Gå til innhold
Arkivverket

[#31963] Ukjent blde av Christian Michelsen og 18 andre menn fra 1904

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiI Bergens Tidene i dag står dette bildet på trykk, og de spør om noen vet hvorfor dette bildet ble tatt, og i hvilken sammmenheng. Tenkte kanskje noen i dette forumet satt med noen opplysninger.Bildet er tatt 9 juni 1905.Personane er, Heilt framme: Graarud (Holmestrand). Andre rekke: Lemkuhl (Bergen), A. Berge (Lister og Mandals amt), Chr. Michelsen (Søndre Bergenhus amt), Lothe (Bergen). Bakerst: Brunkhorst (Bergen), Oppen (Larvik og Sandefjord), Backer (Brevik?), Holsmark (Akershus), Surcke (Fredrikstad), Brynildsen (Bergen), Brandt (Akershus), Lind (Nordre Bergenhus amt), Thallaug (Hamar, Lillehammer og Gjøvik), Riddervold-Jensen (Tønsberg), Sælen (Søndre Bergenhus Amt), Rongved (Søndre Bergenhus amt), Halvorsen (Trondhjem og Levanger), Taraldset (Nordre Bergenhus amt).bilete0375.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 2: Nei, bildet gjengir en rekke stortingsrepresentanter fra perioden 1903-06 som ikke var medlemmer av regjeringen Michelsen.Til innlegg 1: Det er vel en tyrkleif i overskriften (skal være 1905 og ikke 1904). Det kan jo hende at bildet er tatt i forbindelse med heisingen av det rene norske flagg på Akershus festning, for det skjedde vel 9. juni 1905, men det blir bare en hypotese fra min side. Nasjonalbibliotekets 1905-base inneholder vel informasjon om hva som skjedde 9. juni (Stortinget kan ha nedsatt en komité eller noe?).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Oppen som er nevnt på bildet, mener jeg må være , Magnus Hesselberg Oppen f. på Gloppe gård i Tjølling , 1864, d. 1946. Han var jurist, banksjef , ordfører i Larvik, stortingsmann.Flyttet til Larvik men kom tilbake til Tjølling og overtok Gloppe etter foreldrene. 1912. 1889 m. Aagot Caroline Gilertsen . f. 1863, d. 1907.Magnus Hesselberg Oppen var sønn av Magnus Gotthilf Oppen, konsul, stortingsmann, ordfører i Tjølling , f. Skanshagen i Elverum 1835, d. 1913 på Gloppe. g. 1861 m. Anne Cecilie Hesselberg fra Brekke, Tjølling, f. 1837, d. 1912.Alt i føge Tjølling bygdebok.Grunnen til at jeg la merke til Oppen-navnet er at jeg bodde noen år på Gloppe i min barndom, og husker godt gamle gamle Oppen som var enkemann og bodde sammen med sin ugifte datter.( Her ble det litt slektshistorie også til fotografiet.)Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiJa trykkleifen kom gitt, og til og med i overskriften. Uff.Bildet skal være tatt fredag 9 juni 1905, altså like etter det historiske stortingsmøte, og det er mulig at bildet er tatt på St. Hanshaugens Restaurant.Men hvorfor de var samlet det, er en gåte. Hvis ikke de bare var ute å feiret, som rimelig var?Mh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.