Gå til innhold
Arkivverket

[#31957] Elvestrand (Gausdal)


Gjest Ranja Elvestrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Ranja Elvestrand

HeiJeg er helt fersk på slektsforskning, har bare drevet på med dette i knapt én uke - så det er mye å lære :-)Det jeg lurer på, er om noen av dere 'der ute' kjenner til, eller har informasjon om, min Gausdalsslekt. Foreløpig har jeg kun forsøkt internettdatabaser, og der er det null treff overalt. Mine oldeforeldre het Olav og Kristiane Elvestrand, jeg har ikke fødselsdato eller slikt på dem. Det jeg vet, er at garden/småbruket 'Elvestrand' fortsatt er i vår slekt, på Segalstad Bru i Østre Gausdal.Jeg er interessert i informasjon fra og med deres ledd og bakover i tid. Og tips om hvor jeg evt kan finne mer.Hilsen Ranja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ranja Elvestrand

Hei, meg igjen. Kom på at det kanskje var lurt å komme med en tidsangivelse. Olav og Kristianes eldste barn var født 1905. Jeg finner ingen av dem i FT 1900 her på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Vet du om Olav og Kristiane begge var født i Gausdal? Og ble de gift der? I folketellingene vil du se at personene står med farsnavn (patronymikon) eller etternavn som kan være et ”–sen-navn” eller for eksempel et gårdsnavn.Du sier at det eldste barnet til Olav og Kristiane ble født i 1905, i Gausdal? Dersom Olav og Kristiane ble gift i Gausdal i tiden før/rundt barnets fødsel, ville jeg ha sjekket kirkebøkene. Riksarkivet har mikrofilm av kirkebøker for hele landet, men disse vil først være tilgjengelig på lesesalen der ved gjenåpningen av Riksarkivet i slutten av august. Ellers vil kirkebøkene for Oppland være i Statsarkivet på Hamar. Imidlertid driver også bibliotekene fjernlån for slektsforskere, og det kan lønne seg å stikke innom nærmeste bibliotek å se om de har leseapparater der og om film ev. kan lånes inn.Siden du er fersk i ”gamet”, kan jeg anbefale deg å lese deg litt inn på feltet slektsforskning. En bok som passer både for nybegynnere og viderekomne er ”Våre røtter” som er skrevet av Nils Johan Stoa og Per Øyvind Sandberg. Her er litt info om boka sakset fra internett [url="http://www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=8202208483&CatalogName=Books&EntryPointType=1&EntryPointId=>Lenke og LenkeEllers finnes det egne nettsider for ulike slektsforskerforeninger bl.a. med tips til slektsgranskere og oversikter over ulike ressurser m.v, for eksempel DIS-Norge Lenke. I slektsforskerbasen her kan du søke på gårdsnavn og finne andre som forsker på samme gården som det.Også på nettsidene til Arkivverket (som utgjør Riksarkivet og landets statsarkiver) finner du info om slektsforskning Lenke og hvilke kilder som ofte er i bruk bl.a. til slektsforskning LenkeDigitalarkivet har også en egen oversikt over kilder, institusjoner mv. vedr. slektsforskning –Nyttige lenker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skaug

Hei Ranja!Jeg har kirkebøkene for Gausdal tilgjengelig, og skal gjerne hjelpe deg på vei!Det er alltid en fordel om du opplyser 'alt' du vet om de du søker informasjon om, da er det mye større sjanse for at du får hjelp :)Du vet f.eks. sikkert navnet på barnet som ble født i 1905, kansje også fødselsdato. Vet du om andre av barna til Olav og Kristiane? Vet du noe mer om Olav og Kristiane f.eks. deres fedre, kalte Olav seg f.eks. 'Olav Olsen'?Jeg har gått raskt gjennom kirkeboka for fødte i Østre Gausdal 1905, men finner ingen foreldre som heter Olav og Kristiane. Det eneste som ligner er en ektefødt jente 23.08.1905, døpt Magnhild 24.09.1905. Foreldre er dagarbeider Ole Henriksen f.1881 og Kritiane Kristiansdatter f.1878, de bor på plassen Svarthus. Svarthus ligger/lå like ved Segalstad Bru.Dersom Magnhild er den du søker, så har vi felles slekt!Mvh Jan Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ranja Elvestrand

HeiJeg er litt usikker på hva man kan legge ut av personopplysninger her på nettet, ref 60-årsregelen. Olav var skredder og organist, førstefødte het Ottar, og mange kjenner nok til en av hans andre sønner - Magne Elvestrand.Med vennlig hilsen Ranja Elvestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ranja Elvestrand

Oi, kan man søke på den måten også! Så bra! Og tusen takk, tenk om det er han, du :-)Hilsen Ranja Elvestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJa men da er det bestandig lurt å søke med 'Børjar med'( ikke er lik)..og så SKR (i dette tilfelle). Dette fordi skredder kan skrives på mange måterMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Edvardsen

Send meg (jaed@online.no) e-mail adressen din, så skal du få oversendt det jeg har om Elvestrand på Segalstad bru / i Follebu. Det blir omlag 3 A4-sider.Eiendommen Elvestrand ligger på Segalstad bru, men er faktisk den nordligste eiendommen i det gamle Follebu anneks-sogn.Mvh JEd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.