Gå til innhold
Arkivverket

[#31929] Marit Karine Jensdatter, Mo i Rana, FT_1865


Gjest Celvin Ruisdael
 Del

Recommended Posts

Gjest Celvin Ruisdael

MARIT KARINE JENSDATTERHei!har noen av dere informasjon om henne ?Marit Karine JensdatterFT_1865 : LenkeRegistrert i ft som født i 1759; i sitt 107. år på tellingstidspunktet, dermed Norges neste eldste personHun var ug lægdslæm bosatt på Bjældaanæs gaard, Dunderlands skoledistrikt, Mo i Rana. Sykdom b (=blind ?)Jeg er spesielt interessert i fødsels- (eller dåpsdato) og dødsdato (eller gravferdsdato).På forhånd takk !Mvh, Celvin Ruisdael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Finner en Marit Jensdatter i kirkebøkene for Nord-Rana. Det må være henne. Hun dør i 1868 110 år gammel, greier ikke å lese dødsdato, men det er sannsynligvis sent på høsten siden hun jordfestes tror jeg 19. juni/juli i 1869.Hun kommer fra Forba..mo. Vanskelig å lese. Noen som er mer lokalkjent kan vel svare på det. Har ikke tilgang på bøkene i det aktuelle fødeår.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lenken din fra 1865-tellingen virket ikke – prøver her: Lenke – Marit Karine Jensdatter, legdslem, ugift, 107 år, på gården Bjædaanæs i Mo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til Anne-Rita,Ja, det er henne du fant! Takk skal du ha for oppslag i kirkebokenHvis vi er heldige, så er det noen som finner fødsels- eller dåpsdato. I 1759 hvis oppgitt alder i ft og kirkebok ved død stemmer. Muligens engang i løpet av 1760-årene.Var det vanlig at jordfestelsen skjedde såpass lang tid etter gravferden som 1/2 år ?Takk også til Grethe for at du la inn ny lenke.c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Årstallet var tydelig 1868. Det var vel ikke uvanlig at begravelsen ble tatt om sommeren hvis det var lang vei til kriken og mye uvær og snø oppe i Dunderlandsdalen. Det var veldig mange som sto begravet den dagen, fra hele vinteren, derfor døde sannsynligvis Marit sent i 1868.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Anne-Rita har rett i at det er vanskelig å lese dødsdato, men at det var i 1868. For meg ser det ut som begravelsesdatoen er 19 juli 1869 ( jordpåkastelsesdatoen?). Oppholdssted ser ut som Tørbækmo. Jeg så raskt i KB for Hemnes-Mo på døpte 1867-1874, men fant ingen Marit Karine.Hilsen Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Ja, det ser ut til at hun døde senhøstes 1868. Våren må ha vært ekstra kald i 1869 siden de ventet helt til juli.Takk til Gisle for villighet til å foreta oppslag i kb. Marit Karine Jensdatter ble født 1759 eller i løpet av 1760-årene. Dekker boken du har denne perioden ?C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Johnsen

Hei.Beklager feil i forrige innlegg. Det var selvfølgelig døpte i perioden 1757-1764 jeg undersøkte. Jeg gikk raskt igjennom denne perioden så det er meget mulig at jeg har oversett henne.Ja jeg har KB for den videre perioden, men måtte stoppe p.g.a. tidsproblemer.Hilsen Gisle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.