Gå til innhold
Arkivverket

[#31937] Stillef Bårdsen, Hellersrød i Hillestad, Vestfold


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Den overnevnte Stillef var f. ca. 1659, d. 1731. Da jeg søkte i skattemantallet 1664 fant jeg denne Lenke Jeg tror dette bare må være hans far, ettersom Stillef Bårdsen/Bård Stillefsen ikke er et mye brukt navn. Jeg mener å huske at Mantallet 1663-64 bare inneholder personer over 12 år. Inneholder den alle kvinner også, eller bare kvinner som eide en gård? Det hadde også vært veldig fint dersom noen kunne sjekket med Botne bygdebok for å sett hva som står under Foss om denne familien.Mvh. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Du kommer nok tilbake til den Bård som er nevnt på Foss 1593- 1632. Denne Bård hadde sønnen Stillef Bårdsson, n. 1641-1659, som igjen hadde sønne Bård Stillefson, f. ca. 1626, n. på (Søndre) Foss 1659- ca. 1675. (Kilde Sigurd H Unneberg: Botne bygdebok, 1953, s. 405-406).Hva som ikke fremkommer i bygdeboken er forbindelsen til en slektskrets i Sande på midten av 1500-tallet. For denne se en artikkel av Jan Fredrik L. Engedahl og Jens Petter Nielsen om Kopperud på Eiker 1606, i NST fra 1988.Det er også mer å finne om slekten på Foss, men dette er ikke ferdig forsket på ennå. Selv holder jeg på med en mulig forbindelse til Lærum i Sande.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Mest sannsynlig har vi samme forfedre, dog er ikke ikke de nevnte. Vi to må anrtagelig tilbake til Syver Stillaugsson, n. 1552, sønn av Stillaug Hallvardsson på Gunnestad i Sande for å finne et felles punkt.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.