Gå til innhold
Arkivverket

[#31964] Forfedre til Petter Johannes Eid, Ytterøy Nord-Trøndelag

Gjest Jan Petter Eid
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Petter Eid

Jeg er på jakt etter opplysninger om mine oldeforeldre. Foreldrene til min farfar Petter Johannes Eid f.31.03.1914 d.05.04.1978På forhånd takk! Mvh Jan Petter Eid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Jan PetterPrestegården til hovedkirkesognet Ytterøy i Ytterøy prestegjeld ble kalt Eid. Jeg har dessverre ikke tilgang på så nytt materiale som 1914, men jeg har undersøkt med de forskjellige kirkekontorene for de tre kirkesogna som den gang tilhørte Ytterøy prestegjeld - Ytterøy, Mosvik og Verran. Alle tre kontorene hadde fortsatt kirkebøker for dette året, men ved gjennomgåelse av dem finnes det ingen Petter Johannes født/døpt i 1913, 1914 eller 1915 i prestegjeldet. Kanskje han kom dit seinere? Om du har så noenlunde når og hvor han giftet seg, er det en mulighet til å finne ut i vielsesinnføringa opplysninger som foreksempel fødested og navnet på foreldre. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Eid

Takk for hjelpen og raskt svar. Jeg ringte kirkekontoret i Levanger i dag og de sa at kirkebøkene var levert til statsarkivet. Jeg har funnet mine oldeforeldre. Kristian Eid f.31.07.1868 d.07.08.1922 i Trondheim og Sofie Eid (vet ikke pikenavn, visstnok fra Bodø) f.24.10.1876 d.01.06.1946 i Trondheim. Kanskje Kristian Eid finnes i kirkebøkene? Det slo meg når jeg så svaret ditt at kanskje min farfar er født i Trondheim. Hvor var det du henvendte deg ang. kirkebøkene? Må man møte opp personlig, eller kan man ringe? Hvis du ønsker kan du sende svar til min e-post piit88-div@yahoo.noMvh Jan Petter Eid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Eller hvorfor ikke bruke FT-1900 hos Digitalarkivet, da kommer også patronymene opp; LenkeFaren til Christian Eid het Oluf, mens Sofie's far het Hans.Bjørnør er delt mellom kommunene Roan og Osen, så da var hun vel trønder hun også...//Jan P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Sofie Nicoline Tanke JohnsenFødt: 24 OKT 1876, døpt: 27 APR 1877, Bjørnør, Sør Trøndelag, NorwayForeldre: Hans Herman Johnsen og Kristiana JohansdatterLenke//Jan P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Oluf Olsen med kone og 4 barn på Mellemgjerdet i FT-1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61722&gardpostnr=95#nedre>LenkeMuligens Kristiana Johansdatter: Lenke , tjenestepike på Ramsø (Aune), født ca 1850.Finner ingen Hans Herman Johnsen i FT-1865 for Bjørnør, men mye tyder på at det er denne personen på gården Hellesvig i Alstahaug, Nordland: LenkeMoren heter Sofie, og det bor en 'Necoline Tanke' på gården som er året eldre enn din Sofie. Så da var det kanskje Hans som fikk bestemme navnet på deres førstefødte?? :-)Hans Hermand er fisker, så han har kanskje prøvd fiskelykken utenfor Fosen rett etter denne folketellinga? Han hadde dårlig med tid, skulle ha rekke å bli far til Sofie... :-)Her er han i FT-1865: LenkeTanke er forøvrig et navn som nesten utelukkende finnes i Alstadhaug/Tjøtta området sør i Nordland.(Det er forøvrig en Hans Hermand Johnsen til i Alstahaug, FT-1875, men der er det ingen av de andre navnene som går igjen, så jeg tror vi kan utelukke han;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Jan PetterJeg ringte til kirkekontorene Levanger på tlf 74052838 angående Ytterøy sogn, Inderøy på tlf 74156020 for Mosvik sogn og Verran/Malm på tlf 98244025 for Verran sogn. Om kirkebøkene fortsatt befinner seg på kirkekontorene og så lenge det jeg spør etter er eldre enn klausulen på 60 år, har de alltid fram til nå svart villig på spørsmålene jeg har stilt.Foreløpig har jeg ikke tilgang på kirkebøker for Ytterøy prestegjeld etter 1842 her hjemme, men jeg har kopi av alle kirkebøkene for prestegjeldet i tillegg til at disse bøkene er dataregistrert (alle sogn og alle handlinger) fra 1692 til og med 1842. I tillegg har jeg noen folketellinger 1776, 1791 og 1810 ferdigregistrert - alt materialet er ute til korrektur og vil bli lagt ut på nett så fort det kommer i retur. Men skulle du finne ut noe mer bakover før den tid, så er det bare å kontakte meg for oppslag i databasen 1692-1842.Hei så lengeMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Til Jan Peter Wiborg: Hvorfor fant ikke du de før meg da? Jeg trodde at hovedsaken var å vise hvor de bodde i 1900 slik at vedkommende som spurte hadde et utgangspunkt for å lete videre:-)Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Eid

Takker og bukker! Dette var overveldende. Har dere noen forklaring på hvorfor personer omtales med ulike skrivemåte på navn? På Kristian Eid's gravsted er visstnok navnet skrevet med K og ikke Ch. Og hvordan er SOFIE NICOLINE TANKE JOHNSEN blitt til Sofie Hanssen (Eid)? Jeg forventer ikke noe eksakt svar på det sp.målet, men dere har kanskje kjennskap til hvordan dette fungerte på den tiden (generelt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei! Å finne samme person omtalt med ulik skrivemåte er veldig vanlig, det er så og si uten unntak!Spesielt navn med Ch / K. Det berodde mye på den tids skrivemåte... På 1800-tallet var det fortsatt mye dansk i norsk språk, og mange (de fleste?) navn ble skrevet med ch i stedet for k. Det var mange danske prester i kirkene også, som kanskje bestemte skrivemåten...? :-)I FT-1865 er det f.eks 16743 som heter 'christian', mens det finnes 9298 'kristian'.I 1900 så har det skjedd en stor endring der; da er det bare 4789 som heter christian, mens det er hele 29357 som skriver navnet sitt 'kristian'...Så til Sofie. Nicoline Tanke er trolig 2 mellomnavn som ikke er blitt brukt. Etternavnet Johnsen må hun ha fått i dåpsprotokollen, siden faren også het Johnsen. Men det er ikke sikkert. Linken er kun en avskrift av noe et LDS medlem har sendt inn, så for å være helt sikker bør du sjekke originalen. Det er ikke sikkert at hun er ført inn med etternavn i det hele. På slutten av 1800 tallet så ble patronym mindre og mindre brukt, så da ville det vært naturlig at hun tok farens etternavn, altså Johnsen. Men siden vi senere finner henne som 'Hansen Eid', så brukte hun farens patronym; altså Hans. Så pikenavnet hennes var trolig Sofie Hansen... :-)//Jan P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Jan Petter Eid

Hei igjen! Jeg har ikke jobbet med dette på en stund, men trenger nå litt hjelp til å komme videre. Jeg søker nå info om mine tippoldeforeldre. Min oldefar Kristian Eid er født 31.07.1868 på Ytterøy (visstnok døpt 23.10.1868).Hans far er oppgitt til å være Oluf Olsen Mellemgjerdet (40 år ved 1865-tellingen for Ytterøy)og hans mor Ingeborg Martha Olsdatter. Dette i følge et innlegg på www.familysearch.org (se link i svar fra Jan Peter Wiborg) uten oppgitt kilde. Kristian Eid er naturlig nok ikke med i 1865-tellingen. Om det er mulig ønsker jeg hjelp til å få verifisert at disse to er mine tippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Jan PetterJeg har nå også kopier av alle tre kirkebøker for Ytterøy prestegjeld fra 1843 og oppover til 1868-1870... Men skikkelig uflaks når det gjelder din mann og de døpte for Ytterøy sogn ble det visst, siden dåpsdatoen i denne boka kun går fram til 9. august 1868 og Christian er ihvertfall ikke skrevet inn fram til den datoen. Men i morra når jeg tar en rask titt på den filma versjonen av neste kirkebok, så skal vi nok se at vi klarer å finne'n og derfra er videre bakover lett tilgjengelig :)).... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Eid

Takker for hjelpen! Jeg så også dette på internett, og skjønte ikke helt hva dette var. Vet du noe om årsaken? Er denne skanningen av kirkebøker basert på frivillige eller håndteres det av et eller annet arkiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Eid

Når det gjelder folketellingen for 1875 så finner jeg ikke Ytterøy, slik det er i tellingene 1865 og 1900. Jeg har søkt i tellingen for Inderøy og Verdal men ikke funnet min familie slik jeg har gjort i tellingen for 1865 og 1900. Er det noen som har kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Jan PetterÅrsaken til at presten stoppa dåpsinnføringene i denne spesielle kirkeboka i august 1868, er nok bare han som vet :)).. Om det kom av plassmangel, så kunne han sikkert ha skrevet inn resten av året et annet sted i boka, men han valgte visst å føre de siste dåpene for 1868 i neste kirkebok...Det gjør jo ingenting, for det viktigste er jo at de er skrevet inn et eller annet sted :))...Skanninga av kirkebøkene skjer på Riksarkivet, og indekseringa av dem skjer på Riksarkivet i tillegg til på de forskjellige Statsarkivene rundt omkring i landet. Skanningsrekkefølgen følger filmrullseriene - videre info om dette finnes inne på 'Forum for skanna kyrkjebøker'.Når det gjelder 1875 tellinga for Ytterøy så er det riktig at den ennå ikke ligger ute på Digitalarkivet eller andre steder... Men den vil komme, og jeg har tenkt å ta meg av registreringa av den til neste år - går alt etter planen så ligger den ute på nett i løpet av 2007...Jeg kommer tilbake med infoen om Kristian Eid i kveld...Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Jan Petter* Christian ble ganske riktig født 31/7-1868 og døpt 23/10-1868 i Ytterøy kirke av foreldrene Oluf Olsen Mellemgjerdet og Ingeborg Martha Olsdatter, på side 4 i kirkeboka (MINI) for Ytterøy prestegjeld og sogn 1868-1880 (filmrull NT 72). Faddere: Ole Petersen Eid, Lauritz Zachariassen Sandberran, Iver Zachariassen Kjølsvig, Jocomina Johannesdatter Brusen, Berethe Martha Zachariasdatter Kjølsvig og Ingeborg Marie Zachariasdatter Sandberran.Ungkarl Oluf Olsen 30 år gammel født på Ytterøy og pige Ingeborg Martha Olsdatter 31 år gammel født i Mosvik, begge med bosted Sandberran, ble gift i Ytterøy kirke den 20/11-1856, på side 162 i kirkeboka (MINI) for Ytterøy prestegjeld og sogn 1843-1868. Olufs far, Ole Simonsen Kjølsvig og Ingeborg Marthas far, Ole Løkken. Etter en rask titt i kirkebøkene finner jeg disse barna av paret, alle døpt i Ytterøy kirke:1) Ove Mortinus 'uektefødt' 8/9-1856 og døpt 6/11-1856, på side 71. Begge foreldrenes første leiermål.2) Martin født 9/5-1862 og døpt 10/7-1862, på side 79 i samme bok.3) Grethe Bergithe født 7/9-1864 og døpt 20/11-1864, på side 83 i samme bok som nevnt over.4) Christian i 1868. * Oluf Olsen ble født 7/10-1826 og ble døpt 26/11-1826 i Ytterøy kirke av foreldrene skredder og inderst Ole Simonsen Berstad og kona Anne Martha Olsdatter, på side 68 i kirkeboka (MINI) for Ytterøy prestegjeld og sogn 1817-1842. Han ble konfirmert i Ytterøy kirke den 17/10-1841 som Oluf Olsen Laugsand, på side 536 i samme kirkebok.Ungkarl/inderst Ole Simonsen Lausandplads 33 år gammel og gårdmannsdatter/pige Anne Martha Olsdatter Berstad 35 år gammel, ble gift i Ytterøy kirke den 27/4-1826, på side 393 i samme bok som over. Forlovere: Kirkesanger C. Øvre og gårdmann Ole Pedersen Berstad. Jeg finner bare Oluf som barn av paret. Men jeg finner at husmannssønn/ungkarl Ole Simonsen Laugsandplads fikk et 'uekte' barn, Lorens Gunerius født 28/3-1820 og døpt 11/5-1820 i Ytterøy kirke, med gårdmannsdatter/pige Margrethe Olsdatter Eines, på side 16 i samme bok som over. Lorens Gunerius ble konfirmert 19/10-1834 i Ytterøy kirke, på side 518 i samme bok. Han giftet seg første gang med bereth Martha Olsdatter (jeg finner dem ikke gift i Ytterøy prestegjeld) og paret fikk barna Severin Lauritz i 1852, Oline Berntine i 1854 og Gjertine i 1855 før Bereth Martha døde 38 år gammel i 1858. Han giftet seg andre gang med Ane Dorthea Olsdatter Haugen 8/9-1854 i Mosvik kirke, på side 164 i kirkeboka (MINI) for Ytterøy prestegjeld, Mosvik sogn 1843-1870. Jeg finner at paret ihvertfall fikk barna: Bergitte Martine i 1860, Sophie Olive i 1862 og Morents Antonius i 1869. Paret holder til i Mosvik i 1865 tellinga: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=50&filnamn=f61722&gardpostnr=290&personpostnr=2109&merk=2109#ovre>Lenke* Kona til Oluf, Ingeborg Martha Olsdatter, ble født 24/1-1826 og døpt 26/2-1826 i Mosvik kirke av foreldrene inderst Ole Pedersen Halden under Vennie og kona Maria Andersdatter, på side 63 i kirkeboka for Mosvik 1843-1870. Hun ble konfirmert i Ytterøy kirke den 17/10-1841, på side 535 i Mosvikboka.Soldat/ungkarl Ole Pedersen Halden under Vennie 23 1/2 år gammel og inderst/pige Maria Andersdatter Hegseth Halden noe over 22 år gammel, ble gift 8/7-1824 i Ytterøy kirke på side 381 i Mosvikboka for 1817-1842. Forlovere: Hans Hansen Lilledal og Ole Arntsen Nakstad, begge gårdmenn. Jeg finner disse barna av paret, nesten alle innført i Mosvikboka for 1817-1842: 1) Peter Andreas født på Halden 15/7-1824 og døpt 5/9-1824, på side 56.Ingeborg Martha i 1826.3) Anne Maria født på Lykken/Løkken under Vennie 28/3-1828 og døpt 27/4-1828, på side 75.4) Johannes født på Løkken 16/10-1860 og døpt 21/11-1830, på side 94.5) Andreas født på Løkken 25/3-1834 og døpt 1/6-1834, på side 97.6) Ole født på Løkken 16/6-1837 og døpt 30/7-1837, på side 126.7) Ingeborg Anna født på Løkken 31/5-1840 og døpt 19/7-1840, på side 147.8) Elen født på Løkken 26/9-1843 og døpt 5/11-1843, på side 5 i kirkeboka for Mosvik 1842-1870.* Olufs far, Ole Simonsen ble født 10/4-1793 og døpt 16/4-1793 i Ytterøy kirke av foreldrene Simon Eskildsen Sanding og kona Berit Lucasdatter, på side 125 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816. Han ble konfirmert som Ole Simonsen Laugsandplass den 11/9-1808, på side 165 i bok 3.Ungkarl og soldat Simon Eskilden Brustad og pige Berit Lucasdatter Sanding ble gift i Verran kirke 14/3-1793, på side 124 i bok 3. Forlovere: Klokker Hans Forberg og Johan Brustad. Paret fikk ihvertfall barna: Ole i 1793, Johan født 4/2-1805 og døpt 19/2-1805 i Ytterøy kirke på side 158 i bok3, Ingeborg Anna født 25/4-1809 og døpt 6/5-1809 i Ytterøy kirke på side 166 i bok 3. Her er paret Simon og Berit med barna i 1801 tellinga og 1810 tellinga: Lenke og Lenke* Olufs mor, Anne Martha Olsdatter, ble født 23/3-1791 og døpt 27/3-1791 i Ytterøy kirke av foreldrene Ole Danielsen Berstad og Guri Stephensdatter, på side 119 i kirkebok 3. Jeg finner henn ikke konfirmert, men det trenger ikke å bety noe siden det er en god del mangler i denne kirkeboka vedrørende konfirmasjonsinnførsler.Ungkarl Ole Danielsen og enke Guri Stephensdatter Berstad ble gift i Verran kirke 8/7-1790 på side 116 i kirkebok 3. Forlovere: Arnt Pedersen Kjølsvig og Hans Rasmussen Væraas. Paret fikk ihvertfall barna: Anne Martha i 1791, Daniel født 17/3-1793 og døpt 24/3-1793 i Ytterøy kirke, på side 124 i bok 3, Jonetta født 6/11-1795 og døpt 12/11-1795 i Ytterøy kirke, på side 133 i bok 3. Guri var første gang gift med Jonas Olsen og fikk med han sønnen, Stephen født 3/9-1788 og døpt 10/9-1788 i Ytterøy kirke på side 112 i bok 3. Her er hele familien i tellingene 1791, 1801 og 1810: Lenke , Lenke og Lenke* Ingeborg Martha Olsdatters far og Olufs morfar, Ole Pedersen Halden, er jeg foreløpig usikker på. Men han døde på Løkken 27/3-1870, innført som 69 1/2 år gammel (jeg mangler dessverre sidehenvisning her).Ingeborg Marthas mor derimot, Maria Andersdatter, kom innflyttende fra 'Holtaals' prestegjeld som ligger i Gauldalen i Sør-Trøndelag (dermed feil i 1865 tellinga hvor det står at hun var fra Gausdal) i 1822 som pige Maria Andersdatter Hægseth 18 år og 7 uker gammel og skulle være tjener hos proprietair Jensen på Vennie. Hun hadde med seg attest fra pastor Krog om at hun var født, oppdratt og konfirmert i 'Holtaals', Haltdalen prestegjeld, på side 603 i kirkeboka for Mosvik sogn 1817-1842. Søstera til Maria, Marithe Andersdatter Hegseth 23 år gammel, kom innflyttende til Mosvik i 1826 for å tjene samme mann, propriatair Jensen. Sannsynligvis er det henne som døde den 30/5-1873 på Vinje, innført som 70 år gammel (mangler dessverre også sidehenvisning her).* Simon Eskilden ble 'uektefødt' og døpt 17/3-1771 i Ytterøy kirke av foreldrene Eskild Kjølsvig og Berithe Johansdatter Brustad, på side 70 i kirkebok 3. Han ble konfirmert 7/10-1787 i Ytterøy kirke som Simon Eskildsen Brustad, på side 110 i bok 3. Det er nok han som er innskrevet som 4 år og tjener hos sannsynlige besteforeldre på Brustad i 1776 tellinga: Lenke . I 1791 er han tjener på Laugsand:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Eid

Hva skal man si? Jeg er utrolig imponert! Dette er jo helt fantastisk. Tusen tusen takk! Det er utrolig artig å få med disse detaljene også. Jeg er også imponert over at du klarer å tyde teksten i disse kirkebøkene. Men du har vel et trenet og erfarent øye :o) Ett ord som går igjen om som jeg lurer på hva betyr er 'inderst'? Er dette en tittel eller hva skal jeg si 'tilstand'? Jeg må igjen takke så mye for hjelpen, det er veldig flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Jan PetterOg takk for godorda :))..En inderst var en person som bodde/leide rom hos andre (i dagens norsk en leieboer), og ofte hadde han/hun også sin egen husholdning har jeg visst lest et eller annet sted en gang i tida....Fortsettelsen på slektssagaen må du nok vente litt lenger på :))...Hei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.