Gå til innhold
Arkivverket

[#31947] Sent 1500-/tidlig 1600-tall i Østerdalen (?)

Gjest Torill Aasegg
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Aasegg

Hei!Jeg prøver å lete etter mine aner bakover, for så å prøve å finne etterkommere av disse, men nå står jeg fast på ei av grenene.Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å forklare, så jeg prøver å starte på eldste person, og håper noen kan hjelpe meg litt etterhvert.Den elste jeg har klart å finne fram til er ved navn Svend Aas. Jeg vet ikke hvem han var gift med eller hvor i Østerdalen han levde, men jeg tror det skal ha vært i nærheten av Glåmma, og da har vi jo noen kilometer å gå på... Svend fikk en sønn: Østen Svendsen Aas. Heller ikke Østen vet jeg noe mer om, kun at han fikk en sønn: Tore Østensen Aas (1627-1692). Tore var gift med Dordi Østensdatter Vingelsgard. Disse to hadde en sønn: Esten Toresen Vingelsåsen som ble gift med Helle Jakobsdatter (1668-1768). De fikk en sønn: Tore Estensen Holte som ble gift med Kirsti Andersdatter (1706-1777). De fikk en sønn: Esten Toresen (f. på Innset, Kvikne, i 1726-1805). Han giftet seg med Berit Evensdatter Sundset fra Rennebu (1755-1834). De fikk en sønn: Ole Estensen Rødstad. Ole var født på Innset, Kvikne. Mer vet jeg ikke om han, annet enn at han fikk ei datter: Anne Olsdatter Rødstad (f. på Strinda i 1831-1871). Hun ble gift med Kristoffer Andreassen Imsen (1818-1882). Disse er mine tipptippoldeforeldre.Jeg har forsåvidt litt oversikt, men skulle så gjerne funnet ut mer om alle disse personene. Jeg regner med det var langt flere barn enn de som er i min anelinje. Kanskje det også var flere ektefeller? All informasjon er av interesse.Om jeg tar utgangspunkt i Anne Olsdatter Rødstad og Kristoffer Andreassen Imsen har jeg også mange huller, men det får jeg ta senere. mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Hei Torill! Du befinner deg i Vingelen som er en del av Tolga kommune. Gå på biblioteket og lån 'Vingelsboka' av Eystein Eggen. Der finner du Svend Aas og etterkommere på s. 284 ff. under omtale av gården Vingelsåsen (Aas eller Aasen). Jeg har desverre ikke annen informasjon enn den som finnes der.mvh Steinar Vasaasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Jeg har lykkes å finne endel etterslekt etter Svend Aas, via kjentfolk, men mangler fremdeles noe informasjon om han... Jeg vil tro han hadde både søsken, kone og foreldre... Kan noen hjelpe meg å nøste litt lenger bakover? Evt komme med idéer om hvor jeg kan lete?mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Du finner att Esten Toresen på Innset i Kvikne. Han, og broren Tollef kjøpte garden Holtan og delte den mellom seg. Esten vart bruker på Holte østre, Oppstu. Tollef overtok Holte vestre, Utstuen. Du finner mye om denne slekta i Bygdebok for Innset, b. 2, frå side 166. Utgitt 1975 (Om Holtan føre delinga side 160).Slekta skal ha kommet frå garden Hodal i Hodalen i Tolga. Jeg mener at det er egen bygdebok for Hodalen. (Er glad om det er noen som kan korrigere meg!).Bøkene er vel å få lånt inn-.Her er ei FT 1801 :LenkeHa ei god natt! Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Takk for gode tips Tore! Jeg skal ta en tur på biblioteket igjen jeg :) Er det forresten egne bygdabøker til Tolga, Vingelen, Hodalen? Eller er det samme bygdebok-område?mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Tollan

Hei!Aktuelle bygdebøker er 'Tolga I' og 'Vingelen', begge fra 60-tallet og ført i pennen av Eystein Eggen. Hodalen er med i Tolga-boka, men om det er mer å hente her, vet jeg ikke.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Hei, igjen!Jeg trenger nok mer korrigering!Det er nok for lenge siden jeg har lest Tolgaboka og hadde bare noen ufullstendige notater + en aldrende husk å holde meg til-.Det var Jon, en ANNEN av Østen Svendens Sønner som KOM til Hodalen Nordre i Hodalen. Han hadde en sønn, Tore Jonsen Hodal som, sammen med Tore Toresen Vingelsåsen kjøpte eiendommen Skogstad på Kvikne. Tore Toresen var bror til Esten og Tollef Toresen.Via Skogstad blir Svend Aas min 8. Tippoldefar-.Dette bar vist ut på viddene--.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Til Tore: Jeg var ikke klar over at Østen Svendsen Aas hadde flere sønner! Jeg visste bare om at han hadde to som het Esten (regner med at den første av de to ikke levde særlig lenge). Har du fullstendig oversikt over Østen's sønner? Jeg har nok ikke di grein med i mine notater. Det vil jeg gjerne gjøre noe med! Du skal få slippe å skrive alt her, om du ikke vil da. Du kan sende meg en mail på: aasegg 'æt' bluezone 'dått' no (litt kryptisk den der, men jeg regner med du skjønner den ;) mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Aasegg

Jeg kom over ei slektsside på internett, hvor det var oppført to generasjoner bakover fra det jeg hadde. Anelinja blir da slik:Østen Aas | Ola Østensen Aas | Svend Olsen Aas ('min' Svend)Jeg får vel innse at det blir vanskelig å komme særlig lengre bakover, da jeg tviler på at det er snakk om noe adelsslekt... Eller....? ;)mvh Torill Aasegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Hei.I gjengjerden 1528 nevnes en Esten Aas. Eggens bok om Vingelen opplyser at en Olluff/Ola er nevnt i 1550. I 1577, 1593 og 1604 er ingen brukere nevnt. I 1610 dukker Svenn Aasen, ødegardsmann, opp i skattelistene, og han er nevnt fram til 1637, etter hva jeg kan se.(Kilde: Folk og buplasser i Nord-Østerdalen - kildeutdrag 1528-1700 av Jon Krokmoen).Jeg har ikke sett noe sted at Svenn Aas er omtalt med patronym (de omtalte nesten uten unntak folk kun med for- og gårdsnavn). At den Ola nevnt i 1550 er Svenns far kan vel ikke fastslås, og heller ikke at Esten nevnt i 1528 er far til Ola.Jeg ser ingen grunn til å tro at disse skulle være av adel.Mvh Geir Aasmoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Til Torill!Jeg har nok ikke andre opplysninger om Vingelsås-brørene enn det som står i de aktuelle bygdebøkene, slik som det har kommet fram i tidligere innlegg. Når jeg skrev i innlegg 5 at slekta kom frå Hodalen, hadde jeg nok i 'bakhodet' det som står i KVIKNE GÅRDS-OG SLEKTSHISTORIE under Skogstad s. 178:(Skrevet om den tidligere eier, referert her av meg, Tore): ”I 1705 solgte han Skogstad til to søskenbarn fra Vingelen, Tore Jonsen og Tore Toresen, med skjøte datert 7. Mai 1707. -----” Og videre:'Slekta til de to Tore`ne var fra Hodalen. Stamfaren var en Østen Ås, som er nevnt i manntallet fra 1528. Ås var det vi kjenner som Vingelsåsen i dag. Det var i 1670 at Jon Østensen fikk bygsel på eng i Hodalen og bosatte seg der'.Det var vel bare greina til Tore Jonsen som var ”oppom” Hodalen-.Jeg skal sende deg en mail. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.