Gå til innhold
Arkivverket

[#31949] Terje Wiigen fra Ibsens dikt


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg lurer på om noen har peiling på litt personalia omkring Terje Wiigen og hans familie. Hvor bodde han? Når levet han? Hva het kona og barna? Takknemlig for hjelp! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiMen nå er det vel sånn at det ikke er sikkert at den Terje Wigen Ibsen skriver om er den Terje som er gravlagt. Det er jo en mulighet for at hele historien er oppdiktet rundt navnet på en gravsten.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hvorvidt denne historien er sann eller ikke, handler ikke denne debatten om. Det det var spørsmål etter her var den Terje Wiigen som vi vet har levd, og som det finnes en grav etter. Det er klart at alt dette som står i diktet ikke kan være sant, selv om det nok er en del likhetstrekk til den virkelige Terje.Her har jeg funnet den under graver på Fjære kirkegård. http://aa.disnorge.no/gravregister/fjaere.htm Se under W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Til EspenHvis du ser overskriften..'Terje Wiigen fra Ibsens dikt', så må du vel være enig i at det er den Terje vi diskuterer her? At du tar tak i alle andre Terje Wiigener er ok, men jeg ville gjerne påpeke at den Terje i overskriften på dette tema, kanskje ikke har levd.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Strøm

Hei, det er grunn til å tro at den Terje Wiigen som Espen henviser til i hvertfall er modell for diktet til Ibsen. Det fortelles i fra lokale folk på Hestnesøy utenfor Grimstad at Wiigen levde der, og Ibsen bodde jo som kjent i Grimstad i 1840 årene.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Slår opp i Store Norske på Terje Vigen og finner dette:'Terje Vigen, episk dikt av Henrik Ibsen, trykt første gang i Nytaarsudgave for Illustreret Nyhedsblad 1862. Diktet har i den grad vært yndet folkelesning at det har oppstått flere teorier om Terje Vigen som en historisk person, noe han imidlertid ifølge forskeres undersøkelser i kirkebøkene fra den tid neppe kan ha vært. Det som i alminnelighet kalles 'Terje Vigens grav' er en bauta til minne om alle dem fra Grimstad-trakten som på forskjellig vis satte livet til i nødsårene 1807-14. Bautaen ble reist i 1906 og har på baksiden et sitat fra Ibsens dikt. Ifølge tradisjonen skal imidlertid i nærheten av denne ha littet en grav som så noenlunde svarte til Ibsens beskrivelse.' Det henvises ellers til en artikkel av D. Danielsen i Årsskrift for Agder Historielag XXXII (1952) med tittelen: Er Terje Vigen oppdikta eller historisk?NB! Nå er min leksikon-utgave fra 1983, så det kan jo ha kommet nye momenter til i Vigen-debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den siste boka med diktet og eit etterord (som eg veit om) kom ut på Vigmostad Bjørke forlag i 2003 - òg med illustrasjonane til Christian Krogh frå 1892. Etterordet er skrive av Bjørn Hemmer. Boka finst på dei fleste bibliotek, vil eg tru.Elles veit eg der er folk lokalt som har prøvd å finne ut kven denne 'Terje' kunne vera. Men eg har aldri høyrd at dei fann til botnar i den saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg tror at Lars Ove må ha misforstått meg. Det jeg mener er at når Ibsen laget diktet, brukte han den virkelige Terje Viken som modell, (og at han riktignok hadde en del likhetstrekk med personen i historien), men at alt i diktet er sant, høres temmelig ussansynlig ut. Den Terje jeg har prøvd å finne, er 'modellen' til Terje i diktet. Hvor mye av personligheten og det med den engelske lorden som stemmer med virkeligheten, kan ikke jeg si noe om.Mvh. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

'Terje Vigen' er først og fremst et episk dikt - altså et stykke skjønnlitteratur, og Ibsen har selvsagt hatt en lokal fortellertradisjon knyttet til genuine historiske forhold som utgangspunkt. Personen i diktet er da først og fremst en personifisering av en historisk epoke og av de mange 'Terje Vigen'er innenfor denne. Min svigerfar, Bjørn Hemmer - som Bjørn Davidsen refererer til (innlegg 11) - har jobbet et langt yrkesliv med Ibsens diktning. I etterordet til den omtalte Terje Vigen-utgaven skriver han bl.a.: 'Nå er det vel slik at det man først og fremst forbinder med Terje Vigen, er den heroiske bedriften som han historisk sett deler med andre - det å våge seg over til Danmark i en liten båt. Det er grunnlaget for sørlandskystens fortellertradisjon. Ved at Terje representerer de mange navnløse, er han blitt stående som den sentrale helteskikkelsen i denne delen av kystens historie. (...) Tallrike var de kystens menn som havnet i engelskmennenes 'prisoner'. Ibsen spiller på denne tradisjonen så konkret og med så stor kunst at man blir overbnevist om at også historien om Terje Vigen er 'sann' - at han er en virkelig historisk person, at Ibsen virkelig har hørt fortellinger om ham, og at han selv har vært ved Terjes grav ved Fjære kirke. I det minste får man det inntrykk at dette kanskje kan ha vært sant. Men det finnes intet sikkert holdepunkt for at Ibsen har bygd sitt dikt på slikt faktisk grunnlag. Det dreier seg fra Ibsens side om litterær forførelse på høyt nivå'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Takk for mange interessanne innspill.Jeg vet ikke om jeg er blitt så mye klokere men interessant har det vært å lese innleggene. Noen flere? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

En del klokere må du vel ha blitt, Jan Frode.Den første lenken i innlegg 13 gir et såpass utfyllende at man neppe kommer lenger. -Hvis man ikke da vil gå enda lenger inn i personalia vedr. Terje Reinertsen (Vigen ??) sin familie.Henrik Ibsens ungdomstid (1840-årene) som apotekerlærling i Grimstad satte nok sine spor. – Og man må nok gå ut fra at Terje Vigen ikke er den eneste lokale skikkelsen som Ibsen har brukt i sin diktning, både som poet og som dramatiker.Konklusjonen ser dog ut til å være at Ibsen IKKE brukte samme identitet på virkelighetspersoner og skikkelser i diktningen, selv om det antakelig fantes virkelighetspersoner som lå tett opptil.På den annen side vet man at en rekke personer langs Agdesidens kyststripe satt i Prisonen i årene omkring 1810. Det fleste av disse var nok vanlige sjøfolk, og ganske sikkert også folk fra uthavnene. (Som på Hestnes, -der mannsnavnet Terje var hyppig i bruk). Man kan jo bare forestille seg hvilket inntrykk disse opplevelsene har gjort på de som tok del i dette. –Og Henrik Ibsen fikk disse inntrykkene gjennom muntlige beretninger 30-40 år etter hendelsene.En undervurdert kilde som unge Ibsen må ha hatt (men som Nordeng dog trekker fram i lenken i innlegg 13) er uten tvil skippersønn, forfatter og sogneprest Iver Hirschholm Bentsen fra Strømmen i Øyestad. (Som bodde i årene Skien før teologistudiene, og som antakelig vandret i samme kretser som Ibsen-familien)(Dette interesserer meg fordi jeg er etterkommer av hans bror !)Det Nordeng (eller andre Ibsenbiografer) antakelig ikke var opplyst om er at Henrik Ibsen, - helt fra han var barn må ha kjent familien Hirschholm/Bentsen, først og fremst gjennom sogneprestens onkel, skipper Niels Jørgen Hirschholm og hans etterkommere i Skien som brukte navnet Jynge. [url="http://www.ibsen.net/index.gan?id=11111860&subid=0>http://www.ibsen.net/index.gan?id=11111860&subid=0 Og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Javel.Da må man gå utifra at Terje Vigen i Ibsens dikt sannsynligvis IKKE het dette i virkeligheten og at det er et oppdiktet navn,at denne ikke satt i prisonen og at det (hvis det er sant det som stæår i diktet) er en helt annen person. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kort sagt: Mange satt i prisonen. I den unge Ibsens nærmiljø i Grimstad kunne han høre tallrike og engasjerte historier om dette. Han har så skapt den fiksjonære figuren Terje Vigen og skrevet et langt, fortellende dikt der han får eksemplifisere en 'typisk' heroiske bragd. Ibsens dikt får dermed en funksjon som tilsvarer den Thærie Wiigen-bautaen på Fjære kirkegård har - nemlig funksjonen som minnesmerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

At navnet Terje Vigen var hentet fra gravsteinen ved Fjære Kirke er om ikke barnelærdom, så ungdomslærdom for meg.At Ibsen hentet bakgrunnen for sitt dikt fra mange skjebner fra Sørlandskysten i perioden med engelsk blokade er vel alment annerkjendt som bakgrunn for Ibsens 'Terje Vigen'Slik sett er vel en tilnærming mest nærliggende å gå inn på de generelle skjebner som havnet i 'prisonen'. Det finnes bl.a. en artikkel om dette i Årsskrift for Agder Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder spørsmålet om en eventuell historisk Terje Vigen, har vi en analogi i et annet Ibsen-verk: Peer Gynt. Har Peer Gynt levd? Hvem var i så fall den historiske Peer Gynt? Ibsen baserte sitt drama bl.a. på et sagn om en Per (med én e) Gynt, gjenfortalt av Per Chr. Asbjørnsen. Og vi kan fortsette spørsmålsrekken: Fantes det en levende modell bak sagnet? Uansett om det skulle la seg gjøre å spa opp en historisk Peer Gynt, må konklusjonen likevel, når det kommer til forholdet mellom denne personen og Ibsens tekst, bli at de har lite med hverandre å gjøre biografisk sett. Og her er vi vel ved kjernen når det gjelder forholdet mellom kunsten og historien: Kunsten formidler det allmennmenneskelige, mens historien søker å frambringe fakta. Vi trenger selvsagt begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Har noen info om det finnes databaser i Storbritania med oversikt obver norske fanger? Da står det også kanskje hva vedkommende var arrestert for.Om det er er sant eller ikke at en lord var inne i bilde står ikke til meg å avgjøre. Men det kunne være interressant å gå dypetre inn i historiematerialet for å se om det skjedde noe som gav Ibsen inspirasjon til å skrive det han skrev.Finnes notater,brev etc. etter Ibsen selv som kan belyse noe?Og hvor er disse brev oppbevart? Med vennlig hilsen optimisten Jan Frode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.