Gå til innhold
Arkivverket

[#31968] Cecilia Olsdotter i Tøshaugen under Natland i Fana (kring 1800) - kven var ho?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Farfaren og farmoren til Brite Knutsdatter er iflg. de opplysningene jeg har funnet fra Sævell og Øvredal, f. hhv. ca. 1684 og 1688. I manntallet 1701 for Søndre Bergenhus finner jeg Jon Pedersen, 13 år, på Særvold i Os (f.ca. 1688) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701sba&gardpostnr=9711&merk=9711#ovre>Lenke Alderen er riktignok +/- 4 år, men det er vel likevel en viss mulighet for at dette er én og samme person…? Da er vel faren til Jon oppsitter Peder, 60 år, f.ca. 1641.Kona til Jon Pedersen, Brita Knutsdatter, har bustad Øvredal og kanskje dette er hennes far, Knut, og broren Anders på Øvredal i 1701 Lenke. Det er en Anders Knutsen Øvredal og Inger Steffensdatter Borgen som gifter seg i 1712, men siden Anders på Øvredal i 1701 er bare 8 år, faller antakelig dette giftermålet bort – brudgommen ville da være bare 19 år.Foreldrene til Cecilia Nilsdatter, som da, hvis jeg ikke har mistet tråden helt, kan være mormor til Cecilie som var datter av Ole Johannesen Haug, er iflg. min tidligere lenke Nils Pedersen Stålby, f. 1696 og Anna Pedersdatter Tveit, f. 1700. Imidlertid ved giftermålet står det Smebye på Nils Pedersen. I 1701 finner jeg ingen gård verken Smebye eller Stålby i noen tilnærmelsesvis variant av navnet. Den nærmeste Nils Pedersen jeg finner i 'passende alder' i Os, bor på Luise Closter Gaard og er 6 år gml, f.ca. 1695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dere må ha meg unnskyldt dersom det har gått surr i gårdsnavn i Os. I manntallet 1666 ser jeg at det gårder som heter Servold, Seveld, Sevald og Selsvold. Det er derfor viktig at de opplysningene jeg har funnet for eksempel i manntallet 1701, sjekkes nøye opp! Tenker på Jon Pedersen Særvold som jeg finner i 1701, får ta en ekstra titt på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Du har helt rett Grethe, Knut Jonsson og Seselia flyttet til Svensdal:'Knut fikk skøyte på Høysæter av Peder Tomasson Langeland i 1747 for 100 rd. Han kjøpte Svensdal i 1771 og bodde siden der til han døde i 1796.'mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Grethe det er en grunn til at du ikke finner Nils Pedersson på Os eller i Samnanger i 1701 for da er han nok i Sverige. Du kan lese mer om han på nettsiden min: Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Anita! Det var jo litt 'sløvt' av meg ikke å sjekke hvem sin slektsside jeg henviste til; du får unnskylde at jeg brukt den litt vilt og samtidig sett etter i de basene som finnes i DA! Men jeg ble så oppglødd da jeg fant den informasjonen som viste seg å være din, og da er det jo litt artig å se hvor man kan finne opplysningene i de digitaliserte kildene også. Ditt arbeid vitner om at bygdebøkene kan være heller mangelfulle.Fortsatt hyggelig lørdagskveld til deg!Hilsen Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen, Anita!Apropos utgangspunktet for hele debatten: Har du noe som helst informasjon om Ole Johannesen som var gift med Cecilia Olsdatter? - de folkene som Lars altså i utgangspunktet spør etter? Eller er det Cecilia som er 'din' gren...?Mvh Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her var det kommet mye nytt og spennende innlegg.Grethe har virkelig stått på, med god hjelp fra Anitas slektstre.Dessverre har vi så langt ikke klart å dokumentere at Ole Iversens hustru, Cecilie/Cidsel Olsdatter på Natland, virkelig var datter av Ole Johannessen Haug og Brita Knudsdatter Høysæter.Det tror jeg vi eventuelt må til fadderne ved Ole og Cecilies barnedåper , eller en dødsmelding/skifte etter Ole Johannessen eller Brita Knudsdatter for å få svar på.Jeg har dessverre ikke tid de nærmeste ukene til å sjekke kirkeboka for Fana, men om andre skulle ha tilgang eller mulighet, ville det vært helt topp. En fortsatt god lørdagskveld til dere alle. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Rune T. og alle andre 'debattanter'!I mitt innlegg (24) sier jeg også noe om at vi burde sjekke barnedåpene og fadderne litt lenger bakover, men når det gjelder søsknene til Brita Knutsdatter har Anita gjort sin del av jobben. Så vidt jeg kan se, har hun ingen barn på Brita og Ole, så da ville det, som du sier, Rune T., lurt å sjekke fadderne til Ole og Cecilies barn i kirkebøkene for Fana.Kanskje noen her, eller Lars selv, kan legge inn et spørsmål i Arkivforumet om et mulig skifte etter enten Ole Iversen, d. 28.12.1829, gravlagt 3.1.1830 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANA1816&gardpostnr=665&merk=665#ovre>Lenke og eller Cecilia Olsdatter d.16.7., gravlagt 22.7.1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er verkeleg imponert over det engasjementet som er sett i gang etter at eg spurte om opphavet til Cecilia Olsdotter. Mange interessante opplysningar har dukka opp, men det endelege provet for at Cecilia var dotter av Ole Johannesson og Britha Knutsdotter frå Samnanger/Os vantar førebels...Eg stiller meg helst tvilande til om skifti etter Ole Iverson eller Cecilia Olsdotter kan løysa problemet mitt, men me ville vore eit stykke på veg dersom det kunne stadfestast, t.d. gjennom ein konfirmasjon, at Cecilia Olsdotter frå Samnamger/Os verkeleg voks opp!?Elles veit me at Ceciia skreiv seg for Natland då ho stod brur, noko som kan tyda på at ho alt den gongen budde på garden, kanskje som tenestejente!?Eg vonar framleis på at løysingi kan finnast og takkar hjarteleg for alle dei gode innleggi. Og god laurdagskveld til heile landet!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...

Eg vil i dag gjerne få turka litt støv av dette temaet. Me har vel framleis til gode å prova sambandet mellom Cecilia Olsdotter, dotter av Ole Johannesson og Britha Knutsdotter frå Samnanger/Os og den Cecilia som vart gift på Nattland i Fana.Er det komme til nye lesarar som kan bidra med noko? Vart Cecilia konfirmert i Os? Kvar budde foreldri så ho vart døypt i 1770?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Sissele, datter til Olav Johannesson Haug og Brita Knutsdtr Höysæter ble jo födt i 1770 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500220372951&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke, mens det ser ut for at den Sissele/Cecelie/Sille dere leter etter er födt i 1767 skal man tro dödsdatoen (over) Fant dette på FS, men det er jo heller ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om man ser på Terjes innlegg nr.15, ser vi at Ole og Brithe fikk en sønn Johannes i 1788. Han er født trolig i Fana, nærmere bestemt på gården Nedre Bratland. Lenke Kanskje Fana bygdebok har omtalt paret der, selv om det ser ut til at de bare var der noen få år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.