Gå til innhold
Arkivverket

[#31948] Tollef Ness (indre Nes i Skånevik) og hans forslekt.

Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Tollef skulle være nevnt i bd. 3 i Skåneviks bygdebokserie, men denne kan ikke mitt danske bibliotek skaffe for meg. Kan noen bekrefte at Michel Tollefsen g. Britha Larsdtr. Apalvikjo/Leknes (bd. 4, s. 68-69, 81 og 84-85) var sønn av Tollef Ness og kanskje gi ytterligere informasjon om Tollef, hans kone og deres aner?På forhånd takk! Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Takk for innlegg - ble litt forsinket med svar for datamaskinen ble litt upålitelig et par dager.Ja, dette passer med mine opplysninger fra bind 4 av bygdeboka i bd. 4. Michel og Britha bygslet Havnen under Leknes 1779-91, deretter kjøpte de Mortveit og etter 10 år der bodde de siste delen av livet på plassen Ekrene som er der barna er registrert i bygdebøkene. Det ligger under Åsheim. De hadde ikke økonomi til å bli på Mortveit.Michel Tollefsen er døpt 21/9/1747 jf FamilySearch, så faren er vel kanskje 25-30 år eldre. Men mer skulle altså være opplyst i bygdebokas bind 3 så sitter noen inne med den og kan slå opp ville det vært veldig fint!Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Marie Skålnes

Eg har i dag vore på biblioteket og sjekka i bind 3 av Skånevikssoga.Tolleiv budde på Indre Nes på 1740 og 1750 talet. Han hadde sonen Michel og 3-4 barn til. Bygdebokforfattaren har ikkje funne namnet på kona hans, heller ikkje veit han kor Tolleiv kjem frå. Men han kan kanskje (p.g.a. namnet) ha vore i slekt med bonden Torkjel Tolleivsson på Indre Nes, som kom frå Lauareid i Etne. Torkjel levde 1711-1768 eller 1723-1766. Bygdebøkene for Skånevik og Etne opererer med ulike årstall. Boka for Etne nemner to brør som heitte Torkjel; den eldste står det utflytt? på, den ande Indre Nes, Skånevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Tusen takk for at du ville sjekke for meg!Nå har jeg lurt på dette i nesten 2 år, uten å kunne få tak i boka. Kanskje skulle jeg prøve å få tak på bygdebøkene for Etne, men informasjon om noen slektslinjer stopper jo bare slik, så jeg får se. Iallfall var det riktig slektssammenheng med Tollef og Michel. Mange takk!Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg kikket litt på Torkjell på Lauareid og hans forfedre og søsken, men eg fant ikke noen forbindelse med Tollef Ness. Eit av søskene til Torkjell flytta forresten til Leknes (om du har bind 4 av skånevikssoga), nå har eg gløymt namnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Takk for du gjør så mye arbeid for meg! Nei, jeg har nok ikke bind 4 lenger, men jeg tok noen kopier, så kanskje har jeg fått det med - jeg skal sjekke.Du skrev ikke hva Tollef hadde som patronym, han het kanskje bare Tollef Ness?Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei, beklager sen respons! Vi har hatt gjester på datarommet.Muligvis er Tollef Ness denne: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=skifshor&gardpostnr=4620&merk=4620#ovre>Lenke og da heter han Torkelsen, men det kan ikke vites uten lesing av selve skiftet og antakelig heller ikke da, siden bygdeboksforfatteren har vært i tvil. Det er dog rimelig årstall for skiftet: 1792-1796 og jeg fandt ingen andre relevant Tollef på Nes Indre. Men jeg skal ha dette i bakhodet til jeg forhåpentlig kan få det sjekket engang, så får jeg se. Takk uansett for tipset!Kan evt. far til denne Tollef Torkelsen da være denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Huff da, 'som passer årstallsmessig', mener jeg!Overså at han jeg spekulerte på om er far til Tollef må være den samme Torkjel Tolleivsson som han som ble nevnt i innlegg 4, jf. bl.a. skifteåret som tilsvarer bonden Torkjel Tolleivssons dødsår jf. Skånevikboka. Hvis han levde fra 1711-1768 kunne han nok ikke 'rekke' å være Michel Tollefsens farfar.Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.