen også har mulighet for å slå opp i kirkebøker for Emil Hansen sønn av samme Hans Jørgensen og Karen Olsdatter. Opplysningene op IGI f.S er vel også her muligens unøyaktige?LenkeVet ikke om du Terje B. har enkel tilgang til kirkebøker? På forhånd takk.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Det tok litt tid, men her har du dåpen til Emil Hansen i Vor Frelsers menighet: Emil f. 28/2 1840, døpt 19/7 1840. Foreldre: Hans Jørgensen skredder og Karen Olsdtr. Boende paa Hammersborg. Faddere: Madam Thorine Pedersen, Maren Svendsen, ---Gunnæs --- og Skreddersvend Johannessen.(var så utydlig at jeg klarer ikke lese navnet på vedkommende Gunnæs) Her hadde vel F.S. fått med seg riktig dåpsdato ser det ut til. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk til deg , Terje.Det var kjempeflott at du fant også dåpen til Emil. Det var svært interessant med faddernavnene.Madam Thorine Pedersen kan muligens være den lenge etterlyste tante Persen fra tidligere etterlysninger.Maren Svendsen er også en person som jeg har lett lenge etter å finne opplysninger om.Nå får jeg en del å studere på i mine gamle dokumenter.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om jeg har funnet noen av fadderene ved dåpen til Emil Hansen.På Tranby i Lier finner jeg en Svend Olsen g.m TORINE Pedersdatter , disse har en datter Maren Svendsdatter f. ca 1799. LenkeDisse kunne passe til å være den Tomnine Pedersen og Maren Svendsen som er faddere.I bygdeboka for Lier som er digitalisert, finner jeg Svend Olsen omtalt som husmann på OVERN og senere på Ttanby.I folketellingen er også hans søster Mari Olsen nevnt.Navnet Maren Svendsen fra Drammen er nevnt på baksiden av et gammelt fotografi fra min farfars hjem.I bygdeboka står det at maren gifter seg med en Gulbrand Jacobsen Knoff.Lurer på om denne Svend Olsen og søster Mari Olsdatter kan være slektninger av min oldemor Karen Olsdatter?Har ikke funnet noen forbindelse så langt, men det blir en rekke indisier som peker til Tranby.( Det ligger like utenfor Drammen, og Karen Olsdatter var f. i Aker)Svend Olsen er nevnt på Overn i 1799-1801 f. ca 1760 og Torine Pedersen f. ca. 1756. På Tranby 1801-1805.Karen Olsdatter er f. 1808, far Ole Olsen. ( Mulig at Svend og Torine kan være hennes onkel og tante?) dette er kun en teori. Håper jeg kan finne flere spor.Skulle tro dette var de rette faddere . Det er vel ikke en tilfeldighet at både navnet Torine Pedersen og Maren Svendsen dukker opp på samme gård, som mor og datter?Om noen kjenner gårdshistorien på Tranby godt hadde det vært fint med litt hjelp og oppklaring.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at jeg fant ekteskapet til Maren Svendsen og Gulbrand Jacobsen Kroft, fra gården Kroft i Lier.LenkeI 1801 telling bor han hos foreldre på Kroft ikke Knoff som jeg kom i skade for å skrive etter en feillesning.I 1865 finner jeg ikke dem ikke i Lier.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at jeg i farten har skevet feil fødselsår på Karen Olsdatter. Det skal være f. 27 okt 1809 , dpt. 5 nov samme år. Foreldre Ole Olsen og Torberg ( Torborg) Olsdatter. Ullern eie.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.